Het team van Zeeman Dampoort: Maxine Toch, Anniek Deschepper, Tamara Van Brabant en Albana Vucaj.
Volledig scherm
Het team van Zeeman Dampoort: Maxine Toch, Anniek Deschepper, Tamara Van Brabant en Albana Vucaj. © rv

Zeeman aan Dampoort heeft TikTok-account met 7.000 volgers: “Het bevordert de werksfeer, mooi meegenomen”

De Zeeman op de Dendermondsesteenweg heeft een eigen TikTok-account. Onder de naam ‘Zeeman dampuurte’ posten de medewerkers geregeld filmpjes op het populaire jongerenkanaal. Sommige daarvan halen niet minder dan 340.000 likes binnen.

De Zeeman aan de Dampoort had al een Facebookpagina met iets meer dan vijfhonderd volgers. “Daar posten we regelmatig foto’s, en gingen we enkele keren live”, vertellen de teamleden. “We kregen daar steevast goede reacties op. Onze Facebookpagina werkt goed in vergelijking met andere winkels, maar we wilden origineel uit de hoek blijven komen.” Toen de dochter van een collega voorstelde dat ze filmpjes konden posten op TikTok, ging de bal aan het rollen.

Quote

We doen dat als het wat kalmer is in de winkel. Omdat het tijdens de werkuren gebeurt, hebben we niet elke week tijd om een filmpje te posten

Team van Zeeman dampuurte

Het team maakte een account aan, en begon filmpjes te posten. Daarin is te zien hoe de medewerkers dansen in kamerjassen, keukenschorten, sportkleren, onesies, sokken, met sjaals en handschoenen. In een ander filmpje verdwijnt een verkoopster in een kopje, een eerder bericht toont hoe kerstartikelen als een domino op elkaar vallen. Op korte tijd vergaarde het account van de Dampoortse Zeeman 70.000 volgers. “Het is immens populair, we hadden dat niet verwacht”, klinkt het. “Toen één van de filmpjes viraal is gegaan, kregen we snel veel volgers.”

Werken met de glimlach

Het team onderhoudt de TikTok-account samen. “We doen dat als het wat kalmer is in de winkel. Omdat het tijdens de werkuren gebeurt, hebben we niet elke week tijd om een filmpje te posten. We wachten dan liever om een goed filmpje te plaatsen, dan zomaar iets te posten. Niemand van het team is verplicht om mee te doen. Wie wil mag zeker, maar het is geen must. Wat we wel merken is dat het de werksfeer bevordert. We zijn steeds een hecht team geweest, dat graag plezier maakt. We werken hard, maar als het kan met de glimlach, dan gaat het nog vlotter.”

Bekende en nieuwe gezichten aanspreken

Door hun TikTok-account kan het team een grotere doelgroep aanspreken. “Via Facebook spraken we vooral bestaande klanten aan, maar niet iedereen heeft Facebook. Ze zien de filmpjes via hun kinderen, komen dan naar de winkel en vragen naar de onesie of de sokken die we aanhadden in één van de video’s.”

De filmpjes van het Zeeman-team kunnen bekeken worden via hun TikTok-account.

  1. Gentse fotograaf maakt ‘quarantaineportretten’: “Als mensen naar die portretten kijken, merken ze: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje”

    Gentse fotograaf maakt ‘quarantai­ne­por­tret­ten’: “Als mensen naar die portretten kijken, merken ze: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje”

    Stilzitten staat niet in het woordenboek van Jef Boes (37). De persfotograaf en regisseur moet dan wel thuisblijven, zoals iedereen, maar zijn camera heeft hij niet opgeborgen. Tijdens het Skypen met vrienden begon hij portretten te maken, ook al waren ze in een ander huis. De reeks die eruit vloeide, doopte hij de ‘quarantaineportretten’. “Het gaat erom goede richtlijnen door te geven aan mijn modellen.”
  2. 
Voka vraagt Oost-Vlaamse gemeentebesturen om in tweede kwartaal geen bedrijfsbelastingen te innen: “9 bedrijven op 10 bloeden maar overlevingsdrang is groot”

    Voka vraagt Oost-Vlaam­se gemeentebe­stu­ren om in tweede kwartaal geen bedrijfsbe­las­tin­gen te innen: “9 bedrijven op 10 bloeden maar overle­vings­drang is groot”

    De jongste corona-bevraging van Voka bij Vlaamse bedrijven wijst op steeds verdergaande negatieve effect op onze economie . 80% van de ondernemingen zal in april beroep doen op technische werkloosheid, 90% ziet de omzet kelderen. Tegelijk gaan ondernemers op zoek naar oplossingen en vinden die ook: 1 op 5 van de stilgevallen Oost-Vlaamse bedrijven plant een heropstart in de komende weken.