Met een beperking de trein op, dat is quasi onmogelijk
Volledig scherm
PREMIUM
Met een beperking de trein op, dat is quasi onmogelijk © Wannes Nimmegeers

Vzw Konekt meet stationsontwerpers een handicap aan. “En probeer het nu maar zelf...”

GentKonekt vzw, een organisatie die pleit voor een inclusieve wereld, heeft acht ‘stationsontwerpers’ van de NMBS zélf laten voelen hoe het is om als andersvalide de trein te nemen in het Sint-Pietersstation. Quasi onmogelijk, zo bleek al snel. Want wie blind, slechtziend, doof of minder mobiel is, mist de helft van de informatie. “Stations en treinen toegankelijk maken is echt een prioriteit", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. “Tegen 2025 moeten 150 grote stations volledig aangepast zijn.”

  1. Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert over toegankelijkheid van treinen, één jaar na zijn open brief: “Niks veranderd, integendeel”
    PREMIUM

    Rolstoelge­brui­ker Kurt Van­hauwaert over toeganke­lijk­heid van treinen, één jaar na zijn open brief: “Niks veranderd, integen­deel”

    Gentenaar Kurt Vanhauwaert gaat als rolstoelgebruiker graag al eens op uitstap, maar als hij dat met de trein wil doen, botst hij keer op keer op problemen. Vorig jaar schreef hij daarover een vlammende open brief, die viraal ging. Uiteindelijk beloofde de NMBS beterschap. “Maar een jaar later is er niks veranderd, integendeel”, zegt Kurt nu. “Ik voel mij een reiziger derde klasse. Wanneer komt die beloofde actie?” Bij de NMBS klinkt het dat er achter de schermen al veel is gebeurd, en dat ze daarover binnenkort contact opnemen met Kurt.
  2. Gentenaar in rolstoel schrijft vlammende open brief aan NMBS: “Na 2 uur wachten op perron terugkeren omdat de lift niet werkt”

    Gentenaar in rolstoel schrijft vlammende open brief aan NMBS: “Na 2 uur wachten op perron terugkeren omdat de lift niet werkt”

    Kurt Vanhauwaert, Gentenaar in hart en nieren, heeft een open brief aan Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, gericht. Die is ondertussen al meer dan 1.000 keer gedeeld op Facebook. Kurt is rolstoelgebruiker, en voelt zich door de NMBS behandeld als een derde klasse-reiziger. “Als de NMBS vindt dat ik als rolwagengebruiker geen recht heb op degelijk openbaar vervoer, dan mag u dat gewoon in mijn gezicht zeggen”, stelt hij.