Volledig scherm
Volvo Car Gent: de batterij-assemblagefabriek in opbouw © Sabine Van Damme

Volvo Car Gent bouwt assemblagefabriek voor batterijen

Vanaf het najaar van 2020 rollen bij Volvo Cars Gent de eerste elektrische V40’s van de band. Nu al produceert de fabriek de hybride variant, maar daarvoor worden de batterijen ingevoerd. De batterijpacks voor de elektrische XC40 zullen op de site zelf worden geassembleerd, in een nieuwbouw van 5.000 vierkante meter groot, vlakbij de eindassemblagefabriek.

De bouw van het nieuwe fabrieksgedeelte is al gestart. Volvo Car Gent zal de eerste Volvo-site zijn waar batterijen voor de elektrische Volvo’s worden geassembleerd. Gent speelt hier mee een voortrekkersrol in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. Het nieuwe fabrieksgedeelte wordt 5.000 vierkante meter groot. De oplevering ervan is verwacht tegen eind dit jaar, zodat de batterij-assemblage en dus de productie van de elektrische XC40 in het najaar van 2020 kan starten. In het gebouw komen 10 manuele stations, bemand door operatoren die daarvoor speciaal en intensief worden opgeleid. Dat worden geen nieuwkomers, maar mensen die nu al binnen de Volvo-fabriek werken. De opstart zal gebeuren met een 30-tal operatoren. Naast de 10 manuele stations, komen er ook nog 4 automatische roboteilanden.

“Alle operatoren in het eindassemblagefabriek zullen een bewustwordingstraining rond elektrische veiligheid volgen”, zegt plant manager Stefan Fesser. “De medewerkers aan de lijn in de batterijfabriek worden daarnaast nog speciaal opgeleid om met batterijen onder hoge spanning – toch 400 volt – te werken. Dat gaat dan over zowel de operatoren, de technici als de leidinggevenden.”

Volvo maakte overigens ook vandaag bekend dat er langetermijnovereenkomsten gesloten zijn met twee Aziatische batterijproducenten, namelijk CATL en LG Chem. “We hebben twee leveranciers nodig omdat de volumes enorm zijn”, zegt Volvo-ceo Hakan Samuelsson “De batterijcapaciteit die Volvo heeft besteld is ongeveer dezelfde hoeveelheid als wat vorig jaar wereldwijd werd geleverd.” Er is meer dan een jaar onderhandeld, en de contracten die zijn afgesloten zijn voor 10 jaar. “Het management van Volvo heeft zelfs een team naar Afrika gestuurd om te kijken of omstandigheden in de Kobalt-mijnen daar effectief voldoen aan de opgelegde standaarden, zoals de leveranciers beweerden”, zegt de Gentse woordvoerder Barbara Blomme.

Volvo taat voor een paar belangrijke uitdagingen. Ze willen dat binnen de zes jaar de helft van hun verkochte auto’s elektrisch is. Volgens de huidige voorspellingen gaat dat dan om 500.000 elektrische wagens tegen 2025. Dat net Gent de eerste fabriek is waar batterijen geassembleerd zullen worden, is goed nieuws voor de toekomst van de site. Het toont dat het moederbedrijf nog steeds gelooft in de Gentse vestiging, waar vandaag om en bij de 6.500 mensen werken.

Volledig scherm
Volvo Car Gent: een productielijn © Sabine Van Damme
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Verwondering

    Verwonde­ring

    Ik heb de eerste dag van de Gentse Feesten ingezet op een terras in de Hoogpoort. Mijn band stond pas geprogrammeerd om tien na middernacht op de Groentemarkt en ik zat al rond half vijf ’s namiddags met een mocktail – alcoholvrij doch feestelijk – de geleidelijk aanzwellende menigte gade te slaan. Het gevoel dat me overheerste, kan ik het best omschrijven als gelukzaligheid. Het enige wat mijn plezier nog had kunnen vergroten was een afstandsbediening met een pauze- en terugspoelknop om de veelheid aan passanten nauwkeuriger te kunnen bekijken. Mijn vermoeden dat er aan het begin van de GF een blik mensen wordt opengetrokken dat de rest van het jaar gesloten blijft, werd groter en groter. Toeristen sleurden rolkoffertjes achter zich aan, zoekend naar hun hotel of B&B, laverend tussen de mensen die de straat aftuurden naar diegenen waarmee ze hadden afgesproken. Het terras waar ik zat, bleek het trefpunt voor een steeds groter wordende groep Nederlanders. Mocht de stad Gent belastingen heffen op het gebruik van het woord ‘gezellig’, dan hadden die Hollanders serieus mogen dokken en was onze stad uit de schulden. Toen ik enkele muzikanten van de geniale Die Verdammte Spielerei met hun blaasinstrumenten richting Duveltent zag zeulen, wist ik het: ’t is begonnen, de GF 2019 zijn een feit. Hoe bont dat allegaartje aan GF-bezoekers ook was, allemaal hadden ze diezelfde blik in hun ogen, eentje van verwondering en verwachtingen. De blik die je bij kinderen ziet als ze een pretpark binnenwandelen, en van pubers die voor het eerst de weide van Werchter opstormen. Een blik die zegt: “hier ben ik, ik geef me volledig over, verras me.” Als ik al die gelukkige gezichten zie, weet ik zeker dat dit heel mooie Gentse Feesten zullen worden. Wat zit u daar thuis nog te doen?