Vlaams rapport over LEZ: “Sociaal kwetsbare mensen hebben hier het meest baat bij.”
GentVlaams minister Zuhal Demir (N-VA) komt naar buiten met een opvallend rapport rond de Lage Emissiezone, gebaseerd op onderzoek in de zones van Antwerpen en Gent. Daaruit blijkt dat de LEZ wel degelijk een stevige impact heeft op de luchtkwaliteit, maar ook op de kwaliteit van het wagenpark, niet alleen in Antwerpen en Gent maar ook daarbuiten. Bovendien valt op dat sociaal kwetsbare mensen het meest baat hebben bij de LEZ, omdat net zij in de meest vervuilde gebieden wonen.”
Delen per e-mail
Het rapport, dat online te raadplegen is, is opgesteld door de Vlaamse Milieumaatschappij, op vraag van Demir. Demir wilde een grondige evaluatie van de lage-emissiezones in Vlaanderen, in Antwerpen en Gent dus. Daarbij wilde de minister zonder taboes zowel de milieu-impact als de sociale impact laten onderzoeken.
Uit het rapport blijkt nu dat de LEZ’s effectief gezorgd hebben voor een versnelde vergroening van het wagenpark. Er rijden minder oude dieselwagens en meer benzinewagens in de LEZ. Dat heeft voor een betere luchtkwaliteit gezorgd in de lage-emissiezones, maar ook in de rest van Vlaanderen. “Vooral sociaal kwetsbaren profiteren van de gezondere leefomgeving, al moeten er voldoende flankerende maatregelen genomen worden zodat zij niet overmatig geraakt worden door de maatregel”, luidt het in het rapport. En op dat punt scoort Gent, met onder meer de slooppremie, goede punten. “Bovendien blijkt dat zowat de helft van de sociaal kwetsbare mensen niet eens een auto heeft", zegt milieuschepen Tine Heyse. “Zij hebben dus enkel de voordelen, en niet de nadelen van de LEZ. De andere helft van de sociaal kwetsbare mensen heeft meestal een oude, vervuilende wagen. Voor hen proberen we de nadelen, het aankopen van een nieuwe(re) wagen of overstappen naar een ander vervoersmiddel, te beperken door de flankerende maatregelen en subsidies.” Een vergelijking met de aanpak in buitenlandse lage-emissiezones leert dat er in Vlaanderen vaak meer aandacht is voor de sociaal kwetsbare groepen, zo stelt het rapport nog.
Betere luchtkwaliteit
Een betere luchtkwaliteit leidt tot een gezondere leefomgeving. Vooral sociaal kwetsbare groepen, zoals mensen met een laag inkomen, werklozen en huurders, hebben daar baat bij. Zij worden niet alleen aan hogere concentraties aan luchtvervuiling blootgesteld maar ondervinden ook meer of sneller gezondheidseffecten door deze luchtvervuiling. Sociaal kwetsbare inwoners kunnen dus meer dan anderen profiteren van maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren.
Uit de evaluatie blijkt dat de lage-emissiezones effectief voor een versnelde vergroening van het wagenpark gezorgd hebben. “De meeste inwoners en (frequente) bezoekers van een lage-emissiezone, met een oud dieselvoertuig, hebben dit voertuig vóór of meteen na de invoering van de lage-emissiezone of de verstrenging van de toegangsvoorwaarden verkocht. Hierdoor verdwenen oude dieselwagens sneller uit de lage-emissiezones dan in de rest van Vlaanderen. Wie een oud voertuig verving, koos vaker voor een (tweedehands) benzinevoertuig dan voor een recenter dieselvoertuig omdat een benzinevoertuig veel langer is toegelaten in een lage-emissiezone.”
Roet en stikstodioxide
Nog in het rapport: “doordat er in de lage-emissiezone minder (oude) dieselwagens en meer benzinewagens rond reden, is de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en zwarte koolstof (roet) er sterk gedaald. In Antwerpen daalde de roetuitstoot door de lage-emissiezone tussen 2019 en 2018 zelfs meer dan dubbel zo snel als zonder de lage-emissiezone het geval zou zijn geweest. De lagere uitstoot heeft voor een betere luchtkwaliteit gezorgd. Dat geldt vooral voor roet (zwarte koolstof), waarvoor het effect van de lage-emissiezone in Antwerpen ook duidelijk te zien is in de meetresultaten. Ook de concentraties aan stikstofdioxide (NO2) daalden sterk, zowel in de lage-emissiezone zelf als in de rest van Vlaanderen. Dit komt doordat ook in de rest van Vlaanderen meer benzine- dan dieselwagens werden aangekocht, door de komst van de lage-emissiezones maar ook door de aanpassing van de brandstofaccijnzen en de vergroening van de verkeersfiscaliteit.”
De cijfers zijn vooral gebaseerd op de LEZ in Antwerpen, die al drie jaar in voege is. In Gent hebben we nu bijna een jaar een LEZ, en dat is te weinig voor betrouwbare meetresultaten, zeker gezien ook de lockdown in het voorjaar en nu, waardoor er in het algemeen minder verkeer is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gent Nederlander (32) aangehouden nadat zijn cannabisplantage ontdekt werd aan de Vlasmarkt
De Nederlandse man (32) zal zich wel voor de kop kunnen slaan. Na een stroomonderbreking belde Fluvius aan bij omwonenden om het probleem te onderzoeken en op te lossen. Bij één woning kregen zij de deur tegen hun neus gesmeten. “Hier hangt een geurtje aan”, dachten ze. Letterlijk dan, want ze bemerkten een sterke cannabisgeur. Hierop contacteerden ze de politie. -
Gent Eén jaar effectieve gevangenisstraf voor Gentenaar (30) die zijn sociale woning onderverhuurde aan prostituees
Een Gentse man is veroordeeld voor het illegaal verhuren van zijn sociale woning en exploitatie van prostitutie in diezelfde woning. Hij vroeg volgens het Openbaar Ministerie maar liefst 350 euro per week, hoewel hij zelf maar 340 euro per maand betaalde. Hij kreeg een effectieve celstraf van één jaar opgelegd. -
Gent Klok in torentje van de Vooruit toont concentratie CO2 in de lucht: kunstencentrum gaat resoluut voor duurzaam
Kunstencentrum Vooruit pakt uit met ‘een vierde toren voor Gent’. Het bord in het bestaande torentje van het iconische gebouw moet mensen bewust maken van de luchtkwaliteit, maar staat ook symbool voor de groene weg die de Vooruit resoluut inslaat. Er is een volledig actieplan met concrete maatregelen uitgewerkt. -
Gent Opnieuw geen Halfvastenfoor: “Coronamaatregelen staan kermissen en foren niet toe”
523 jaar op rij heeft Gent een Halfvastenfoor gehad. Vorig jaar kon die voor het eerst in al die tijd niet doorgaan, wegens corona, en dit jaar is het opnieuw prijs. Dit keer is de beslissing wel tijdig genomen, vorig jaar was de foor al helemaal opgebouwd toen er alsnog een verbod kwam. -
Gent Stad Gent denkt half miljoen euro minder uit te geven aan water, gas en elektriciteit door coronacrisis
De Stad Gent verwacht voor volledig 2020 tot een half miljoen euro minder te moeten betalen voor gas en elektriciteit. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Stephanie D’Hose (Open Vld) heeft opgevraagd bij waarnemend schepen Rudy Coddens (sp.a). Pas deze en volgende maand worden in alle gebouwen de tellers opgenomen, dus een finaal antwoord kon Coddens nog niet bezorgen. Wel gaf hij toelichting bij de ramingen.
-
PREMIUM
Gent Volksjury voor assisenproces in Gent samengesteld, met enkele opmerkelijke excuses om een vrijstelling te verkrijgen: “Ik ben te racistisch”
Komende vrijdag start in Gent het eerste assisenproces van het jaar. Zoals gebruikelijk werd enkele dagen voor het proces de twaalfkoppige volksjury samengesteld. Maar liefst 90 kandidaten werden opgeroepen, die werden verzameld in de personeelskantine van de rechtbank. Na een vijf uur durende procedure werden uiteindelijk zeven mannen en vijf vrouwen uitgeloot. Voorafgaand kreeg iedereen de kans om te verantwoorden waarom hij of zij een vrijstelling zou moeten krijgen, met enkele opmerkelijke uitspraken als gevolg. -
Gent Gent roept ondernemers op om fietsoplaadpunten publiek te maken
De stad Gent is niet van plan om zelf te zorgen voor laadpunten voor elektrische fietsen op het openbaar domein. Wel komt er een oproep naar ondernemers om hun laadpunten die publiek gebruikt mogen worden, te melden. Dat antwoordde mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) op een vraag van Veli Yüksel (Open Vld) -
Gent/Eeklo Vijf maanden met uitstel voor man die kat doodde en uit het raam gooide, geen levenslang dierenverbod uitgesproken
Een man uit Eeklo is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 5 maanden nadat hij zijn kat doodde en uit het raam gooide. Aanvankelijk verklaarde hij dat hij de kat buiten gooide en zij vervolgens stierf, maar in de rechtszaal bekende de man dat hij de kat eerst gedood had. “Ik behandel de dieren altijd met het grootste respect, ik heb geen woorden voor wat er gebeurd is”, zei hij, waarna hij in tranen uitbarstte. Hij riskeerde een levenslang dierenverbod, maar de rechtbank achtte een voorwaardelijke celstraf voldoende.