Volledig scherm
De omleiding in de Bredestraat © Wannes Nimmegeers

Verkeerschaos in Oostakker door nutswerken “Maar omleidingen kloppen”

Verkeerschaos vandaag in Oostakker. Daar startten werken van Fluvius en die verrasten toch heel wat automobilisten. De combinatie met nog meer nutswerken zorgden voor een wirwar aan omleidingen. Schepen Filip Watteeuw (Groen) stuurde controleurs maar die merkten niets fout. “Zowel nutsmaatschappijen als de stad zullen beter moeten communiceren. We maken daar werk van”, zegt hij.

Er staat de komende jaren nogal wat op het programma in Oostakker. Heel Oostakker-Dorp wordt heraangelegd en dus zullen hele straten opengebroken worden om nieuwe rioleringen, waterleidingen, netwerkkabels en wegen aan te leggen. Vandaag zijn daar een aantal kleinere nutswerken bezig. Maar de slechte afstemming onderling zorgde voor chaos in de Gentse deelgemeente.

“Mijn zoon heeft mij deze middag opgebeld om te vragen hoe hij thuis kon geraken”, zegt gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA). “Er was echt totale verwarring in heel Oostakker. Zelf kan ik enkel nog van mijn woning naar het dorpscentrum gaan als ik een verkeersinbreuk bega. Het is dat of ingesloten zijn. Dit is maar een voorbode van wat ons nog te wachten staat qua werken. Ik vraag me toch af hoe vlot dat allemaal zal verlopen.”

Ook via sociale media regende het klachten. Velen raakten verloren in de wirwar van afgesloten straten. In totaal waren de Wittewalle, De Pijphoekstraat, de Bredestraat en de Gasthuisstraat afgesloten.

“Ik heb twee controleurs en een beleidsmedewerker langs gestuurd”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. “Zij hebben de omleiding gevolgd en verzekeren mij dat die omleiding correct geplaatst is. Dat gebeurde in samenspraak met de politie. Er was ook een bewonersbrief die dateert van februari en er waren voldoende ‘vooraankondigingsborden’. Het probleem zit blijkbaar bij mensen die die borden negeren en zich zo vastrijden in Oostakker-Dorp. Maar ik kan dus niet zeggen dat er hier iets is misgelopen.”

“In het algemeen vind ik wel dat nutsmaatschappijen beter moeten gaan communiceren. Ik merk dat ze dat slechter en slechter doen. De voorbije maanden heb ik zo al een paar onaangename verrassingen binnen gekregen. Het probleem is dat nutsmaatschappijen van hogerhand zeer grote vrijheden hebben gekregen. Ze kunnen zowat doen wat ze willen en kunnen de stad daarbij gewoon negeren.”

Watteeuw beseft dat bij ingrijpender werken de klachten nog fors kunnen toenemen. “ We zijn bezig een communicatiecentrum te creëren specifiek voor de werken in Oostakker. Het zal vergelijkbaar zijn met BUZZ, het project dat we startten toen onder andere de B401 werd afgesloten. Dat heeft goed gewerkt. In Oostakker kan dat ook.”

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Beton

    Beton

    Aan de rand van de Gentse kanaalzone liggen 2 straatjes gesandwicht tussen de drukke Evergemsesteenweg, de nog drukkere Zeeschipstraat, chemische fabrieken en een spoorweg. Tussen al dat vervuilend lawaai hebben de bewoners van dit Wondelgemse uithoekje een oase van rust en groen gemaakt. Ze engageren zich om hun haag pas te snoeien na de broedperiode om geen vogeltjes te storen, krijgen geregeld bezoek van een in de stad uiterst zeldzame bonte specht en ’s nachts zwerft er een vos in de buurt. In tijden waarin ecologisch goed menende politici oreren dat iedereen in de stad moet komen wonen om de natuur weer plaats te geven, kan je zeggen dan de bewoners van de Uitvangstraat en Stenen Kruis het voorbeeldig doen. Onlangs kregen de 33 gezinnen die daar wonen echter het bericht dat grote stukken van hun tuin zullen worden onteigend voor de aanleg van de ‘fietsostrade’ tussen Gent en Eeklo. Gras en bomen moeten plaats ruimen voor beton, de tuinhagen voor een 3 meter hoge stalen wand. De buurt kon een bezwaarschrift indienen tot eind september. Dat lijkt democratisch, ware het niet dat de definitieve plannen pas veel later zullen bekendgemaakt worden. De bewoners hebben een alternatieve route voor de fietsostrade bij hun bezwaren ingediend, eentje waarbij veel minder groen moet wijken, maar ze maken zich geen illusies. Wetend hoe het stadsbestuur omgaat met de protesten tegen onder meer de sluiting van camping Stropke en de invulling van de Sint-Annakerk, begrijp ik hun schrale hoop. Afgelopen week kondigde schepen Watteeuw nochtans een betonstop aan. In Gent mag voortaan niemand nog zijn eigen voortuin verharden om er een parkeerplaats van te maken. De bewoners van het verborgen stukje Wondelgem halen hoofdschuddend de schouders op. De bonte specht en de vos zijn al op zoek naar andere oorden.