Vergunning aanvragen voor autovrij gebied wordt makkelijker. “Langere termijnen, minder bewijslast”
GentNadat ondernemers eerder dit jaar op hun achterste poten stonden omdat het vergunningenbeleid voor het autovrij gebied werd aangepast, komen er nu versoepelingen. Wie dringen in centrum-Gent moet zijn, kan tot 3 dagen nadien nog een vergunning aanvragen. En verhuisfirma’s mogen ook terug de hele dag in het autovrij gebied komen. Unizo reageert tevreden.
Omdat er teveel misbruik werd gemaakt van doorrijvergunningen, had de stad Gent het beleid dit jaar aangepast. Er werd veel strenger gecontroleerd op wie welke vergunning aanvroeg, er werd bewijs gevraagd voor wie echt in het autovrij gebied moest zijn, en de termijnen werden ingekort. Kafkaiaans en bureaucratisch, briesten ondernemers, geruggesteund door Unizo. En ook de stad besefte dat het systeem te streng was, en niet op punt stond. Dus worden nu versoepelingen aangekondigd.
“Wie bij een dringende oproep het autovrij gebied in rijdt zonder vergunning, krijgt nu tot 3 werkdagen na het inrijden tijd om die vergunning in orde te brengen, om zo een boete te vermijden”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Dat was op één dag gezet, en dat is te kort, omdat we ook een bewijs vragen van de interventie die moest worden uitgevoerd.”
Verhuizen
“Ook voor wie langere tijd werken moet uitvoeren in het centrum, is er goed nieuws. Een vergunning kan nu uitgereikt worden voor 6 maanden, in plaats van voor drie. Ook die termijn is dus verlengd. Ten slotte hebben we ook gestipuleerd dat verhuisfirma’s ook buiten de ‘venstertijden’ mogen werken. Die venstertijden zijn voorzien voor allerhande leveringen, voor 11 uur en na 18 uur. Maar een verhuis kan inderdaad een hele dag in beslag nemen, dus is ook dat aangepast.”
“Algemeen gezien zal de interpretatie van de regels soepeler verlopen, en wordt ook de gevraagde bewijslast minder zwaar. We merkten bovendien dat mensen vaak het verkeerde soort vergunning aanvroegen, waardoor ze de juiste bewijslast niet konden leveren. Het mobiliteitsbedrijf gaat daarom ook inzetten op communicatie, en mensen begeleiden naar de juiste vergunningsaanvraag, en wat ze daarvoor nodig hebben.”
Stap in de goede richting
Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder UNIZO Oost-Vlaanderen, vindt deze aanpassingen een forse stap in de goede richting. “We kregen veel signalen dat het vernieuwde vergunningenbeleid moeilijk werkbaar was. Daarom hebben we het stadsbestuur en de dienst Mobiliteit samengebracht met een aantal Gentse ondernemers en ondernemers die regelmatig in Gent zijn voor zakelijke opdrachten. Na deze gesprekken worden nu ook heel wat pijnpunten weggewerkt. We zijn tevreden dat de stad zich ook in de toekomst engageert om te blijven luisteren naar de ondernemers om verdere verbeteringen mogelijk te maken. Duidelijke communicatie, een pragmatische aanpak en een uniek aanspreekpunt voor ondernemers zijn belangrijke voorwaarden om het nieuwe vergunningensysteem te laten slagen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
GENT
Gent zoekt grond voor studentenkoten: stad wordt koppelaar tussen eigenaars en ontwikkelaars
Er zijn té weinig studentenkamers. Om zo snel mogelijk meer kwalitatieve koten te voorzien, op grote schaal, komt Stad Gent nu met een oproep. Wie een lap (deels) onbebouwde bouwgrond bezit van 1.000 vierkante meter groot, op minder dan tien minuten fietsen van een campus, mag zich melden. De stad mikt op 20 projecten. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Gent
Weer leven in oude flessenfabriek in Ledeberg: van nacho’s met stoofvlees tot yoga op zondag
Er is weer leven in de oude flessenfabriek in Ledeberg. Net zoals vorig jaar is er een gezellige zomerbar geopend met lekkere cocktails en heerlijke snacks. Je kan er ook petanquen, pingpongen, dansen, spinnen en zoveel meer.
-
GENT
Voorstel indienen bij de gemeenteraad? Stad geeft advies om drempel te verlagen en de Gentenaar krijgt het laatste woord
Wie een voorstel heeft voor de gemeenteraad, moet sinds kort nog slechts 1.000 handtekeningen verzamelen. Dat verlaagt de drempel, maar al te vaak moet er aan de verwoording gesleuteld worden, of is de gemeenteraad gewoon niet bevoegd. Daarom krijgen indieners nu automatisch advies van de voorzitter. -
Gent
Na Kevin De Bruyne komt ook deze (ex-)Rode Duivel naar jeugdtornooi in Drongen: boek nu jouw tickets
Na Kevin De Bruyne tekent nu ook Thomas Vermaelen present op de KDB Cup in Drongen dit weekend. De ex-voetballer bij FC Barcelona hoopt er de talenten van de toekomst aan het werk te zien. -
Gent
File aan de Martelaarslaan door nieuw detectiesysteem raakt maar niet opgelost. “13 seconden groen licht, dat zorgt voor chaos”
Wie op de Martelaarslaan rijdt, staat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de file. Oorzaak: het nieuwe detectiesysteem voor trams dat in september 2021 werd ingevoerd. Dat dat systeem invloed zou hebben op de doorstroming, was geweten, maar dat het voor zo’n fileleed zou zorgen, was niet voorspeld. Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn proberen het systeem beter afgesteld te krijgen.