tramhalte Kortrijksepoortstraat
Volledig scherm
tramhalte Kortrijksepoortstraat © Wannes Nimmegeers

Tramhalte schuift 100 meter op, 8 parkeerplaatsen verdwijnen

De bewoners van de Kortrijksepoortstraat zijn boos omdat er acht parkeerplaatsen geschrapt worden voor het verplaatsen van een tramhalte. “We hebben hier lang tegen gestreden. Voor de verkiezingen kregen we de belofte dat de tramhalte niet op korte termijn zou verplaatst worden en na de verkiezingen doen ze het toch. We zijn misleid”, klinkt het.

Het actiecomité voelt zich genegeerd. “We zamelden destijds 200 handtekeningen in  en namen een advocaat onder de arm om bezwaar in te dienen. Uiteindelijk werd dat bezwaarschrift onontvankelijk verklaard wegens vormfouten. Eind augustus kregen we nog van het kabinet van schepen Watteeuw te horen dat er op korte termijn geen plannen meer waren om die tramhalte te verhuizen. We zijn nu vier maanden later en plots vinden we een brief in onze bus dat De Lijn toch aan de werken begint”, aldus Guido Vereecken.

De huidige halte ter hoogte van de Kannunikstraat is vijf meter te kort voor de Albatrostrams. Daarom verschuift de halte naar het begin van de Kortrijksepoortstraat, waar zich nu 8 parkeerplaatsen bevinden.

“Hier zijn al nauwelijks parkeerplaatsen voor de bewoners en nu spelen we er nog een pak kwijt. Wat we echt niet snappen is dat dergelijke werken nu gebeuren terwijl binnen enkele jaren de straat toch een volledige heraanleg nodig heeft. De tramsporen zijn hier volledig versleten.”

Schepen Filip Watteeuw (Groen) benadrukt dat het om een werf van De Lijn gaat en dat het bijgevolg hun verantwoordelijkheid is. “We hadden zelf niet verwacht dat de werf zo snel zou opstarten. De buren waren een juridische procedure gestart en normaal gezien kan dat een jaar of langer duren. Aangezien het bezwaar onontvankelijk was, verliep de procedure veel sneller en is er nu al een vergunning voor De Lijn. Zij beslissen zelf hoe dringend die werken zijn”, zegt hij. 

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Brunchbar Franz Gustav verandert concept, schakelt over naar aperitief en picknick

    Brunchbar Franz Gustav verandert concept, schakelt over naar aperitief en picknick

    Het coronavirus heeft lelijk huis gehouden, maar velen ook aangezet tot zelfreflectie. Jan Roegiers en Lennert Boussery van Franz Gustav zijn er daar twee van. De voorbije maanden bleef hun deur toe, maar hun raam open voor afhaalbrunch. Met de heropening van de horeca in zicht, besloten ze hun concept te veranderen. Vanaf volgende week kan je in Franz Gustav naast brunch ook terecht voor aperitief en picknickmanden.
  1. Begrip

    Begrip

    Als schrijver van dit wekelijkse stukje krijg ik nu en dan berichtjes van mensen uit ons stadsbestuur. Niet dat ze iets hebben tegen de vrijheid van meningsuiting, neen hoor. Ook niet omdat ze zich willen moeien met wat er over hen in de krant verschijnt. Neen, ze uiten hun bezorgdheid over het feit dat ik hun strapatsen niet altijd begrijp. Ze kunnen gelijk hebben. Wie ben ik om er een mening op na te houden, zeg nu zelf! Deze week sla ik een mea culpa en geef ik toe dat ik het niet altijd even goed snap. Ik wend me dan ook tot u, dames en heren in het schepencollege, om het me uit te leggen. Vorige maand rekende de politie in de Brugse Poort een kluitje drugdealers in met de hulp van enkele heldhaftige buurtbewoners. Zover ben ik mee. Toen ik las dat diezelfde buurtbewoners enkele weken later een GAS-boete ontvingen voor het niet naleven van de coronamaatregelen tijdens die actie, liet mijn begrip het afweten. Enkele dagen later betoogden enkele honderden mensen op het Sint-Pietersplein tegen racisme. Dat begrijp ik. Hoewel de burgemeester die betoging uitdrukkelijk had verboden, kregen amper 2 mensen een boete. Wil dat zeggen dat we gewoon de Gentse Feesten kunnen laten doorgaan en dat de organisatoren dan met een boete wegkomen? Of heb ik alweer iets gemist? Kunt u me tussendoor eens uitleggen waarom Groen als meerderheidspartij politieaanwezigheid en camera’s in de Brugse Poort goedkeurt en er zich een week later tegen verzet? Vertelt u me dan ook hoe het komt dat bewoners van een stad waar zo op het milieu wordt ingezet, zelf een tankwagen moeten huren om regenwater op te slaan? Maakt u me duidelijk waarom het ons aan een waterbeleid ontbreekt? Gaat u die mensen beboeten omdat ze in coronatijden zijn samengekomen of omdat die tankwagen op diesel rijdt? Ik ben benieuwd naar uw antwoorden.