Stuk beton van brokkelbrug dwars door achterruit voorbijrijdende auto

Onder het E17-viaduct in Gentbrugge is opnieuw een voertuig beschadigd geraakt. Dit keer viel een stuk beton door de achterruit van een voorbijrijdende auto. Niemand raakte gewond. Het zou gaan om een stukje dat los kwam bij de inspectie die bezig is.

Het Brokkelviaduct, zoals de E17 in Gentbrugge wordt genoemd, heeft weer een slachtoffer gemaakt. Nadat eerder al een geparkeerde bus beschadigd werd door een vallend stuk beton, moest gisterochtend een voorbijrijdende auto op de Brusselsesteenweg eraan geloven. Een stuk beton viel door de achterruit. Die was aan diggelen, maar er vielen geen gewonden.

Momenteel is op vraag van het Agentschap Wegen & Verkeer een inspectie van de brug bezig. Daarbij wordt de hele onderkant bekeken, en wordt met een hamer het loszittende beton weggehaald. Tijdens die werken was één rijvak van de Brusselsesteenweg afgesloten, maar het stuk dat de auto raakte, viel op het andere rijvak. Het zou dus gaan om een stuk dat was losgemaakt door de inspecteurs.

Na het incident werd de bruginspectie stopgezet. Er wordt bekeken of bij een volgende inspectie de hele rijweg moet worden afgezet. In totaal moet meer dan één kilometer van het viaduct minutieus worden geïnspecteerd op loszittend beton. Pas in 2020 staat een grondige renovatie van het viaduct gepland, iets waar Vlaanderen 20 miljoen euro voor zal betalen.

De P&R onder het viaduct blijft afgesloten, en voor voetgangers en fietsers zijn doorgangen gemaakt met hekken, bovenaan afgedekt met doeken. (VDS/EDG)

Volledig scherm
De beschadigde auto. © KOS
Volledig scherm
Een tunnel met zeilen beschermt fietsers en voetgangers die onder het viaduct willen. © Didier Verbaere
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Krijgen Gentse fietsers binnenkort sneller groen licht bij regenval?

    Krijgen Gentse fietsers binnenkort sneller groen licht bij regenval?

    De stad Gent wil testen of fietsers sneller groen licht kunnen krijgen bij regenweer. Daarvoor zullen een aantal kruispunten met de stadsring en de as van de Blaisantvest tot de Nieuwe Wandeling voorzien worden van regensensors. Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) ging de mosterd halen in steden als Kopenhagen, Rotterdam en Apeldoorn waar dergelijke systemen al ingevoerd zijn. Bij regenweer wordt de cyclus van de lichten versneld waardoor fietsers niet langer een minuut in de regen staan maar pakweg 30 seconden. Welke gevolgen dat kan hebben op het autoverkeer zal onderzocht worden.
  2. Aantal kinderopvangplaatsen groeit, maar vier Gentse wijken blijven onder minimumnorm: “Investeringen blijven nodig”

    Aantal kinderop­vang­plaat­sen groeit, maar vier Gentse wijken blijven onder minimum­norm: “Investe­rin­gen blijven nodig”

    De kinderopvangcapaciteit in Gent is vorig jaar licht gestegen naar een totaal van 4.621 plaatsen. Dat blijkt uit een rapport van de stad Gent. Toch blijft er werk aan de winkel met vier wijken die de minimumnorm van 33 plaatsen per 100 kinderen niet halen. “Waar mogelijk opent de stad zelf nieuwe kinderdagverblijven”, zegt schepen Elke Decruynaere (Groen).
  3. Zo gevaarlijk is viaduct: “Brokstukken van 1,20 meter boven fietspad”

    Zo gevaarlijk is viaduct: “Brokstuk­ken van 1,20 meter boven fietspad”

    Bij recente controles van het viaduct van Gentbrugge zijn brokstukken losgekomen van 1,20 meter lang, boven een voetpad en een fietspad. Dat blijkt uit interne communicatie van het team dat het viaduct moet controleren. Bovendien werd drie jaar geleden al gewaarschuwd voor deze grote loszittende stukken beton. De PVDA vraagt een hoorzitting over de toestand van het viaduct. “Als zo’n brokstuk op iemands hoofd valt, is dat dodelijk. Dit neigt naar schuldig verzuim”, zegt Tom De Meester (PVDA).