Steeds meer Oost-Vlamingen nemen bus, trein of tram naar het werk: “Met de juiste investeringen, kunnen we op termijn een alternatief krijgen voor de auto”
Het openbaar vervoer in Oost-Vlaanderen zit in de lift: het aantal gebruikers voor woon-werkverkeer in de provincie steeg volgens een studie van Acerta van 6.2 procent naar 7.4 procent, de grootste stijging in Vlaanderen.”Het zijn hoopgevende evoluties”, weet mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent). “Met de juiste investeringen, kunnen we op termijn een alternatief krijgen voor de auto.”
De hr-dienstverlener baseert zich voor de vierde editie van zijn mobiliteitsbarometer op loongegevens van 45.000 privé-ondernemingen tussen 2017 en 2018. Op basis van die gegevens, onderzocht Acerta hoe mensen zich naar hun werk verplaatsen. “Of dit een volledig beeld geeft, is moeilijk te zeggen”, weet De Mol. “Het is bv. financieel voordeliger om aan te geven dat je met de fiets naar het werk gaat. Dat wil daarom niet zeggen dat je dat ook effectief dagelijks doet. Maar de tendensen in de studie zijn correct.”
Het aantal Oost-Vlamingen dat het openbaar vervoer neemt naar het werk, is volgens de studie met bijna 20 procent gestegen (van 6,2 procent van alle Oost-Vlamingen naar 7,4 procent van alle Oost-Vlamingen). Dat is nog steeds minder dan het Vlaams gemiddelde van 8 procent, maar wél de grootste stijging in Vlaanderen. “Onder andere de S-treinen (voorstedelijke treinnetwerken van 30 kilometer rond een stad) hebben mensen naar het openbaar vervoer gelokt. Moderne treinen die veel mensen kunnen vervoeren, daar zit toekomst in”, weet De Mol. “Met alle mogelijke klimaateisen, moeten we wél blijven investeren om mensen uit hun auto te halen. Zo moet de frequentie van De Lijn dringend opgevoerd worden als we deze evolutie willen blijven volgen.”
Koning auto
63,4 procent van de Oost-Vlaamse werknemers rijdt elke dag met de auto naar het werk: ‘koning auto’ blijft dus comfortabel op op de troon, maar geeft wél voor het eerst teken van zwakte. Zo daalde het aantal bedrijfswagens bij Oost-Vlamingen van 19.5 procent in 2017 naar 19,4 procent in 2018. “De populariteit van de auto houdt rechtstreeks verband met die van de bedrijfswagen”, weet Lieve De Cock, kantoordirecteur bij de hr-dienstverlener. “De vorige jaren was er een duidelijk stijging in het aantal bedrijfswagens, die groei is het voorbije jaar dus afgenomen.”‘
1 op 10 combineert auto en fiets
Exact tien procent van de Oost-Vlaamse werknemers combineert de auto en de fiets om naar het werk te gaan. “Misschien wel de belangrijkste evolutie die de studie aantoont”, weet De Mol. “Onze mobiliteit evolueert steeds meer naar een combinatie van verschillende transportmiddelen. In steden met een autovrij centrum, geraak je niet meer overal met je auto. Dat zet ook aan om aan de rand te parkeren en over te stappen op een fiets, of voor een combinatie van trein en fiets te gaan. Naarmate het mobiliteitsbegrip toeneemt, zal ook het combinatieverkeer stijgen. Bedrijfswagens ga je steeds minder kwijt geraken in de stad”, besluit De Mol.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gent
Al 25 pv’s opgesteld in loket voor haatmisdrijven: “De strijd tegen homofobie en transfobie blijft prioritair
De Gentse politie heeft sinds begin oktober een apart loket voor aangiftes van haatmisdrijven. Daar kunnen slachtoffers van racisme, seksisme, holebi-, trans- en interseksefobie en gendergerelateerd geweld terecht. Geen overbodige luxe, zo blijkt. “Sinds het begin van dit jaar hebben we via dit onthaal al 25 pv’s opgesteld.” -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Gent
Zondag dobberdag (en dat is eigenlijk een week te laat)
Ze willen het al zo lang organiseren, hun Dobberdag in het Houtdok, maar het weer gooide telkens roet in het eten. Eind september al werd 22 mei als nieuwe datum geprikt, en laat dat nu net nà deze halve hittegolf zijn. -
Kunstencentrum Vooruit maakt woensdag nieuwe naam bekend
Het Gentse kunstencentrum Vooruit stelt woensdag zijn nieuwe naam voor. Eerdere mogelijke namen, ‘Volxus’ en ‘Pallas’, werden destijds op protest onthaald. Wat het nu wordt, is nog even afwachten. -
Gent
Gents kunstencentrum heet voortaan VIERNULVIER: “Maar het gebouw blijft De Vooruit”
Anderhalf jaar nadat de socialisten de naam ‘Vooruit’ hebben ‘gestolen’, heeft het Gentse kunstencentrum een nieuwe naam. Eindelijk. “We heten voortaan VIERNULVIER. En dat gaat - voor alle duidelijkheid - over onze werking. Het gebouw blijft de Vooruit.” Na oeverloos gestuntel met communicatie, een golf van verontwaardiging in Gent en een jaar stilzwijgen onder de naam ‘Voo?uit’ moet de rust nu eindelijk terugkeren.
-
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
GENT
Nog geen duidelijkheid over impact besparingen op stadspersoneel: “Er gaan inhoudelijke beslissingen moeten gemaakt worden”
Er 78 miljoen euro bespaard worden bij Stad Gent: personeel en vakbonden kijken meewarig naar de rekenoefening die het stadsbestuur de komende weken nog moet maken. Op dinsdagavond, na een eerste overleg met de vakbonden, was enkel duidelijk dat er niet op onderwijs, kinderdagverblijven of woonzorgcentra bespaard wordt. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer