Sofie Bracke krijgt haar zin, met een wisselmeerderheid met Vlaams Belang. Ongezien.
Volledig scherm
Sofie Bracke krijgt haar zin, met een wisselmeerderheid met Vlaams Belang. Ongezien. © Wannes Nimmegeers

Politieke aardschok in Gent: Sofie Bracke (Open Vld) gaat naar Israël, tegen de zin van coalitiepartners, maar met steun van extreemrechts

“Het is geen handelsmissie en laat ons dat er ook niet van maken. En ikzelf en het college zijn helemaal niet ongevoelig voor de situatie in Israël.” Daarmee verdedigde schepen Sofie Bracke (Open Vld) haar ‘inspiratiereis’ met VOKA naar Israël. Coalitiepartners Sp.a en Groen dienden nochtans een motie in tegen deze reis. Maar met de steun van N-VA, CD&V en Vlaams Belang kan Bracke toch gaan. Een pijnlijke opdoffer voor het Gentse samenwerkingscollege van Mathias De Clercq én een gevaarlijk precedent.

  1. Buschauffeurs eisen overleg met De Lijn na twee incidenten met jongeren in enkele dagen tijd: “We willen nultolerantie, nu meteen”
    PREMIUM
    Gent

    Buschauf­feurs eisen overleg met De Lijn na twee incidenten met jongeren in enkele dagen tijd: “We willen nultoleran­tie, nu meteen”

    De buschauffeurs zijn de agressie op de risicolijnen naar de Blaarmeersen en het provinciaal domein Puyenbroeck beu. Vakbond ACV eist dat het agressiecomité van De Lijn maandag wordt samengeroepen om het probleem aan te pakken. Afgelopen week moest de politie tweemaal tussenbeide komen omdat chauffeurs zich bedreigd of geïntimideerd voelden door groepen jongeren. Met de Gentse Feesten in aantocht vrezen de chauffeurs nog meer incidenten. “We willen weten wie die jongeren zijn en wanneer en waar ze opduiken.”
  2. Miljoeneninvestering in sporen moet goederenvervoer in Gentse haven opdrijven: “Langere treinen en 15% meer vervoer over spoor”
    Gent

    Miljoenen­in­ves­te­ring in sporen moet goederen­ver­voer in Gentse haven opdrijven: “Langere treinen en 15% meer vervoer over spoor”

    In North Sea Port Gent heeft spoorwegbeheerder Infrabel zijn investering van 33,5 miljoen euro voorgesteld. De nieuwe infrastructuur moet de weg effenen naar het doel om 15% van het goederenvervoer over het spoor te transporteren in de Gentse haven. “De toekomst van het vervoer over het spoor is cruciaal om industrie in ons land te kunnen houden”, zegt premier Alexander De Croo (Open Vld).
  3. File aan de Martelaarslaan door nieuw detectiesysteem raakt maar niet opgelost. “13 seconden groen licht, dat zorgt voor chaos”
    Gent

    File aan de Martelaar­slaan door nieuw detectie­sys­teem raakt maar niet opgelost. “13 seconden groen licht, dat zorgt voor chaos”

    Wie op de Martelaarslaan rijdt, staat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de file. Oorzaak: het nieuwe detectiesysteem voor trams dat in september 2021 werd ingevoerd. Dat dat systeem invloed zou hebben op de doorstroming, was geweten, maar dat het voor zo’n fileleed zou zorgen, was niet voorspeld. Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn proberen het systeem beter afgesteld te krijgen.
  1. De Kijk van Kurt: “Brusselse jongeren op de Blaarmeersen, the sequel”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Brusselse jongeren op de Blaarmeer­sen, the sequel”

    Het moet voor onze schepen van Sport, Sofie Bracke, het gemakkelijkste debat ooit geweest zijn toen ze op AVS haar beleid rond de Blaarmeersen kwam verdedigen. Haar tegenstander, iemand van ‘Blaarmeersen Hekkenvrij’ koos ervoor om geen standpunten te verdedigen en het enkel stilletjes mompelend oneens te zijn met de schepen. Hoezeer moderator Pascal Vranckx ook probeerde om het gesprek spannend te houden, de schepen slaagde er met vlag en wimpel in ons te overtuigen van haar gelijk. In sé had de man wel een punt. In een ideale wereld zou iedereen vrij toegang tot het Gentse strand moeten krijgen en zouden zonnekloppers er niet als vogels in een volière moeten opgesloten worden. Dat we nog ver van die ideale wereld verwijderd zijn, zag ik ‘s avonds op hetzelfde AVS. Daar meldde de woordvoerster van De Lijn dat haar chauffeurs nultolerantie op geweld eisen, alsook politiebegeleiding op bussen van en naar de Blaarmeersen. Op het Journaal van de VRT zag ik dat dezelfde nozems die voor de overlast op de bussen en de Blaarmeersen hadden gezorgd, een trein zodanig hadden toegetakeld dat hij een tijd in Merelbeke moest blijven stilstaan. Naar verluidt hadden ze de locomotief van de wagons losgekoppeld en met de noodrem geknoeid. Door een paar slecht opgevoede idioten moeten we aan de Blaarmeersen dus in kooien onze zomer doorbrengen, moet er politie ingezet worden op het openbaar vervoer, en werd een duizendtal treinreizigers gegijzeld en ernstig in gevaar gebracht. Gelooft u er nog in dat dat gespuis passend zal gestraft worden? Ik ook niet. Mocht een van onze flikken zo’n low life een verdiend pak rammel geven, dan wordt de agent op non-actief gezet en heeft hij een onderzoek aan zijn broek. Wie angst en vernieling zaait en het voor iedereen verbrodt, mag voor mijn part voor lange tijd de doos in.