Een nieuwe groenzone in het havengebied, met een uitkijkpunt gemaakt van zeecontainers
Volledig scherm
Een nieuwe groenzone in het havengebied, met een uitkijkpunt gemaakt van zeecontainers © Wannes Nimmegeers

Nieuw park en speelbos op grens van Gent

Het kanaaldorp Terdonk, op de grens met Evergem, heeft er 5 hectare groen bij. Het koppelingsgebied scheidt Doornzele en Terdonk af van de industrie in de haven.

Langs het kanaal, met zicht op een koeltoren, ligt een nieuw stukje park. “Dit is wel degelijk nog grondgebied Gent”, verzekert schepen Rudy Coddens. “Al is de grens van het park, een nieuw aangelegd fietspad, meteen ook de grens met Evergem.” Het nieuwe park was tot vorig jaar een ontoegankelijk overwoekerd gebied. Het terrein was eigendom van de industrie, en moest eerst door OVAM gesaneerd worden. Er zat niet alleen industriële vervuiling in de bodem, maar ook nog resten van zware bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog, gericht naar de nabijgelegen olieraffinaderij.

De nieuwe groenzone langs de Lochtingstraat in Evergem heeft bomen, bosjes en gras, een speelzone, paadjes en een uitkijkpunt gemaakt van zeecontainers. Je kijkt er uit over het kanaal en de haven. 18.000 jonge boompjes werden er aangeplant in het park, en ook nog eens 2.000 haagplanten om de drukke Langerbruggekaai van het park te scheiden. De oude spoorwegbedding – 675 meter lang – werd omgevormd tot fiets- en wandelpad, met 3 ontmoetingspleintjes met bankjes en zitmuren.

De realisatie van het park Doornzele-Kanaalzijde heeft 750.000 euro gekost, waarvan de Vlaamse overheid bijna de helft (351.000 euro) heeft betaald. Ook North Sea Port (76.000 euro), de provincie (202.000 euro), de gemeente Evergem (5.500 euro), de stad Gent (85.500 euro) en het nabijgelegen bedrijf Sarens (30.000 euro) deden een duit in het zakje.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Meest opvallend in actualiteitsdebat Brugse Poort: de afwezigheid van toekomstig schepen Hafsa El-Bazioui

    Meest opvallend in actuali­teits­de­bat Brugse Poort: de afwezig­heid van toekomstig schepen Hafsa El-Bazioui

    De hele gemeenteraad van maandagavond werd gevuld met het debat over de Brugse Poort, en de aanpak van de problemen daar. Verrassingen waren er daarbij niet, of toch niet inhoudelijk. Wat wél opviel: de ‘strategische’ afwezigheid van toekomstig Groen-schepen Hafsa El-Basioui. Zij liet zich op Facebook al negatief uit over de repressieve maatregelen in de buurt waar ze zelf woont. Die maatregelen zijn ingevoerd door de meerderheid waar ze deel van uitmaakt.
  2. Terrassen mogen groter waar dat kan, daar mogen zelfs parkeerplaatsen voor sneuvelen
    PREMIUM

    Terrassen mogen groter waar dat kan, daar mogen zelfs parkeer­plaat­sen voor sneuvelen

    Als de horecazaken weer open mogen, zullen de cafés en restaurants een groter terras mogen uitzetten op plaatsen waar dat mogelijk is. De stad werkt daarvoor aan een terrassenplan. “Maar het moet mogelijk zijn, en er moet een evenwicht zijn tussen horeca en andere spelers”, klinkt het. “Maar we zullen creatief zijn, en als er een parkeerplaats moet sneuvel om een terras uit te breiden, moeten we ook dat durven bekijken.”