Volledig scherm
© Wannes Nimmegeers

Limbastraat boos op De Lijn: “Laat ons laatste stukje groen staan!”

De bewoners van de Limbastraat zijn boos. De Lijn wil hun laatste stukje natuur laten verdwijnen, voor de aanleg van een oefenterrein in de Wondelgemse Meersen. Ze tekenden beroep aan tegen de vergunning daarvoor, samen met de bewoners van de Maïsstraat.

De terreinen aan de Hurstweg zijn nogal gegeerd. Ze zijn eigendom van De Lijn, maar het voorbije anderhalf jaar worden ze bewoond door een groep Roma, en nu eisen ook de buurtbewoners dat De Lijn het aanwezige groen daar laat staan. Het is sinds jaar en dag de bedoeling dat daar een nieuwe tramstelplaats komt, maar die plannen worden steeds maar uitgesteld. De stad heeft aan De Lijn nu wel al een vergunning verleend om een rijschool te bouwen aan de Hurstweg.

De bewoners van de Limbastraat en de Maïsstraat hebben beroep aangetekend tegen die vergunning. “Sinds 2010 werd bijna al het groen hier in onze Wondelgemse Meersen vervangen door beton”, klinkt het boos. “Met de aanleg van een oefenterrein zou het laatst overgebleven stukje bos er ook moeten aan geloven.” De Limbastraat is de enige woonstraat in de omgeving en wordt omschreven als ‘woonkorrel’. Die straat ligt tussen het FPC (forensisch psychiatrisch instituut, waar geïnterneerde gevangenen verblijven, red.), het Galvestongebouw, de firma Bruggeman en betonfabriek Declercq. De zone langs de Hurstweg is het laatst overgebleven groen dat de Limbastraat scheidt van het achterliggende bedrijventerrein.

De Limbastraat zelf wordt momenteel heraangelegd tot woonerf. De bewoners kregen van de stad de mogelijkheid een stuk tuin aan te kopen. Maar van de plannen van de ‘ontgroening’ waren ze naar eigen zeggen niet op de hoogte. “Dit is voor ons het allerlaatste overblijfsel van het natuurgebied Wondelgemse Meersen”, klinkt het. En dus werd beroep aangetekend tegen de bouwvergunning, niet alleen omdat een waardevol stuk natuur zou verdwijnen, ook omdat het groen een buffer vormt tegen hitte en overstroming, en er volgens de bewoners een geschikter gebied in de omgeving ligt om het oefenterrein aan te planten, zonder aan het bestaande bos te tornen. De bewoners wijzen erop dat ze door het verdwijnen van het groen persoonlijk benadeeld zullen worden, door een verminderde woonkwaliteit, veiligheid, luchtkwaliteit en vastgoedwaarde van de Limbastraat.

Volledig scherm
© Wannes Nimmegeers
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Voorzitter Stijn Morand (VDK Gent) maakt ambitieuze plannen van de club bekend
    PREMIUM

    Voorzitter Stijn Morand (VDK Gent) maakt ambitieuze plannen van de club bekend

    Er is heel wat aan het gebeuren in de Liga A van het vrouwenvolleybal. Bij Hermes Oostende kondigde men vorige week al aan dat het trainersduo er op het einde van het seizoen mee stopt en het vrouwenteam van Lendelede houdt er volgend jaar helemaal mee op. Nu wordt bekendgemaakt dat ook de samenwerking van VDK Gent met hun trainers Luc Engelschenschilt en Yorick Van de Velde na dit seizoen niet verdergezet wordt.
  1. Bomen

    Bomen

    Het Gents MilieuFront (GMF) opperde de afgelopen week een idee tegen parkeerplaatsen. Volgens het GMF zijn er in Vlaanderen meer parkeerplaatsen dan inwoners en dus moeten er, als het van hen afhangt, verdwijnen. In Gent heeft naar verluidt ongeveer een derde van de bevolking geen eigen wagen en die autoloze gezinnen zouden, als het van het GMF afhangt, hun bewonersvergunning kunnen ruilen tegen een boom. Die boom zou dan op een parkeerplaats worden geplant. Toen ik dit las, zag ik met mijn geestesoog Tine Heyse en Filip Watteeuw vreugdedansjes maken bij zoveel visionair ecologisch vernuft. In ons Gentse Groene Utopia zou dat plan niet misstaan, het zou zelfs een logisch gevolg zijn op eerdere beslissingen. Eerst ontneem je elke automobilist de goesting om nog de stad in te rijden door onlogische lussen en knips aan te leggen, daarna ontzeg je oudere auto’s de toegang en vervolgens ontneem je de laatste moedige overlevers elke mogelijkheid om hun auto nog kwijt te kunnen. Autorijden in Gent lijkt zo meer en meer op een niet te winnen videogame met steeds moeilijker levels. Ik heb zelf jaren in de buurt van het Zuidpark gewoond en had ik geen garage gehad, ik was nog naar plaats aan het zoeken. Waar het GMF al die overtollige parkeerplaats gespot heeft, ze mogen het me komen vertellen. Al wie zich nog tegen beter weten in met de wagen in Gent beweegt, zal het beamen, parkeerplaats vinden is geen makkie. Ik kan me voorstellen dat er in sommige delen van West-Vlaanderen en de Kempen plaatsen teveel zijn maar het kan niet de bedoeling zijn dat je daar parkeert als je aan de Dampoort woont, toch? Maar goed, het GMF wil dus een boom per autoloos gezin. Zullen we ineens elke automobilist vervangen door een eekhoorn? Ik zal het maar niet te luid vragen of Filip en Tine maken er werk van.