Garagisten Ramin Ziaei (links) en Ibrahim Cemeli (rechts) voelen weinig sympathie voor het nieuwe circulatieplan.
Volledig scherm
PREMIUM
Garagisten Ramin Ziaei (links) en Ibrahim Cemeli (rechts) voelen weinig sympathie voor het nieuwe circulatieplan. © Wannes Nimmegeers

Gentse wijken in de ban van nieuw circulatieplan: “Misschien verkopen we onze garage wel”

GentIn Gentbrugge, Sint-Amandsberg en Dampoort gaat één gespreksonderwerp vlot over de tongen. Volgend najaar rolt de stad er een nieuw circulatieplan uit. Wij sprokkelden alvast de eerste reacties. Lees hier wat Gent écht denkt over de nakende veranderingen. 

  1. Traiteurs en cateraars smeken om personeel: “Op kerstavond doen we dicht, alleen het kinderziekenhuis laten we niet vallen”
    PREMIUM
    GENT

    Traiteurs en cateraars smeken om personeel: “Op kerstavond doen we dicht, alleen het kinderzie­ken­huis laten we niet vallen”

    Personeelstekort in de horeca, sinds de heropening zoekt zowat elk café en restaurant naar mensen. Ook de traiteurs botsen op het probleem. Dat vraagt wat denkwerk, want de eindejaarsperiode komt eraan. Sluiten of doorbijten? “Op sommige dagen krijgen we 10, 15 verzoeken”, verzucht Christ Schepens van eventcatering De Feestarchitect in Destelbergen. Tussen kerst en nieuw is hij dan ook dicht.
  2. Vzw Konekt meet stationsontwerpers een handicap aan. “En probeer het nu maar zelf...”
    PREMIUM
    Gent

    Vzw Konekt meet stations­ont­wer­pers een handicap aan. “En probeer het nu maar zelf...”

    Konekt vzw, een organisatie die pleit voor een inclusieve wereld, heeft acht ‘stationsontwerpers’ van de NMBS zélf laten voelen hoe het is om als andersvalide de trein te nemen in het Sint-Pietersstation. Quasi onmogelijk, zo bleek al snel. Want wie blind, slechtziend, doof of minder mobiel is, mist de helft van de informatie. “Stations en treinen toegankelijk maken is echt een prioriteit", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. “Tegen 2025 moeten 150 grote stations volledig aangepast zijn.”