Gentse student-ingenieurs bouwen elektrische racewagen: “We willen de snelste van Europa worden”
GentUGent Racing is klaar voor de zomer. Het team van student-ingenieurs trekt naar Nederland en Groot-Brittannië met hun zelfgebouwde elektrische wagen. Het doel? Een plaats aan de top veroveren in de Formula Student-competitie, een prestigieuze wedstrijd tussen universiteiten wereldwijd.
Dat heet dan gepassioneerd zijn door de stiel. Een tachtigtal student-ingenieurs van de UGent bouwt aan een zelfrijdende elektrische wagen. Géén schoolopdracht, maar op eigen initiatief, benadrukt masterstudent Yarne De Munck (22). “Samen met drie kameraden ben ik dit initiatief gestart. Inmiddels staan we verder dan ooit durfden te hopen.”
UGent Racing, zoals het team officieel heet, wil binnen vier jaar opklimmen naar de Europese top drie in de Formula Student-competitie. Universiteiten wereldwijd bekampen elkaar er met zelfgebouwde auto’s. De wagen die de studenten woensdag voorstelden, is nog een prototype. “Alles aan het voertuig is zelfgemaakt. We volgden zelfs een lascursus om het chassis aan elkaar te lassen. Ook sponsors voor dit project zoeken we zelf.”
(lees verder onder de foto)
200.000 euro
Stapje voor stapje leert het team bij. Begin oktober werd al een eerste model voorgesteld. “Deze tweede versie is een pak aerodynamischer en krachtiger”, weet De Munck. “Bedoeling om deze zomer al deel nemen aan wedstrijden in het Britse Silverstone en het Nederlandse Assen. Dat zal nog met een bestuurder zijn.”
De studenten werken inmiddels verder aan ‘het brein’ van de wagen. Er komen binnenkort sensoren op de wagen, waardoor het voertuig volledig zelfstandig tussen paaltjes moet kunnen rijden. Een dure onderneming, besluit De Munck. “Deze wagen kostte al zo’n 200.000 euro. Misschien hadden we ons met dat geld beter een dikke Porsche gekocht (lacht).”
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
Gent
Katrien uit Gentbrugge zoekt haar gestolen caravan: “Deze zomer wilde ik ermee naar Zweden trekken”
De bolvormige caravan van Katrien Baeten (59) stond een aantal maanden geparkeerd op de P&R in Gentbrugge, maar bleek zaterdag spoorloos verdwenen te zijn. Eigenares Katrien Baetens (59) is er het hart van in. “Dat caravannetje was mijn vrijheid, mijn bed op wielen.” -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
Gent
Opendeurdag in het Gentse huis voor mensen met kanker: “We hebben al meer dan duizend bezoekers gehad”
Het Majin Huis bestaat bijna twee jaar en heeft – ondanks de pandemie – al meer dan duizend bezoekers gehad. Om de plek – waar mensen die kanker hebben of hadden maar ook hun naasten kunnen rusten – nog kenbaarder te maken, organiseerden de vrijwilligers voor het eerst een opendeurdag. “Mannen zetten minder snel de stap naar hier”, klonk het.
-
Gent
Miljoeneninvestering in sporen moet goederenvervoer in Gentse haven opdrijven: “Langere treinen en 15% meer vervoer over spoor”
In North Sea Port Gent heeft spoorwegbeheerder Infrabel zijn investering van 33,5 miljoen euro voorgesteld. De nieuwe infrastructuur moet de weg effenen naar het doel om 15% van het goederenvervoer over het spoor te transporteren in de Gentse haven. “De toekomst van het vervoer over het spoor is cruciaal om industrie in ons land te kunnen houden”, zegt premier Alexander De Croo (Open Vld). -
PREMIUMGent
IN BEELD. Achter de schermen op de werf van Meulestedebrug: “We bouwen hier voor de komende 100 jaar”
Eind mei en eind juni gaat de Meulestedebrug nog eens dicht, maar dat is eerder goed dan slecht nieuws. De werken aan de nieuwe brug zijn eindelijk gestart. “Er is écht zicht op beterschap”, zegt projectleider Ann Decoutere. Ze neemt ons een dag mee op een werf waar al heel wat inkt over vloeide. -
Gent
Een eenhoorn, een zwaan, een flamingo, heel veel bootjes en kajaks: zo vragen de Gentenaars om meer open zwemwater
Ze moesten het twee keer uitstellen, maar zondag was het eindelijk zover: Dobberdag. Een namiddag lang werd er gedobberd op alles wat drijft – van een gigantische zwaan tot een opblaasbare pizzapunt – om de drang naar open zwemwater in Gent duidelijk te maken.