Volledig scherm
De Energiecentrale op huisbezoek. Hannes controleert de elektriciteitskast. © Wannes Nimmegeers

Energiecentrale is een succes: na 5 jaar meer dan 5.000 adviezen en bijna 3,5 miljoen euro aan premies uitgereikt

De Gentse Energiecentrale bestaat vijf jaar, en blijkt een groot succes te zijn. Iedereen kan gratis beroep doen op de Energiecentrale voor technisch advies en hulp bij het aanvragen van premies. Dat resulteert in betere woningen en lagere rekeningen, en het is nog goed voor het milieu ook.

Bij de Energiecentrale werken twaalf mensen, en samen hebben ze de handen vol om alle aanvragen te kunnen volgen. Advies van de Energiecentrale is immers gratis, persoonlijk én op maat, Want de werknemers gaan ter plaatse bij de mensen thuis zelf kijken. Niet even snel voor vijf minuten, maar grondig. En daarbij komen alle opties aan bod.

“Wij kijken niet alleen naar de verbeterpunten, maar geven ook advies”, vertelt Hannes, terwijl hij aan de slag gaat in een huisje in de Heidestraat in Gentbrugge, dat dateert van ergens begin 1900. Het behoorde nog toe aan de grootouders van de huidige eigenaar en staat nu al even leeg. Om het te kunnen verhuren is er een pak werk nodig. Dat er dubbel glas moet komen en dat de elektriciteit aan een grondige renovatie toe is, weet de eigenaar zelf ook wel. Maar over welk soort verwarming de woning best krijgt, en de dikte van de dakisolatie, volgt een technische discussie. Warmtepomp? Of toch maar gas? En vloerverwarming? Of beter klassieke radiatoren? “Maar we doen meer dan dat”, zegt Hannes. “Wij vertellen ook welke premies er te krijgen zijn, en hoe die moeten worden aangevraagd. Voor mensen die dat niet zien zitten, volgen wij dat zelf op. Wij kunnen zelfs offertes opvragen voor de mensen, bij aannemers die door de stad geselecteerd zijn. De Energiecentrale geeft dus niet enkel advies, wij nemen alle kopzorgen weg die bij renovatiewerken komen kijken.” 

(Lees verder onder de foto)

Volledig scherm
De energiecentrale op huisbezoek. Dat er werk aan de winkel is, weet de eigenaar zelf ook wel. Maar welke systemen hij best installeert, daarover weet Hannes alle details. © Wannes Nimmegeers

Meer dan 10.000 gezinnen geholpen

Op 5 jaar tijd deden al meer dan 10.000 Gentse gezinnen beroep op die Energiecentrale. Dat leidde tot 5.005 adviezen, 2.111 begeleidingen, 4.510 energiescans, 6.732 energiepremies en 852 energieleningen. Want dat doet de Energiecentrale ook, voorzien in renteloze leningen voor renovaties. Zo werd al 7.847.256 euro ontleend om huizen energiezuiniger te maken. De 6.732 energiepremies zijn samen goed voor 3.445.664 euro. Indrukwekkende cijfers.

Quote

Betere huizen zorgen voor meer comfort en een lagere energiefac­tuur.

Tine Heyse, Milieuschepen

Schepen Tine Heyse is tevreden. “Betere huizen zorgen voor meer comfort en een lagere energiefactuur. Met de energiecentrale tonen we dat we werken aan een sociaal klimaatbeleid. Renoveren is duur, maar door te helpen met premies én met renteloze leningen kunnen ook gezinnen met een lager inkomen mee profiteren. En dat werkt. 69 procent van het premiebudget ging naar gezinnen met een laag inkomen.”

1,22 miljoen bespaard op factuur

De meest uitgevoerde renovatiewerken zijn het plaatsen van dakisolatie, betere ramen en zelfs gevelrenovatie. Door de ingrepen de voorbije jaren wordt intussen 1.220.000 euro per jaar bespaard op de energiefacturen van al die mensen samen. Dat de CO2-uitstoot daardoor met 5.800 ton per jaar is gedaald, is ook mooi meegenomen, want Gent wil in 2050 klimaatneutraal zijn.

Nog tot 18 november loopt er een actie op de website van de Energiecentrale, waarbij in totaal tot 40.000 euro aan prijzen te winnen valt. Alle resultaten van de energiecentrale staan netje opgelijst op deze leuke infopagina.

Volledig scherm
© RV
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Wereldvreemd

    Wereld­vreemd

    Ik vraag me af waar de bestuurders van onze stad wonen. Volgens de wet moet hun domicilie in Gent staan om hier schepen te worden. Als je ergens woont, dan ga je in de buurt naar de bakker en ontmoet je mensen waar je een praatje mee slaat. Zo steek je iets op van wat er leeft in een gemeenschap. Telkens als ik het regionale katern van deze krant opensla, bekruipt me het gevoel dat enkele van onze bestuurders heel ver weg wonen en/of nooit praten met andere Gentenaars. Neem nu de soap rond de Winterfeesten! De standhouders vroegen al jaren om die met een week in te korten omdat er na nieuwjaar geen kat meer komt opdagen. De potentiële klanten hebben dan hun geld al lang uitgegeven, sparen voor de solden en krijgen vanaf 1 januari stilaan jeukende uitslag van kerstmuziek. De handelaren stonden die laatste week eenzaam te bevriezen en vroegen dus om die af te schaffen. Schepen Storms reageerde daar vrolijk op door de éérste week – zowat de meest winstgevende - te annuleren. Dan ben je ofwel ter kwader trouw ofwel weet je niet wat er bij de mensen leeft. Er kwam protest, de beslissing werd ingetrokken en vanaf volgend jaar houden de Winterfeesten ermee op vanaf nieuwjaar. Eind goed al goed, al had een beetje luisteren naar de mensen veel wrevel voorkomen. Ook als het over armoedebestrijding gaat, lijkt ons bestuur heel ver weg te wonen. 1 op 5 Gentse kinderen groeit op in kansarmoede en er is dus veel geld nodig om daar iets aan te doen. Terwijl schepen Coddens terecht fier met extra geld voor het OCMW stond te wapperen, verscheen het bericht dat 6.455 Gentenaars voortaan meer zullen moeten betalen voor hun al dan niet beschimmelde sociale woning. PVDA maakte zich terecht kwaad, schepen Heyse stak zich weg achter de Vlaamse regering. Bij welke bakker zij een praatje slaat, is me niet bekend.