Volledig scherm
Het perron van het station Gent Dampoort © Wannes Nimmegeers

Dampoort-station moet het voortaan stellen met slechts één personeelslid

Het Dampoortstation lijkt alsmaar meer in een sukkelstraatje te geraken. De defecte roltrap was al een voortdurende bron van ergernis en nu blijkt de NMBS ook de onderstationschef geschrapt te hebben, zowel in de week als in het weekend. Er blijft enkel nog één loketbediende over. “Als er een probleem is in Gent Dampoort, kan een onderstationschef snel naar daar komen...met de auto of met de trein”, klinkt het bij de NMBS.

Het zijn gemeenteraadsleden Sven Taeldeman en Joris Vandebroucke (beiden sp.a) die de kat de bel aanbonden. “Dit is zeer slecht nieuws, en onaanvaardbaar vanuit veiligheid, dienstverlening, werkdruk, en duurzame mobiliteit voor Gent en haven”, zeggen ze. “Het kan toch niet dat er bespaard wordt op de dienstverlening in een dergelijk station van de tweede grootste stad in Vlaanderen. Gent-Dampoort is een volwaardig station dat elke dag gebruikt wordt door 5.700 reizigers en verdient dus een volwaardige dienstverlening. Finaal blijft er nu nog 1 loketbediende over.”

De Dampoort lijkt bij de NMBS al even op het achterplan te zitten. Eerder werd de onderstationschef al geschrapt in het weekend. Nu dus ook in de rest van de week. De NMBS bevestigt de beslissing.

“Er is recent inderdaad beslist geen perronpersoneel meer in te zetten op Gent Dampoort. Dat station ligt vlak bij Gent Sint-Pieters en er is ook camerabewaking”, legt woordvoerder Dimitri Temmerman uit. “De loketten blijven wel geopend. Daar is één iemand aanwezig. We hebben deze beslissing genomen omdat de belangrijkste taak van een onderstationschef is om te helpen bij het maken van aansluitingen. Aangezien Gent Dampoort geen typisch overstapstation is, heeft een onderstationschef er minder nut. Als er zich toch een probleem zou voordoen, dan kan de onderstationschef snel ter plaatse staan vanuit Gent Sint-Pieters. Het is niet zo dat hij tientallen kilometers van de Dampoort zit, dus dat kan geen probleem zijn. Dat kan met de wagen of met de trein.”

Nieuwe led-verlichting én roltrap

Voor velen lijkt Gent Dampoort stilaan af te stevenen op een sluiting. “Maar dat is zeker niet het geval”, zegt de woordvoerder. “Voor de NMBS blijft Gent Dampoort een belangrijk station met 5.700 reizigers per dag. Het is een van de weinige stations waar men slechts drie uur op voorhand moet bellen om assistentie te vragen. We zorgen ook voor nieuwe led-verlichting en investeren in een nieuwe roltrap die volgend jaar geplaatst zal worden. Er is dus zeker geen sprake van een einde verhaal.”

“Als we mensen willen overtuigen om vaker de trein in plaats van auto te nemen dan moet er net meer geïnvesteerd worden in dienstverlening”, zeggen Taeldeman en Vandenbroucke Ze beloven alvast het dossier opnieuw op tafel leggen in de Gentse gemeenteraad en in het federaal parlement.

Totaalrenovatie 

Ook over de totale restauratie van de Dampoort blijft het stil. “Dat staat niet in ons investeringsplan dat loopt tot 2022”, klinkt het bij de NMBS. Volgens mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) was de NMBS pas van plan om daar aan te beginnen na het afhandelen de restauratie van Gent Sint-Pieters. Dat sleept echter al lang aan en kan nog  8 tot 10 jaar op zich laten wachten.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement