De nieuwe Albert Heijn zou in dit pand, op nummer 173, intrekken.
Volledig scherm
De nieuwe Albert Heijn zou in dit pand, op nummer 173, intrekken. © Jill Dhondt

Albert Heijn wil winkel openen tussen Delhaize en Cru op Kouter: “Wij vullen elkaar aan”

Albert Heijn wil een nieuw filiaal openen op de Kouter, pal tussen de Delhaize en Cru. Op een afstand van honderd meter zouden dan drie supermarkten naast elkaar liggen. Albert Heijn en Cru begrijpen niet waarom de komst van een nieuw filiaal tot een spanningsveld moet leiden. “Voor ons is het een complementair verhaal.”

Het stadsbestuur heeft de vergunning voor de nieuwe Albert Heijn goedgekeurd, maar daarmee is het nog niet zeker dat de winkel er effectief komt. “We willen ons daar vestigen, maar het vergunningstraject is nog niet afgerond”, geeft An Maes van Albert Heijn aan. “Het is daarboven niet onze gewoonte om in dit stadium te communiceren. Daardoor kan ik nog niet zeggen wanneer de winkel er zou komen en hoeveel bezoekers die zou trekken.” De nieuwe Albert Heijn zou in het pand komen waar nu het ING-filiaal zit. De supermarkt zou het gelijkvloers delen met de bank, en ook de eerste verdieping van het gebouw innemen. De vergunning spreekt over een beschikbare ruimte van 884 vierkante meter.

Op honderd meter zouden er drie supermarkten naast elkaar komen te liggen.
Volledig scherm
Op honderd meter zouden er drie supermarkten naast elkaar komen te liggen. © Jill Dhondt

Supermarkthoppen

Als de winkel er komt, zou die tussen een Delhaize en Cru terecht komen. Sofie Bracke (Open Vld), schepen van economie en handel, ziet dat als onderdeel van een bredere tendens, waarbij hypermarkten rond de stad alsmaar meer plaatsmaken voor kleinere buurtsupermarkten in de stad. 

Quote

Niemand is honderd procent trouw aan één supermarkt

An Maes van Albert Heijn

“Waar we ook zitten, er zullen altijd andere supermarkten zijn”, geeft Maes aan. Die intense inplanting is nu eenmaal de Belgische realiteit van vandaag. Wij zien niet in waarom dat tot een spanningsveld zou leiden met de andere spelers in de buurt. Voor ons is dat vooral een complementair verhaal. Klanten gaan voor een andere reden naar Albert Heijn dan naar Cru. Dat vinden we juist handig: voor bepaalde producten kunnen ze naar de ene winkel, voor andere producten naar de andere. Niemand is honderd procent trouw aan één supermarkt.”

Ook Silja Decock van Colruyt Group, waar Cru deel van uitmaakt, ziet geen reden om te spreken van een supermarktoorlog. “Wij zien een plein met verschillende spelers, waardoor de consument keuze heeft uit verschillende formules. Albert Heijn is een klassieke supermarkt, maar Cru is dat niet.” 

Delhaize wil voorlopig geen commentaar geven.