(Illustratiebeeld) De resultaten van de snelheidscontrole zijn om van achterover te vallen.
Volledig scherm
(Illustratiebeeld) De resultaten van de snelheidscontrole zijn om van achterover te vallen. © Wannes Nimmegeers

161 km/uur in bebouwde kom: Gentse politie flitst chauffeurs met hallucinante snelheden

“Snelheidscontroles blijven nodig”, besluit de Gentse politie nadat ze bij snelheidscontroles de afgelopen week onder andere een chauffeur flitsten die met 161 kilometer per uur voorbijreed in de bebouwde kom. In één avond op de Nieuwevaart betrapte de politie vijf chauffeurs die meer dan het dubbele van de toegelaten snelheid reden.

“We waanden ons op een racecircuit”, zegt de Gentse politie over de snelheidscontroles die ze afgelopen vrijdag op de Nieuwevaart in Gent uitvoerden. In de voormiddag reed slechts 5 procent van de 2.202 chauffeurs te snel, maar de grootste overtreder reed liefst 138 kilometer per uur. “’s Avonds staken sommige chauffeurs nog een tandje bij”, klinkt het. “We flitsten vijf chauffeurs die sneller dan 100 kilometer per uur reden. De absolute topsnelheid bedroeg 161 km/uur.”

Meer controles

Maandag flitste de politie op de Industrieweg, de Brusselsesteenweg en de Drongensesteenweg. Dinsdag stond de snelheidscontrole in de Bargiekaai, de Sint-Salvatorstraat, de Gasmeterlaan en in Sint-Kruis-Winkeldorp. Zowel op de Brusselsesteenweg als de Gasmeterlaan, waar 50 kilometer per uur is toegestaan, reed de grootste snelheidsduivel dubbel zo snel als toegelaten. In de Bargiekaai reed een derde van de 490 gecontroleerde chauffeurs te snel en in Sint-Kruis-Winkeldorpwas was dat zelfs 57 procent van de 223 chauffeurs. Op beide plaatsen is de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur.

Tijdens de coronacrisis hebben verschillende politiezones hun focus vooral moeten leggen op het handhaven van de maatregelen. Heel wat chauffeurs leken daarvan, en van de lege wegen, gebruik te maken om het gaspedaal extra in te duwen. Nu de maatregelen versoepelen, wordt er overal weer meer ingezet op snelheidscontroles. Aan de cijfers te zien, lijken veel chauffeurs dat nog niet begrepen te hebben. “We blijven op dezelfde spijkers hameren, maar snelheidscontroles blijven nodig”, aldus de politie.

  1. Meest opvallend in actualiteitsdebat Brugse Poort: de afwezigheid van toekomstig schepen Hafsa El-Bazioui

    Meest opvallend in actuali­teits­de­bat Brugse Poort: de afwezig­heid van toekomstig schepen Hafsa El-Bazioui

    De hele gemeenteraad van maandagavond werd gevuld met het debat over de Brugse Poort, en de aanpak van de problemen daar. Verrassingen waren er daarbij niet, of toch niet inhoudelijk. Wat wél opviel: de ‘strategische’ afwezigheid van toekomstig Groen-schepen Hafsa El-Basioui. Zij liet zich op Facebook al negatief uit over de repressieve maatregelen in de buurt waar ze zelf woont. Die maatregelen zijn ingevoerd door de meerderheid waar ze deel van uitmaakt.
  2. Terrassen mogen groter waar dat kan, daar mogen zelfs parkeerplaatsen voor sneuvelen
    PREMIUM

    Terrassen mogen groter waar dat kan, daar mogen zelfs parkeer­plaat­sen voor sneuvelen

    Als de horecazaken weer open mogen, zullen de cafés en restaurants een groter terras mogen uitzetten op plaatsen waar dat mogelijk is. De stad werkt daarvoor aan een terrassenplan. “Maar het moet mogelijk zijn, en er moet een evenwicht zijn tussen horeca en andere spelers”, klinkt het. “We zullen creatief zijn, en als er een parkeerplaats moet sneuvelen om een terras uit te breiden, moeten we ook dat durven bekijken.”