Verstappen wil Mercedes in Rusland pijn doen: ‘Focus op eigen race’
Voorbeschouwing GPEen moeizaam weekeinde leek in het verschiet te liggen voor Max Verstappen in Rusland. Maar een perfecte kwalificatie biedt hem ineens zicht op zijn tiende racezege in de Formule 1. Al zal het nog een behoorlijke klus worden om af te rekenen met Mercedes.
Door Rik Spekenbrink
Een blik op de resultaten van de zes voorgaande races in Sotsji voedde het voorgevoel dat het wel eens heel saai zou kunnen worden aan de boorden van de Zwarte Zee. Mercedes is er altijd dominant geweest, zelfs toen het team niet zo ver boven de rest uitstak als in 2020.
Maar we hebben het vaker gezien in de Formule 1, juist als voorspelbaarheid op de loer ligt, gebeurt er iets verrassends. Ook Mercedes kan deze dagen in Rusland niet vertrouwen op de automatische piloot. Lewis Hamilton was in de vrije trainingen op vrijdag al aan het stoeien met zijn auto, en vond ook bij de kwalificatie van gisteren hobbels op de weg. Die weerhielden hem niet van zijn 96ste pole position, maar dat is er dit keer één met het nodige voorbehoud. Juist in Sotsji is het gek genoeg niet de beste startplek. De weg naar de eerste echte echte bocht is lang, met de zuigkracht van de huidige bolides is het vaak handiger gebleken om een slipstream te kiezen en er dan voor die knik voorbij te gaan.
,,Ik verwacht zeker dat één van deze twee voorbij komt flitsen”, doelde Hamilton dan ook op Verstappen en zijn teamgenoot Valtteri Bottas, die op plek drie begint. Daar komt nog bij dat de Brit op de rode, zachtste band moet starten. Dat komt doordat hij in Q2 op zaterdag tegenslag kende. Zijn eerste ronde werd geschrapt omdat hij buiten de lijntjes kleurde, daarna was er een code rood en kon de Brit zich geen gok meer op de gele mediums permitteren. Sterker, hij mocht van geluk spreken dat hij Q3 haalde en uiteindelijk de pole wist te pakken. ,,De zachte band heeft tien keer meer degradatie dan de medium”, baalde Hamilton. ,,Ik zal me moeten focussen op mijn eigen race en strategie.”
Hamilton kan overwegen na een korte eerste stint op de rode band voor een ‘tweestopper’ te gaan. Maar hij rekende al voor dat dat vermoedelijk geen optie is, omdat de relatief lange pitstraat in Sotsji een snelheidslimiet van 60 kilometer per uur kent en een bandenwissel dus meer tijd kost dan normaal.
Bekijk hier de samenvatting van de kwalificatie
Toch rekende Verstappen zich nog niet rijk. Hij weet dat Mercedes normaal gesproken nog altijd wat sneller is als het gaat om de race pace, de snelheid over een afstand van 300 kilometer. Bovendien kan hij geen enorme risico’s nemen. Een derde ‘DNF’ op rij kunnen hij en zijn team zich niet permitteren. ,,Het is belangrijk dat we weer punten scoren”, zei de Nederlander veelbetekenend.
Maar Hamilton en Bottas weten met wie ze zullen moeten afrekenen. Want juist na twee uitvalbeurten zal Verstappen ook gretig zijn om een goed resultaat te boeken. Doet zich ook maar de kleinste kans voor om de Russische grand prix te winnen, dan zal hij toehappen. Juist op het circuit waar Mercedes vaak niet tot het uiterste hoefde te gaan, kan het zich nu geen misstap meer permitteren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hamilton ontloopt straf en behoudt poleposition
Lewis Hamilton heeft zich na de kwalificatie voor de Grote Prijs van Rusland moeten verantwoorden bij de stewards. De Britse wereldkampioen sneed een bocht af en reed daarna niet op de juiste manier weer terug de baan op. De stewards besloten het ‘foutje’ van Hamilton onbestraft te laten, omdat de rondetijd die hij toen neerzette al direct werd geschrapt. -
PREMIUMKoken & Eten
Blijft bier beter in blik of in glas? En hoe tap je een perfecte pint? Expert geeft haar beste tips
Hoe tap je een perfect biertje? En als je geen tap hebt: hoe kan je je bier het best in een glas schenken zodat je een mooie schuimkraag krijgt? Waarom is een schuimkraag zo belangrijk?De Vlaamse biersommelier Sofie Vanrafelghem geeft de antwoorden op de Dag van het Bier. -
PREMIUM
Nationaal watertekort: ‘Je hoeft niet je hele tuin te sproeien om je tuin te redden’
Door de aanhoudende droogte heeft Nederland officieel een watertekort. We moeten dus zuiniger omgaan met ons drinkwater. Maar we willen niet dat onze tuinplanten bij bosjes neervallen omdat het zo droog is. Toch hoef je niet elke avond met de tuinslang, gieter of sproeier in de weer, zeggen deskundigen. ,,Dan ben je vooral bezig je tuin in leven te houden. Maar dat hoort Moeder Natuur zelf te doen.’’ -
Michael Schumacher gaat verhuizen naar villa op Mallorca ter waarde van 32 miljoen euro
‘Corinna Schumacher: je nieuwe leven op Mallorca’, prijkt vandaag op de cover van het Duitse celebritymagazine Bunte. Rond de gezondheidstoestand van Michael Schumacher blijft het mysterieus stil, wel heeft het gezin een grote lap grond gekocht in de buurt van de villa op Mallorca waarvan ze in 2017 al eigenaar zijn geworden. Volgens het magazine maakt de familie zich op om naar het Spaanse eiland te verhuizen. -
Inhaalrace wacht
Max Verstappen na problemen in kwalificatie: ‘Denk dat ik voor pole had kunnen gaan’
Door een gebrek aan vermogen in het beslissende kwalificatiegedeelte, is Max Verstappen vanaf P10 morgen veroordeeld tot een inhaalrace om niet te veel WK-punten te laten liggen. Op een baan die zich daar normaal gesproken niet heel goed voor leent. ,,Ik denk dat ik voor pole position had kunnen gaan.”
-
PREMIUMMet video
Ongeloof na wanprestatie Ferrari in Frankrijk: ‘Hoogste tijd voor serieuze verandering’
Met verontwaardiging werd de wanprestatie van Ferrari ontvangen door de Formule 1-wereld, vooral omdat teambaas Mattia Binotto er zelf vrij lichtzinnig over deed. ,,Wat zijn ze daar in hemelsnaam allemaal aan het doen?’’ -
PREMIUMMet video
Lewis Hamilton droomt weer van titel: ‘Met deze snelheid kunnen we de strijd aangaan’
Achter Max Verstappen waren de Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell de Ferrari’s in Hongarije wéér te snel af. Net als in Frankrijk stonden de mannen van de Duitse renstal beiden op het podium. Tot grote vreugde ook van de Nederlandse WK-leider. -
Zo weet je of de airco van je auto aan onderhoud toe is
De airconditioning in je auto draait bij deze zomerse temperaturen overuren en is daardoor eerder toe aan onderhoud. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je airco bij te laten vullen?