Volledig scherm
© epa

Verstappen vijfde in tweede training, megacrash Ericsson

De tweede training voor de Grand Prix van Italië begon met een megaklapper. Al binnen vijf minuten klapte Marcus Ericsson met zijn Sauber vol de muur in. Nadat de Zweed ongedeerd was uitgestapt, reed Max Verstappen met zijn Red Bull naar een vijfde plek.

• Bekijk hier de beelden van megacrash van Ericsson

Nabeschouwing

Verstappen reed met 1.22.154 een prima ronde, maar op het hogesnelheidscircuit van Monza komt de Red Bull duidelijk motorvermogen tekort. Voor hem zijn beide Ferrari's en de Mercedessen buiten bereik, dicht achter hem staat teamgenoot Daniel Ricciardo en ver daarachter komt de rest van het veld pas.

Er moet iets vreemds gebeuren wil Verstappen het kunsstukje van vorig jaar morgen tijdens de kwalificatie (net geen pole position) herhalen. Vooralsnog lijkt het droog te blijven tijdens de kwalificatie en de race, waardoor er voor de Nederlander niet veel meer inzit dan een vijfde plek.

LIVEBLOG

 geen nieuwe berichten

En de tweede training zit erop. Max Verstappen eindigt als vijfde en zijn teamgenoot Ricciardo zit daar vlak achter.

Voor én achter de Red Bulls zit een groot gat.

Alleen maar lange runs op dit moment. Max Verstappen rijdt ook rustig rond, 23 rondjes achter zijn naam.

Het is druk op het asfalt, als de teams bezig zijn om de banden te testen op de langere runs.

De tussenstand:
1. Vettel 1.21.105
2. Raikkonen +0.270
3. Hamilton +0.287
4. Bottas +0.698
5. Verstappen +1.049
6. Ricciardo +1.191
7. Ocon +1.825
8. Perez +1.837
9. Hulkenberg +1.958
10. Grosjean +1.972

Crash! Sebastian Vettel was bezig met een enorm snelle ronde, maar hij schuift achterstevoren de grindbak in. Hij raakt net de muur, maar met een lage snelheid.

De banden en de achtervleugel kunnen worden afgeschreven.

Verstappen versnelt, maar blijft vijfde. Het gat met Bottas is wel kleiner geworden: 0.109

De Ferrari's zijn een seconde sneller dan Red Bull, Hamilton zes tienden en Bottas drie tienden.
Achter de Red Bulls zitten Ocon en Hülkenberg op ruim zes tienden.

En toen versnelde Vettel naar 1.21.468 en Raikkonen naar 1.21.375.

De Red Bulls staan dus weer op een seconde.

Daniel Ricciardo is met zijn nieuwe motor in de buurt gekomen van de top-4. Met een ronde van 1.22.296 zit hij op vijf tienden van Sebastian Vettel. Max Verstappen staat zesde met 1.22.385

Alle coureurs staan nu in de pitstraat. Het is tijdens deze training voor het eerst dat ze kunnen testen op een droge baan. Toch moet er gekeken hoe lang de banden het volhouden bij een racesimulatie. De tijden zullen waarschijnlijk niet meer kelderen.

Valtteri Bottas duikt ook onder de tijd van Verstappen, waardoor de Nederlander nu achter de Ferrari's en Mercedessen staat. Logisch op deze hogesnelheidsbaan waar Red Bull duidelijk motorvermogen tekort komt.

Charles Leclerc test de DRS uit en geeft aan dat er ook met zijn Sauber een probleem is. Hij mag gelijk naar de pitstraat.

Verstappen heeft tijd gevonden: 1.23.054 en een vierde plek. Wel op meer dan een seconde van de gebruikelijke top-drie.

Daniel Ricciardo klimt, met de C-spec Renault motor, naar de zesde plek: 1.23.236. Een tiende sneller dan Verstappen.

Vettel doet mee aan het hogesnelheidsfeestje: 1.21.716.

Verstappen nu zesde met een tijd van 1.23.395.

Räikkönen en Hamilton zetten de nieuwe toptijden: 1.21.873 en 1.21.938. Vettel zit daar 0.767 achter.

Max Verstappen rijdt ook rond, een zesde plek voorlopig op 1.668 seconden van Vettel.

Vettel noteert de eerste snelle tijd: 1.22.640. Dat is bijna twee tienden sneller dan Lewis Hamilton.

En het is weer groen, de puinhoop is opgeruimd en de coureurs mogen de baan op.

Volledig scherm
© afp

Bekijk hier de beelden van de megacrash.

De FIA geeft aan dat Ericsson in orde is na de eerste medische checks.

laad oudere berichten
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement