Doel van de F1-testdagen: data verzamelen en vertrouwen tanken
De tijden zijn nog niet relevant, roepen alle coureurs en teambazen. Resultaat komt straks in Australië wel, als het seizoen écht begint. Maar wat telt dan wel bij die testdagen in Barcelona?
Door Arjan Schouten
Geen circuit op de kalender waar de Formule 1-coureurs beter de weg kennen dan op Circuit de Catalunya. 4,7 kilometer lang glooiend asfalt over het grondgebied van Montmélo, op een half uurtje rijden van Barcelona. Acht dagen lang rijden ze er al jaren een maand voordat het nieuwe seizoen begint eindeloos testrondjes. Op goede dagen maken ze zo 600 kilometer, zoals Max Verstappen gisteren. En wat dan vooral niet belangrijk is, is de snelste tijd, zo houdt iedereen vol. Mercedes, al jaren heersend in de koningsklasse, bungelde na de eerste testdag zelfs onderaan het ranglijstje met rondetijden. Normaliter een regelrechte ramp, maar in februari in Barcelona geen enkel probleem. ,,We hebben hier allemaal de neiging om alsmaar boven in het klassement te staan en naar de rondetijden te kijken, maar dat is helemaal niet het doel van de tests”, legde teambaas Toto Wolff in alle rust nog eens uit. ,,Je wilt vooral weten wat de sensoren en de data je vertellen.”
Data. Data. Data. Data. Data. Iedereen in de paddock neemt vooral dat woord in de mond, als je vraagt naar het nut van deze testdagen. Data verzamelen. Data ophalen. Sensoren uitlezen. Corresponderen de data met de resultaten van de wintertests op de simulator, thuis in de fabriek? Auto’s rijden in Spanje elke dag wel even met zogenaamde ‘aeroracks’ en speciale verf, genaamd Flow Visualization Paint, rond om de luchtstromen rondom de auto maar zo goed mogelijk in kaart te brengen. De standen van de voor- en achtervleugel en de bargeboards worden eindeloos getest op zoek naar de ultieme aerodynamica. Er wordt gespeeld met de hoeveelheid brandstof in de auto en de verschillende banden, om zo maar zoveel mogelijk situaties na te bootsen. En aan het einde van de dag wordt er driftig gebrieft tussen coureur en de engineers aan de pitmuur, want ook het gevoel van de kenner telt nog in deze cijfersport.
Vijfentwintig jaar terug testten tal van teams voortdurend, zelfs tussen races door, soms op eigen circuits, zoals Ferrari. Maar maar en meer zijn de testdagen teruggeschroefd door de FIA, tot de beperkte testtijd van nu. Twee keer vier dagen voor het seizoen, een aantal dagen tijdens het seizoen en meteen na de laatste race in Abu Dhabi. Daarom staan de eerste auto’s in Spanje ‘s morgens stipt om 09.00 uur al te brullen in de garage om het asfalt op te gaan.
Elke minuut is kostbaar in Barcelona. Zo moet bijvoorbeeld Red Bull Racing niet alleen een nieuwe coureur (Pierre Gasly) laten wennen aan een nieuwe auto, maar is er met Honda ook een nieuwe motorleverancier. ,,Dat complexe huwelijk tussen chassis en motor moeten we hier leren te begrijpen’‘, vertelde teambaas Christian Horner al. ,,Alles moet straks als het seizoen begint in harmonie zijn. De data die we hier verzamelen bepalen de richting van ontwikkeling voor de komende maanden.‘’
Een seizoen win je niet bij de wintertests, je tankt er naast kennis hooguit vertrouwen. Of twijfel, dat kan ook. Want na gisteren blijft de auto van Williams ook vandaag in de garage staan. Nóg niet klaar. Na de gemiste shakedown weer twee deadlines niet gehaald. Rijp voor een rampseizoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deel van Ferrari-motor Leclerc moet worden vervangen
Het uitvallen van Charles Leclerc in de Grote Prijs van Spanje is veroorzaakt door een probleem met de turbo en met de MGU-H, een onderdeel van de motor waarmee uitlaatgassen kunnen worden omgezet naar energie. Leclerc reed aan de leiding in de race, toen hij in de 27e ronde ineens vermogen verloor en zijn Ferrari naar de pitsstraat moest rijden. -
Charles Leclerc heeft pole én snelheid, maar Max Verstappen weet dat er veel meer nodig is in de Spaanse hitte
Zes jaar na zijn eerste Formule 1-zege in Catalonië start Max Verstappen vanmiddag voor het eerst als wereldkampioen aan de bloedhete GP van Spanje. Zijn pittige klus: de rappere Ferrari van Charles Leclerc bijhalen. ,,Het managen van de banden gaat extreem belangrijk zijn.” -
met video
Nyck de Vries debuteert tijdens eerste vrije training in Spanje in Formule 1: ‘Geweldige kans’
Nyck de Vries bezet vrijdag bij de eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje een stoeltje bij Formule 1-team Williams. De Nederlander, regerend wereldkampioen in de elektrische raceklasse Formule E, vervangt op het circuit van Catalunya Alexander Albon en vervult daarmee bij Williams de rol van de verplichte young driver session voor dit seizoen. De Canadees Nicholas Latifi is de andere coureur in dienst van Williams. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.
-
PREMIUM
Beitske Visser na rampseizoen: ‘Vorig jaar skip ik maar gewoon en ik ga verder met waar ik was gebleven’
Na een rampzalig 2021 wil Beitske Visser terug naar het niveau van haar eerste seizoen in de W Series, toen ze vicewereldkampioen werd. In Miami begon de Friezin alvast redelijk, met een vierde en een zevende plaats. -
Op deze tijden komt Max Verstappen in actie bij de Grand Prix van Spanje
Als Max Verstappen later terugkijkt op zijn Formule 1-loopbaan zal er altijd een speciaal plekje zijn voor de GP van Spanje. Op het Circuit de Catalunya, nabij de Catalaanse hoofdstad Barcelona, won de wereldkampioen in 2016 zijn eerste Grand Prix. Zes jaar, 23 zeges, 63 podiumplaatsen en 146 later keert Verstappen er eind deze week weer terug. Voor race 147. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’