De Nürburgring, terug van weggeweest
track recordBij elke race op de Formule 1-kalender neemt AD Sportwereld het circuit onder de loep, belichten we de prestaties van Max Verstappen en kijken we naar de historie. Vandaag deel 11 van 2020: de terugkeer van de Duitse Nürburgring.
Delen per e-mail
Door Arjan Schouten
Cijfers en feiten
Terug van weggeweest: een oude bekende. Want als er één circuit een roemruchte historie heeft dan is het de Nürburgring wel. Er al bij in 1951, deze klassieker in het hart van de Eifel. Toen nog als enorme ronde van liefst 22 kilometer, de zogenaamde Nordschleife. Vele ‘Ringmeisters’ werden geboren op de Duitse omloop, waar grootheden als Juan-Manuel Fangio, Alberto Ascari en Phil Hill wonnen.
Die extreme lengte maakte het circuit ook extreem gevaarlijk. Toen Jacky Stewart er in 1968 onder erbarmelijke omstandigheden in de mist en regen won, doopte hij de Nürburgring om tot de ‘Groene Hel’. En die hel werd alom gevreesd, wat zelfs tot een boycot leidde in de jaren zeventig. De bijna fatale crash van Niki Lauda zorgde in 1976 voor een definitief afscheid. Bijna verbrandde hij er levend in zijn Ferrari. Nooit meer keerde de Formule 1 daarna terug op de oude Nürburgring.
In 1984 kwam het circus er pas weer toen de gloednieuwe GP Strecke een feit was. Met 4,5 kilometer veel veiliger en moderner dan de lange ronde die bekend stond als gevaarlijkste circuit op aarde. Na twee jaar had de Formule 1 het er echter wel gezien. Tot de hoogtijdagen van Michael Schumacher kwamen, toen werd weer jaarlijks trouw de trip naar de Eifel gemaakt. Vaak als GP van Europa, om naast Hockenheim een tweede Duitse race mogelijk te maken. En zelfs twee keer als GP van Luxemburg. Een faillissement maakte na de laatste race in 2013 aan alle F1-activiteiten een voorlopig einde op de Nürburgring. Een rampjaar met een wel heel lege kalender brengt de sport nu weer terug naar het Duitse racemekka, waar nieuwe investeerders grootse plannen hebben.
Hoe presteerde Max Verstappen hier?
In de Formule 1 reed Verstappen er nog nooit, zoals veel van zijn jongere collega’s op de huidige grid. Maar de Limburger won al wel eens op de Nürburgring. In 2014, een jaar voordat hij zijn Formule 1-debuut maakte, pakte Verstappen in de Formule 3 namens Van Amersfoort Racing de zege op de half natte baan. Verstappen, dat jaar derde in het kampioenschap achter Esteban Ocon, vertrok die dag ook van pole op weg naar wat toen zijn achtste overwinning van het jaar betekende. Maar dat was zes jaar geleden, in een andere raceklasse met ander materiaal. ,,Sinds de Formule 3 heb ik er niet meer geracet, dus ik heb er veel zin in om er weer heen te gaan’’, vertelt de coureur van Red Bull Racing nu. ,,Ik ben benieuwd om te zien wat een Formule 1-auto daar kan doen. Het is een erg technisch circuit, waar ik wel van houd.’’
Advies kan hij ook aan zijn vader vragen, die veel ervaring heeft op het Duitse circuit met vijftien bochten. Jos Verstappen reed in de Formule 1 tussen 1996 en 2003 immers zes keer op de Nürburgring. In 1998 eindigde hij als dertiende en in 2003 als veertiende.
Wat gebeurde er bij de laatste race op de Nürburgring?
Red Bull Racing won op 7 juli 2013. Maar bekijk alleen de drie namen die ruim zeven jaar terug op het podium stonden na de laatste race op de Nürburgring en je weet dat het een andere tijd was. Lewis Hamilton startte namens Mercedes op pole, tot zo ver het vertrouwde verhaal. Want na 60 rondes was het Sebastian Vettel die Red Bull de zege schonk, voor beide Lotus-coureurs. Kimi Räikkönen eindigde als tweede, Romain Grosjean als derde. Hamilton eindigde pas als vijfde, achter Fernando Alonso in de eerste Ferrari. Destijds helemaal geen gekke uitslag. Red Bull Racing heerste dat jaar, voor het vierde (en laatste) seizoen op rij. Het hybride tijdperk met het machtige Mercedes moest nog beginnen. Ook het vermelden waard, er reed die dag één Nederlander mee bij het laatste bezoek aan de Nürburgring. Op een ronde achterstand werd Giedo van der Garde namens laagvlieger Caterham als achttiende en voorlaatste afgevlagd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pitstop
Podcast | ‘Een betere wereld begint bij jezelf, Lewis’
Het nieuwe Formule 1-seizoen start eind maart. Niet in Australië maar in Bahrein, op 28 maart. Tijd voor de F1-watchers van AD Sportwereld, Arjan Schouten en Rik Spekenbrink, om vooruit te blikken op het nieuwe seizoen in een nieuwe pitstop. De onderwerpen? Lewis Hamilton en zijn contract. De GP van Zandvoort met publiek in 2021? Het gevecht achter Red Bull en Mercedes. Zien we een vrouw in een F1-wagen? En de zin en onzin van de testdagen. -
F1 sluit akkoord met race op Circuit de Catalunya
De Formule 1 zet ook dit jaar weer de Spaanse Grand Prix op het Circuit de Catalunya op de kalender. Het is de bedoeling dat Max Verstappen en zijn concurrenten op 9 mei vlakbij Barcelona om de zege strijden. De Limburger won de race in 2016. -
PREMIUM
Nieuwe F1-kalender veel realistischer, maar schema bezorgt teambazen nu al migraine
Niets is zeker in tijden van een pandemie, maar versie 2.0 van de Formule 1-jaarkalender lijkt een stuk haalbaarder dan zijn voorganger. Er dreigt, vooral na de zomer, wel een loodzwaar seizoen. -
Formule 1 ziet kijkcijfers in Nederland flink omhoog gaan
Fans mochten er vanwege corona amper bij op de circuits, tijdens het vorige Formule 1-seizoen. Maar Formule 1 wist de kijkers thuis nog uitstekend te boeien, zo blijkt uit de cijfers. -
Ben jij de grootste GP-kenner van Nederland?
Het Formule 1-seizoen gaat dan echt eindelijk beginnen en dat betekent niet alleen dat Max Verstappen voor de prijzen gaat, ook de duizenden GP-fans kunnen dat gaan doen. Speel mee met het grote GP-spel en maak kans op schitterende prijzen.
-
Red Bull krijgt gevraagde stop op doorontwikkelen motor
Het doorontwikkelen van de motoren in de Formule 1-wagens wordt vanaf 2022 voorlopig verboden. De teams hebben dat na overleg met de autosportfederatie FIA, de Formule 1-organisatie en de fabrikanten van de motoren afgesproken. Dat is goed nieuws voor Red Bull Racing, het team van Max Verstappen dat onder die voorwaarden de motoren van Honda aan het einde van 2021 wil overnemen. -
Frijns krijgt eerste pole in carrière niet verzilverd in Diriyah
Robin Frijns heeft de zege in de E-Prix van Diriyah niet kunnen pakken. De Limburger startte van poleposition in de tweede race van dit seizoen in de Formule E, maar moest vroeg in de race de Brit Sam Bird voorbij laten gaan. De Nederlandse coureur uit het team van Envision Virgin Racing wist wel tot het einde de tweede plaats vast te houden. -
Verstappen over vertrek Honda: ‘Voor nu verandert er niets’
Max Verstappen heeft gereageerd op het nakende vertrek van Honda uit de Formule 1, waardoor zijn team Red Bull Racing op zoek moet naar een nieuwe motorleverancier. ,,Onze focus blijft dezelfde‘’, aldus de Nederlander.