Zes klagende vouchereigenaren in het gelijk gesteld:
‘Dat betekent niet dat íedereen gelijk krijgt’
De Geschillencommissie Reizen heeft recent zes klachten van reizigers, die geen genoegen nemen met een reisvoucher, gegrond verklaard. De reisondernemers zijn in deze gevallen verplicht om tot snelle uitbetaling over te gaan. Door de coronapandemie zijn honderdduizenden vouchers uitgedeeld en lang niet alle gedupeerden zijn er blij mee.
Delen per e-mail
Een van de door de commissie gegrond verklaarde klachten kwam van een reiziger die weigerde om een voucher aan te nemen voor een 6-daagse pakketreis naar New York voor drie personen ter waarde van 3655 euro. De man eiste de reissom terug. De commissie vond dat de klager goede argumenten had en oordeelde dat hij binnen een maand het geld teruggestort moet krijgen op zijn rekening. ,,Dit houdt dus in dat wanneer de consument een voucher niet accepteert, de ondernemer verplicht is om het betaalde bedrag terug te betalen”, schrijft de commissie in een toelichting op die zaak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMinterview
Het standaard vakantiehuisje van Center Parcs verdwijnt: ‘Onze gast wil luxe’
Geen standaard bungalow maar een vip-cottage. Geen ballenbak maar een waterglijbaan met lichteffecten. Center Parcs investeert honderden miljoenen euro’s in het vernieuwen van de bestaande vakantieparken. De opening van een nieuw park in Nederland zit er niet in. ,,De markt hier is verzadigd.’’ -
Hema-baas haalt uit naar AH om ‘uitverkoop’ handdoeken: ‘Niet solidair’
Hema-baas Tjeerd Jegen heeft via het sociale netwerk LinkedIn hard uitgehaald naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’ -
PREMIUMElske Doets
Reisondernemer ziet corona als ‘zegen’: Bij veel bedrijven zat het al fout
Collega-reisondernemingen verklaren haar voor gek dat zij corona als een zegen ziet. Directeur Elske Doets van Doets Reizen: ,,Natuurlijk is het superpijnlijk dat alles op stilstand is gezet, maar nu kun je wel kijken hoe je jezelf en je bedrijf kunt resetten.” -
Zestig procent minder passagiers voor burgerluchtvaart in 2020
Als gevolg van de coronapandemie zagen de luchtvaartmaatschappijen in 2020 wereldwijd het aantal passagiers met 60 procent dalen. En er lijkt op korte termijn niet veel beterschap in zicht. Dat heeft de ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, vrijdag gezegd. -
PREMIUM
Reisbranche verwacht financieel bloedbad: ‘Helemaal geen geld om vouchers terug te betalen’
Sinds de coronacrisis hebben reisaanbieders al zo'n 4000 banen geschrapt. Maar met alleen snijden in hun personeelsbestand zullen ze het einde van de coronacrisis niet halen. ,,50 tot 60 procent van de reisondernemingen zal over een half jaar failliet zijn of zelf de stekker eruit hebben getrokken.”
-
Video
Pensioenen ambtenaren en leraren dit jaar niet omlaag
De pensioenen voor ambtenaren en leraren worden dit jaar niet verlaagd. Pensioenfonds ABP heeft eind december een dekkingsgraad van ruim 92 procent gehaald. Daarmee heeft het fonds voldaan aan de eis van een dekkingsgraad van minimaal 90 procent. -
PREMIUMcolumn
Geen anderhalve meter afstand in de bio-industrie
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. In haar verhalen probeert zij ons economisch gedrag te verklaren. -
PREMIUM
Honger dreigt in de rijkste stad op aarde: ‘Zonder voedselbank zouden mensen sterven van de honger’
Hoe diep de coronapandemie erin hakt, verschilt per stad en land. In de VS is een omvangrijk steunpakket gelanceerd, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost. In de rijkste stad op aarde zijn tienduizenden New Yorkers afhankelijk van de voedselbank van Pedro Rodriguez.