'Winkelen op afspraak werkt voor geen meter’
Nederland raakt gefrustreerd van kopen op afspraak. De verplichting om minimaal vier uur van tevoren een winkelbezoek te reserveren, blijkt in de praktijk slecht te werken voor zowel ondernemers als consumenten. Dat blijkt uit een peiling van INretail, brancheorganisatie van de winkeliers.
Delen per e-mail
Bij kleinere winkels is er meer binding met de klant en komt bijna iedereen zijn afspraken na. Grotere ketens geven in onze peiling aan dat inmiddels 30 procent niet komt opdagen
Uit het onderzoek onder ruim duizend winkeliers blijkt dat ruim een maand na het ingaan van het winkelen op afspraak, veel beschikbare tijdsloten niet worden benut. Daarnaast komt gemiddeld 20 procent van de consumenten die een reservering maakt, niet opdagen. ,,Grootwinkelbedrijven hebben daar nog meer last van dan het mkb. Bij kleinere winkels is er meer binding met de klant en komt bijna iedereen zijn afspraken na. Grotere ketens geven in onze peiling aan dat inmiddels 30 procent niet komt opdagen. Zeker in de grotere steden hebben ze daar last van’’, zegt INretail-directeur Jan Meerman.
Ondernemers worden volgens INretail in de huidige situatie dubbel gedupeerd. ,,Enerzijds ontstaan onverwacht lege plekken in de reserveringsagenda en anderzijds mag die tijd niet aan een andere consument beschikbaar gesteld worden. Omzetkansen kunnen zo niet worden benut terwijl de non-food retail nog steeds verlies lijdt en inmiddels een miljardenschuld heeft opgebouwd.’’
Geen begrip
Ook consumenten hebben moeite met de regels. Een derde toont weinig begrip voor de beperkingen en een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen dan lopen ondernemers het risico beboet te worden. In de praktijk valt dit overigens mee, veel gemeenten gaan coulant om met de regels.
INretail vindt dat de extra beperkingen voor winkels geschrapt moeten worden. ,,In de laatste persconferentie beloofde demissionair premier Rutte bij versoepelingen direct naar mogelijkheden voor winkels te kijken. De sector heeft een protocol voor veilig winkelen op de plank liggen dat al maanden haar bestaansrecht bewezen heeft. Daar moeten we zo snel mogelijk naar terug. Elke extra maatregel is een extra hindernis. Non-food winkels hebben heeft een dramatisch jaar achter de rug en ook over de maand maart meldt 62 procent van de ondernemers omzetverlies.”
De kans is groot dat de winkeliers hun zin krijgen. Het kabinet is bezig met het versoepelen van de lockdownmaatregelen per 21 april. Komende week wordt duidelijk of het winkelen op afspraak straks verleden tijd is. Meerman: ,,De geluiden zijn positief.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO
Nederland doet niet mee aan staatssteun Air France-KLM
Air France-KLM krijgt opnieuw staatshulp, maar niet van Nederland. De eigenaar van KLM komt daarbij voor een flink deel in handen van Frankrijk dat tot 4 miljard euro extra steun verleent. Nederland ziet zijn belang verwateren. Het demissionaire kabinet werkt wel aan extra steun voor dochter KLM. -
Eindelijk weer hoop bij horeca na oproep grote steden: 'We kunnen vandaag al beginnen’
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) reageert positief op de oproep van de vier grote steden om de terrassen en buitenruimtes snel weer te heropenen. ,,Ondernemers zien dit als een belangrijk lichtpunt”, laat voorzitter Robèr Willemsen aan deze site weten. -
PREMIUM
Kleine ondernemers lopen risico bij alternatieve financiering: Rente tot 400 procent’
Kleine ondernemers zijn steeds meer afhankelijk van alternatieve financiering. En daarmee lopen ze grote risico’s. Dat is de conclusie van een onderzoek door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de markt voor alternatieve financiering. -
Vakbonden roepen op tot landelijke staking vrachtwagenchauffeurs
Vakbonden FNV en CNV roepen alle medewerkers in de beroepsgoederensector op om maandag te staken. Werknemers en werkgevers in de sector kunnen het al lange tijd niet eens worden over een nieuwe cao voor onder meer vrachtwagenchauffeurs en pakketbezorgers. -
‘Geen ruimte om markten helemaal te heropenen’
Elke versoepeling leidt tot meer coronabesmettingen en dat laat de huidige situatie niet toe. Daarom kunnen marktkramen die andere artikelen dan levensmiddelen verkopen niet worden toegelaten op markten. Dat zei de advocaat namens de Staat tijdens het kort geding dat de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) had aangespannen om heropening af te dwingen.
-
Meer klachten over financiële diensten, vooral over ‘woekerrentes’ en schadeverzekeringen
Consumenten hebben vorig jaar meer geklaagd over financiële diensten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut ontving 4785 nieuwe klachten, 5 procent meer dan een jaar eerder. Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet, de ‘woekerrentes’. Schadeverzekeringen leverden traditioneel het grootste aantal klachten op. -
PREMIUMColumn
De vrijheid om rotzooi te (ver)kopen
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Rechter verklaart D-reizen failliet: ‘Dit is dramatisch’
D-reizen is failliet verklaard door de rechter. Dat heeft de reisorganisatie vanmorgen bekendgemaakt. Door de coronacrisis kwamen er vrijwel geen inkomsten binnen, waardoor het bedrijf in grote financiële problemen kwam. D-Reizen heeft vijf vestigingen in Zeeland.