Volledig scherm
De echtheid van de eurobiljetten is eenvoudig vast te stellen. © ANP XTRA

Vaker slecht nagemaakte eurobiljetten onderschept: kans op ‘kleurenprintje’ blijft klein

Nagemaakte geldbiljetten van lage kwaliteit, die bijvoorbeeld thuis op een slechte printer zijn afgedrukt, zijn vorig jaar in Nederland vaker onderschept, meldt De Nederlandsche Bank (DNB). De kans om zo’n ‘kleurenprintje in handen te krijgen, is echter klein.

Volledig scherm
Elk eurobankbiljet heeft meerdere echtheidskenmerken. Aan de hand van deze kenmerken kunt u de echtheid controleren. © De Nederlandsche Bank

In 2019 zijn in Nederland in totaal 38.900 valse eurobiljetten onderschept. Dat aantal ligt op hetzelfde niveau als het jaar ervoor. Vergeleken met het aantal echte eurobiljetten in omloop, wereldwijd 24 miljard eurobiljetten, is de kans op het aantreffen van een vals biljet klein, schrijft DNB.

Mensen vertrouwen meer in de kwaliteit van eurobiljetten en controleren zo'n briefje minder vaak, legt de centrale bank uit. Dat is een kans voor de criminelen. Zij gokken dat een slechte kopie het ook zomaar haalt en doen minder moeite om bijvoorbeeld speciaal drukpapier te gebruiken of voelbare lijntjes aan te brengen. 

Snel opsporen

Winkeliers checken eurobankbiljetten steeds vaker met behulp van detectieapparaten die door de Europese Centrale Bank zijn gecertificeerd. Door een goede controle worden verdachte biljetten snel opgespoord en wordt voorkomen dat criminelen vrijuit met valse biljetten kunnen betalen.

Nepbiljetten van 20 euro en 50 euro werden het vaakst uit de roulatie gehaald. Simpele vervalsingen kunnen heel makkelijk worden ontdekt, aldus DNB. ,,Bij goed kijken, zien de meeste mensen het gelijk.’’ Wereldwijd was er overigens een daling te zien van het aantal valse eurobiljetten, tot 559.000 briefjes. 

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.