Tweedehandsmode is booming: Vinted slokt United Wardrobe op
Tweedehandskledingplatform United Wardrobe wordt opgeslokt door Vinted, de van oorsprong Litouwse onlinemarktplaats voor eerder gedragen kleding, schoenen en tassen. Door de overname wordt Vinted de grootste onlinemarkt voor tweedehandskleding in Nederland.
Delen per e-mail
We doen het al sinds begin deze eeuw: via Marktplaats onze tweedehandsspullen te koop aanbieden of kopen. De laatste jaren is met name tweedehandsmode in trek. De onlineplatforms die gedragen mode aanbieden, schoten als paddenstoelen uit de grond. Het is goedkoper dan nieuw en beter voor het milieu.
Webshop Zalando introduceerde onlangs een eigen zogeheten ‘pre-owned’-lijn en ook grote modemerken als H&M en Gucci zagen een gat in de markt en verkopen inmiddels ook hergebruikte kleding.
Onlineplatforms als Vinted en United Wardrobe maken het voor hun klanten makkelijk door op een simpele manier vraag en aanbod op hun sites bij elkaar te brengen. Daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt en het grotere Vinted ziet met name in ons land groeikansen doordat wij – ingegeven door milieubewustzijn en kosten – nogal fanatiek onze kledingkast opruimen en onze jassen, tassen, broeken en rokken willen verkopen. De overname van het kleinere United Wardrobe is dan ook een logische stap.
Overzetten account
De twee platforms worden vanaf deze week geleidelijk aan geïntegreerd en gebruikers kunnen hun United Wardrobe-account vanaf nu overzetten.
De naam United Wardrobe verdwijnt. In 2019 haalde Vinted, dat nu ruim een jaar actief is in ons land, 128 miljoen euro groeigeld op om uit te breiden in Europa. Inmiddels is Vinted 1 miljard euro waard en actief in twaalf landen.
United Wardrobe werd in 2014 opgericht door drie Wageningse studenten. De driekoppige directie (Sjuul Berden, Maud Behaghel en Thijs Slijkhuis) blijft een leidende rol vervullen in de nieuwe organisatie. Het bedrijf blijft gevestigd in Utrecht. Welk bedrag met de overname van United Wardrobe gemoeid is, wordt niet bekendgemaakt.
Sjuul Berden, ceo van United Wardrobe: ,,Het is altijd ons doel geweest om kopers en verkopers samen te brengen op één centrale Europese marktplaats. Onze vier miljoen gebruikers zijn vanaf vandaag onderdeel van de internationale gemeenschap van Vinted. Leden kunnen door heel Europa vintagemode kopen en verkopen. Van Amsterdam tot Parijs, en van Madrid tot Utrecht. We zitten midden in een wereldwijde e-commerce-boom, waar de tweedehandsfashionindustrie baat bij heeft. Door het bundelen van onze krachten hopen we de wereldwijde beweging van een duurzamere mode-industrie te versnellen.”
Logische stap
Vinted wordt geleid door de Nederlander Thomas Plantenga. Hij vindt het een logische stap dat zijn onderneming United Wardrobe overneemt. ,,We delen dezelfde ethos en missie: van tweedehandsfashion wereldwijd de eerste keuze maken. We kunnen samen sneller groeien. Nederland heeft een sterke en actieve markt met tweedehandsmodeliefhebbers en we zijn blij dat wij onze aanwezigheid hier kunnen versterken.”
De opmars van tweedehandskleding gaat dus snel. ,,Het stoffige imago is er vanaf. Deze aanbieders hebben het ook niet over tweedehands, maar over pre-owned of vintage. Noem het zo en het verkoopt. Vintage klinkt ook een stuk minder goedkoop’’, zegt retail- en marketingexpert Kitty Koelemeijer.
Volgens haar is de markt nog niet verzadigd. ,,Vooral de millennials en nog jongere generaties zijn kritischer op wat ze kopen. Schade voor het milieu speelt daarbij een voorname rol. Hierdoor groeit de populariteit van duurzame mode, kleding die lang meegaat en die je niet na tien keer wassen moet weggooien.’’
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
klachtenregen
Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
Door de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea. -
Amazon opent bezorgcentrum bij Schiphol: ‘Duizenden pakketten per dag’
Webwinkel Amazon opent in Nederland een bezorgcentrum bij luchthaven Schiphol. Daarmee speelt het bedrijf in op de toenemende vraag van klanten in Nederland die spullen bestellen bij het Amerikaanse concern. Ook kan Amazon zo de capaciteit voor het verwerken van pakketten in Nederland verhogen. -
PREMIUM
Geen private shopping maar afhalen: ‘Dit is niet wat wij op dit moment nodig hebben’
Na bijna twee maanden gesloten te zijn geweest, mogen kledingwinkels, boekhandels en winkelketens eindelijk weer hun winkeldeuren op een kier zetten. Nou ja, kiertje. ,,We hadden gerekend op een afhaalloket in de winkel.” -
Action, Big Bazar, Blokker en Wibra grijpen afhaalmogelijkheid met beide handen aan
Winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen en dat laten koopjesketen Action, budgetwinkelketen Big Bazar, Blokker en prijsvechter Wibra zich geen twee keer zeggen. -
Zalando stort zich op tweedehands kleding
Webwinkel Zalando gaat zich ook op de markt voor tweedehands kleding storten. Het van huis uit Duitse bedrijf kondigt aan de categorie ‘pre-owned’ vanaf oktober aan te bieden. Het bedrijf had eerder dit jaar al laten doorschemeren dat deze stap eraan zat te komen.
-
Hoogleraar retail Corine Noordhoff: ‘De winkelstraat toont veerkracht, let maar op’
Wendbaar, snel en datagedreven. Dat zijn volgens Corine Noordhoff (41) eigenschappen die je als winkelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing vanaf 1 maart overdragen aan studenten. Ze wordt aangesteld als bijzonder leraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. -
Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen
De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. -
‘Touringcarbedrijven pas in 2023 hersteld van coronaklap’
Nederlandse touringcarbedrijven staan al elf maanden letterlijk stil. Ze snakken naar het einde van corona. 40 procent vreest voor het voortbestaan. ,,En we zijn pas halverwege de crisis.’’