Rechter: Specsavers moet stoppen met misleidende reclame over hoortoestellen
Brillen- en hoorzorgketen Specsavers misleidt met een reclamecampagne – genaamd ‘De Waarheid’ – consumenten. Tot die conclusie komt de Utrechtse rechtbank. De rechter verbiedt Specsavers alle reclame-uitingen die op De Waarheid-campagne zijn gebaseerd. Als dit niet gebeurt, moet het bedrijf een dwangsom van 25.000 euro per dag betalen.
Het is de uitkomst van een kort geding dat was aangespannen door branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens. Zij vertegenwoordigt de belangen van de ketens Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel Hoorwinkels. De eis van de brancheclub was dat Specsavers de campagne met onder anderen pianist Wibi Soerjadi, onmiddellijk zou stoppen en rectificeren. De rechter stelt dat de campagne inderdaad moet stoppen, maar vindt niet dat Specsavers tot rectificatie dient over te gaan, aangezien een aantal elementen die worden benoemd ‘niet onjuist’ zijn.
Innovatief
In de campagne beweert Specsavers dat alle innovatieve hoortoestellen door de zorgverzekeraar worden vergoed. Dat klopt volgens de rechter niet en is dus misleidend. Want de klant kan denken dat alle innovatieve varianten die op de hoortoestellenmarkt verkrijgbaar zijn, bij Specsavers te koop zijn en door de zorgverzekeraar worden vergoed. Ander kritiekpunt van de Kwaliteitsaudiciens is dat zij volgens de Specsavers-reclame consumenten onnodig naar toestellen buiten het basispakket van de zorg zou verwijzen. Dat wordt door de branchevereniging ontkend, maar de rechter gaat daar niet in mee. ,,De mededeling dat bij Specsavers bepaalde hoortoestel-innovaties wel door de zorgverzekeraar vergoed worden, terwijl dat bij andere audiciens niet het geval is, moet voor juist worden gehouden. Dat geldt ook voor de mededeling dat voor innovatieve toestellen die bij Specsavers worden vergoed, bij andere audiciens -soms- enorme bedragen moeten worden betaald’’, aldus de rechter in zijn vonnis.
Veel gevolgen heeft de uitspraak overigens niet voor Specsavers, want de keten was eerder deze maand al gestopt met De Waarheid-campagne. Het bedrijf laat weten niet in beroep te gaan. Specsavers-directeur Remko Berkel geeft toe dat de reclamecampagne op sommige punten te kort door de bocht was en dat het bedrijf duidelijker had moeten maken dat het om hoortoestellen gaat uit het assortiment van Specsavers. Toch is hij niet helemaal teleurgesteld in de uitspraak van de rechtbank. ,,We hoeven niet te rectificeren. Daarnaast stelt de rechter expliciet dat het niet onjuist is als wij aangeven dat klanten bij andere audiciens soms veel geld moeten betalen voor hoortoestellen.’’
Strijden
Berkel zal de Waarheid-campagne niet meer in de huidige vorm naar buiten brengen, maar blijft naar eigen zeggen wel strijden voor meer transparantie in deze concurrerende markt. ,,We zien dat slechthorenden hoortoestellen geadviseerd krijgen, die niet voor vergoeding in aanmerking komen, terwijl er ook innovatieve hoortoestellen beschikbaar zijn in de vergoede zorg. Het is niet voor niets dat ons aan marktaandeel voor hoortoestellen in Nederland 31 procent bedraagt. In 2013 was dat nog 7 procent’’, zegt Berkel. Volgens hem worden bij andere audiciens verkeerde prikkels gegeven. ,,Zij krijgen bonussen per verkocht artikel uit de private markt en targets voor het aantal verkochte hoortoestellen. Daar is de slechthorende de dupe van.’’
De Kwaliteitsaudiciens laten via woordvoerder Hein Greven weten blij te zijn met de in zijn ogen goed onderbouwde uitspraak van de rechter. ,,Het is goed om vast te stellen dat het voeren van deze agressieve en misleidende campagne, nota bene met de titel De Waarheid, in het Nederlandse zorglandschap nu juridisch is verboden. Juist in de hoorzorg geldt dat transparantie en goede voorlichting van groot belang zijn voor de meer dan een miljoen kwetsbare en oudere mensen die afhankelijk zijn van goede diagnose, aandacht, het juiste toestel en nazorg voor herstel van hun gehoor.’’
Greven baalt van ‘dit juridische moddergevecht’ dat volgens hem nooit goed is voor het consumentenvertrouwen. ,,Mensen denken toch dat er iets aan de hand is door dit gedoe.’’
Kijk hier onze trending nieuwsvideo's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Halve vloot ligt aan wal door dure brandstof: ‘Dit is een ramp’
Door de hoge brandstofprijzen bevindt de Nederlandse visserijsector zich in zwaar weer. De helft van de vissersvloot vaart niet uit vanwege te hoge kosten. Voor 50 man van de visveiling in Urk is arbeidstijdverkorting aangevraagd. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
PREMIUM
Zo wil Duitsland zonder Russisch gas de winter doorkomen
De gascrisis tussen Duitsland en Rusland lijkt te escaleren. Als reactie op een mogelijke Russische gasstop kondigde de Bondsregering in Berlijn de alarmfase af, uit vrees voor een gastekort deze winter. Vijf vragen over deze kwestie. -
Met video
Akkoord over werkomstandigheden en lonen Schiphol, stakingen van de baan
Er is een akkoord op hoofdlijnen over de werkomstandigheden en lonen op luchthaven Schiphol. Dat heeft Schiphol-topman Dick Benschop gezegd in Den Haag. Benschop moet dinsdagavond in de Tweede Kamer tekst en uitleg geven over de chaotische taferelen op zijn luchthaven die al weken aanhouden.
-
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUM
Rekenkamer: ‘Balkenende heeft Zeeland ook echt in een stroomversnelling gebracht’
-
PREMIUM
Specsavers vroeg staatssteun aan voor 143 winkels: ‘Deden we niet zomaar’
De omzet van de Britse brillenketen Specsavers kelderde het afgelopen kwartaal met 80 procent, maar het bedrijf is optimistisch over de toekomst. ,,De vergrijzing en innovaties zorgen voor groei, vooral in de hoorzorg. De rek is er zeker nog niet uit’’, zegt Remko Berkel (42), directeur Specsavers Nederland.