‘Onlineverkoop Black Friday gaat dit jaar door het dak’
Ondanks oproepen om vooral gespreid inkopen te doen, is de verwachting dat Black Friday (27 november) dit jaar online alle verkooprecords gaat breken.
Delen per e-mail
Voor veel Nederlanders was Black Friday tot voor kort een ‘typisch Amerikaans fenomeen’. Zeker de laatste twee jaar is deze dag voor steeds meer mensen hét moment om een mooie deal te scoren. Want tijdens Black Friday geven (web)winkels grote kortingen.
Betaaldienst Klarna, marktleider in achteraf betalen, verwacht op basis van eigen data en onderzoek onder online shoppers dat de verkoop 27 november dik gaat verdubbelen in vergelijking met vorig jaar. ,,Grote aankopen worden zelfs opgespaard tot de koopjesdag. Door de impact van corona is er bovendien een nieuwe online doelgroep bijgekomen. De verwachting is dat verkooprecords gaan breken’’, aldus de Klarna-onderzoekers.
Black Friday, de dag na Thanksgiving, wordt in Amerika traditiegetrouw gezien als de start van de inkopen voor de feestdagen. Het fenomeen is in Nederland inmiddels ook goed bekend onder online shoppers: 95 procent kent de dag van naam en 79 procent weet wat het inhoudt. De dag valt vlak voor Sinterklaas. Bijna 3 op de 10 online shoppers geeft daarom aan dat ze een deel van hun Sinterklaas aankopen op basis van een Black Friday-aanbieding doen.
Niet populair
Black Friday was niet direct populair onder Nederlandse shoppers. Bijna 4 op de 10 Nederlanders had eerst weinig met de dag, maar zijn Black Friday steeds meer gaan waarderen. Bijna de helft van de Nederlandse online shoppers heeft inmiddels een Black Friday aankoop gedaan. Het grootste deel (31 procent) deed dit in de afgelopen drie jaar. Black Friday is vooral een fenomeen onder jongeren. Veel meer jongeren dan ouderen hebben een aankoop gedaan op Black Friday. Van de 18-24 jarigen is dit 77 procent, van de 55+’ers 25 procent. De verwachting is echter dat ouderen dit jaar veel meer Black Friday-aankopen gaan doen, omdat ze sinds corona veel meer online bestellen.
Klarna ziet de verkopen rondom Black Friday al jaren hard stijgen. Wilko Klaassen, baas van Klarna België, Nederland en Frankrijk: ,,Wij zien jaar op jaar de verkopen rond Black Friday bijna verdubbelen. Van 2017 op 2018 groeiden de Black Friday verkopen met 39 procent, van 2018 op 2019 met 75 procent en van 2019 op 2020 is de verwachte groei maar liefst 127 procent.’’ Populairst om te kopen: elektronica, kleding en huishoudelijke apparatuur.
Ook fysieke winkels profiteerden de afgelopen jaren van koopgekte tijdens Black Friday. De verwachtingen voor dit jaar zijn juist getemperd door de coronacrisis en de dringende oproep van de regering om niet te funshoppen. Vanuit vakbond FNV en de veiligheidsregio's kwam zelfs een oproep aan de winkeliers om Black Friday dit jaar over te slaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mogelijk 757 miljoen uit EU-brexitfonds voor Nederland
Nederland kan mogelijk aanspraak maken op 757,4 miljoen euro van de Europese Unie voor de schade die de brexit heeft aangericht. Alleen Ierland krijgt meer, volgens het voorstel waarover de EU-landen en het Europees Parlement het eens proberen te worden. -
Kappersbond: ‘Wanhopige kappers gaan illegaal knippen, ze moeten eten’
Het kabinet verruimt de steun aan ondernemers fors, maar niet iedereen is daar tevreden over. Kappersbond Anko wordt overspoeld met telefoontjes van wanhopige leden die nú extra geld nodig hebben. ,,Ja, onze leden overwegen illegaal te gaan knippen. Wat moet je anders als je boodschappen moet doen?’’ -
Arbeidsinspectie overspoeld met meldingen over corona-overtredingen
De Arbeidsinspectie heeft de handen vol aan meldingen over bedrijven die de coronarichtlijnen aan de laars lappen. Tot 6 december vorig jaar kwamen er bijna 6500 klachten binnen over onveilige werksituaties. Twee keer werd het werk onmiddellijk stilgelegd. -
Kassa voor Alibaba: 65 miljard omzet tijdens Singles Day
Webwinkel Alibaba heeft op het populaire jaarlijkse Chinese koopjesfestijn Singles Day voor een recordbedrag van meer dan 498 miljard yuan, omgerekend bijna 65 miljard euro, aan spulletjes verkocht. -
PREMIUM
Hoogleraar: ‘Huidige maatregelen zijn economisch extreem schadelijk’
De verlenging van de lockdown die premier Rutte deze week aankondigde, brengt de economie nog grotere schade toe, terwijl de effecten verwaarloosbaar zijn. Volgens hoogleraar economie Bas Jacobs is het tijd voor een nieuwe aanpak. ,,Het instrument van de lockdown is bot geworden.”
-
PREMIUM
column De vrouw des huizes betaalt de rekening voor de scholensluiting
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. In haar verhalen probeert zij ons economisch gedrag te verklaren. -
PREMIUM
Barcelona / video Spanje in Europa zwaarst getroffen door pandemie: ‘Toeristen zorgden voor leven hier op straat’
Hoe diep de coronapandemie erin hakt, verschilt sterk per stad, provincie of land. Spanje is economisch het zwaarst getroffen van alle EU-landen, vooral omdat het toerisme is weggevaagd. Dat is goed te zien rond de Sagrada Familia, een van Barcelona's grootste trekpleisters. -
PREMIUM
Eindhovens restaurant wil na ophef opnieuw de deuren openen: ‘Mensen noemen ons strijders’
Sluiting door de gemeente dreigt, maar restaurant De Kiet in Eindhoven opent komende zondag 17 januari wederom de deuren. In een post op Facebook stellen de eigenaren dat ze als bezorgde ondernemers niet anders kunnen.