Ondanks inflatie en tegenacties weer forse koopwoede op Black Friday: 300 miljoen meer omzet
Koopjesfestijn Black Friday heeft dit jaar tot een ongekende koopwoede geleid. Er werd voor ruim 300 miljoen euro meer verkocht dan op een normale vrijdag.
Dat blijkt uit data van Betaalvereniging Nederland. Vooral online gingen de Nederlanders los. Betaalvereniging Nederland turfde 55 procent meer online betalingen en een 70 procent hogere omzet dan op een normale vrijdag. In de winkels werd 15 procent meer gekocht dan op een reguliere vrijdag.
In vergelijking met 2019, het laatste jaar zonder corona, is er online vaker (+ 60 procent) en voor meer geld (+ 85 procent) afgerekend op Black Friday. Aan de fysieke toonbank liggen dit jaar het aantal pinbetalingen en de pinomzet ruwweg 5 procent lager dan in 2019. ,,In coronatijd verschoof Black Friday naar online en we zijn dat dus blijven doen’’, zegt Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland.
In fysieke winkels werd dit jaar op Black Friday naar schatting 20,5 miljoen keer met pinpassen en creditkaarten afgerekend, voor een totaalbedrag van ongeveer 588 miljoen euro. Online werden naar schatting 6,43 miljoen creditkaart- en iDEAL-betalingen afgehandeld, voor een totaalbedrag van ongeveer 550 miljoen euro. Dat is niet allemaal Black Friday-omzet. Er zitten ook normale betalingen en tikkies bij.
Oorspronkelijk was Black Friday een Amerikaanse koopjesdag in fysieke winkels, voordat webwinkels bestonden. Daarom werd door Amerikaanse webwinkels Cyber Monday bedacht, als online tegenhanger van Black Friday. Inmiddels profiteren webwinkels dus meer dan fysieke winkels van Black Friday.
Black Week
Betaaldienstverlener Klarna meldt ook een recordaantal onlineverkopen op Black Friday. En niet alleen vrijdag, heel de week werd er meer verkocht.
Volgens Klarna was er al een piek in de verkoop te zien bij de start van ‘Black Week’, op de maandag voor koopjesfestijn Black Friday. Toen verkochten webshops 40 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. Op Black Friday zelf lagen de verkopen 28 procent hoger, maar in absolute aantallen was Black Friday op jaarbasis wel de populairste koopjesdag van het jaar.
,,Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen”, vertelt directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen. ,,Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.’’
Ook creditcarduitgever ICS zag een stijging in het aantal transacties, zowel gedurende de week als op Black Friday zelf. Opvallend daarbij is dat consumenten minder kochten bij Nederlandse webshops in vergelijking met vorig jaar. Met name webshops uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bleken populair.
Protest
De dag om koopjes te scoren is inmiddels ook een dag voor bedrijven om zich te profileren. Ketens als Dille & Kamille en Beversport deden ‘principieel niet mee’ en waarschuwden voor ‘overconsumptie'. Veel hebben deze protesten gezien de recordomzet niet uitgehaald.
D66 maakte een koppeling met het eigen plan voor een nieuwe ecolabel voor kleding. De politiek partij noemde Black Friday een ‘gitzwarte dag voor onze aarde’. ,,Het is erop gericht dat wij als consumenten nóg meer gaan kopen, en dat zorgt ook voor een hogere, vervuilende productie. We moeten tegen die stroom in en goed met onze aarde omgaan. Black Friday zou van mij eigenlijk Green Friday moeten zijn”, meldde kamerlid Kiki Hagen.
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Zonnepanelen goedkoper, maar groei is eruit bij grote projecten
De prijzen voor zonnepanelen gaan dit jaar iets dalen. Dat is goed nieuws voor consumenten, maar investeerders in zonneparken schrappen juist investeringen. -
Grote Ontslaggolf waait over uit Amerika, 1 op de 5 werknemers wisselt van baan
In het afgelopen jaar wisselde ongeveer één op de vijf werknemers van baan - zo’n 1,5 miljoen Nederlanders. Volgens het UWV is dat aantal twee keer zoveel als tien jaar geleden. -
Microsoft schrapt wereldwijd 10.000 banen omdat consument hand op de knip houdt
Techgigant Microsoft schrapt wereldwijd 10.000 banen omdat consumenten hun hand meer op de knip houden nu het slechter gaat met de economie. Dat heeft het Amerikaanse techconcern aangekondigd. Dat komt neer op ongeveer 5 procent van het hele personeelsbestand. -
PREMIUM
Russische economie langzaam gesloopt: sancties gaan hun tol nog eisen
De Russische economie is door de ongekende sancties van het Westen wegens de oorlog met Oekraïne niet ingestort. Maar er is zwaar weer op komst.
-
Fleecedekens, pantoffels en toiletpapier vliegen de winkels uit bij Action
Hoe meer ellende, hoe beter voor de Action lijkt wel. De koopjesketen profiteerde volop van de energiecrisis en hoge inflatie. -
-
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer