Volledig scherm
PREMIUM
Sandra Phlippen © Guus Schoonewille

Nog vier jaar Trump, hoe erg kan het zijn? Misschien wel het begin van het einde

de week van phlippenSandra Phlippen is chief economist bij ABN Amro en universitair docent aan de Erasmus School of Economics.

Sinds kort kijken we thuis de nieuwe VPRO-serie In ­Europa van Geert Mak. De schrijver blikt terug op momenten in de Europese geschiedenis die achteraf gezien bepalend blijken te zijn geweest voor de toekomst. Zo was er bijvoorbeeld de kaping van een Air France-toestel in 1994, waarbij de kapers voor het eerst geen eisen stelden, behalve dat ze naar Parijs wilden vliegen om zichzelf in de Eiffeltoren te boren. Hun plan mislukte, maar het is zo’n aankondiging in de wereldgeschiedenis die later, toen het op 9/11 echt gebeurde, een keerpunt in de wereldgeschiedenis bleek.

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.