Volledig scherm
PREMIUM
© Joost Hoving

Moeten we eerst uitdrogen voordat we
de oase Europa zien?

De week van PhlippenSandra Phlippen is hoofd Nederland bij het economisch bureau van ABN Amro en universitair docent aan de Erasmus School of Economics.

Een goed verhaal hebben over Europa, is dat nou echt zo moeilijk? Blijkbaar wel. Op woensdag hadden we de Humboldt-lezing van Wopke Hoekstra die neerkwam op: ik hou van jou, Europa, mits het niets kost, jij niet (te) veel bepaalt en iedereen zijn eigen boontjes dopt. Het enige wat daarvan nagalmde, waren grappige columns, zoals die van Martin Visser. Echt scoren qua media-aandacht deed alleen de anti-Europastem. In een naar campagnefilmpje probeerde de SP Europa weg te zetten als een losgezongen elite die zich niets aantrekt van de gewone man. Een verbasterde Frans Timmermans werd de verpersoonlijking van dat asociale Europa.

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’