Modehuis Burberry wil rijke Chinezen aan de kleding krijgen via chatapp
Het luxe Britse modehuis Burberry, bekend van het ruitjespatroon, gaat met de Chinese eigenaar van de populaire chatapp WeChat, Tencent, in zee. De twee bedrijven gaan in China experimenteren met nieuwe winkelconcepten waarbij sociale media centraal staat.
Delen per e-mail
De eerste stap in de samenwerking is de opening van een nieuwe winkel in de Chinese stad Shenzhen, waar het winkelend publiek wordt verleid om selfies te maken en die te posten op WeChat. De winkel wordt uitgerust met enorme spiegels, imposante trappen, muurschilderingen en kunstwerken om dat zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Burberry hoopt via WeChat zijn naamsbekendheid in China te vergroten. Het modehuis zocht in het verleden wel vaker de samenwerking op met technologiebedrijven. Zo gebruikt het Facebook voor zijn marketingactiviteiten en verkoopt het een deel van zijn collectie via Instagram.
In China zijn deze twee online platformen verboden, vandaar de samenwerking met Tencent. Betere prestaties in China kan het Britse Burberry goed gebruiken. Afgelopen halfjaar zag het modehuis zijn omzet in Hongkong met dubbele cijfers krimpen vanwege de onrust daar. De totale omzet en bedrijfsresultaat gingen overigens wel omhoog.
Luxemerken richten hun pijlen al wat langer op China. Volgens een onderzoek van consultant Bain & Company domineert China de luxescène. De voorspelling is dat tegen het jaar 2025 de Chinese klanten liefst 45 procent van de wereldwijde luxemarkt voor hun rekening nemen. Naar verwachting zal de luxesector tegen die tijd goed zijn voor 320 tot 365 miljard euro.
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Het succes van Swapfiets: van 40 naar 180.000 fietsen met blauwe voorbanden
Het begon met veertig fietsen voor Delftse studenten. Vijf jaar verder rijden er 180.000 fietsen rond van Swapfiets, het bedrijf dat fietsabonnementen verkoopt. ,,Mensen zijn dol op gemak en service, daar spelen wij op in. Nooit meer een lekke band hoeven plakken, heerlijk toch?’’ -
UPDATE Trump bevestigt handelsdeal met China
China en de Verenigde Staten hebben overeenstemming bereikt over een voorlopige handelsdeal. Dat bevestigde president Donald Trump, nadat eerder al uit Peking melding werd gemaakt van een overeenkomst in het slepende handelsconflict tussen de economische grootmachten. -
DNB heeft crisisplannen voor banken niet af
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft zijn plannen voor de afwikkeling van crises bij middelgrote en kleine banken nog niet af. Voor het overgrote deel van die banken liggen al wel plannen klaar, maar die zijn nog niet gedetailleerd genoeg uitgewerkt. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer in een nieuw rapport. -
update Lagarde: beleid ECB volgend jaar op de schop
Het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) gaat in 2020 op de schop. Dat kondigde topvrouw Christine Lagarde aan in haar eerste persconferentie. Vanaf januari gaat een ‘uitgebreide’ herziening van het ECB-beleid van start. De uitkomsten daarvan worden voor het eind van volgend jaar verwacht. -
KLM stuurt reizigers betaalverzoekje voor compensatie CO2-uitstoot
KLM komt met een nieuw initiatief om consumenten aan te sporen hun aandeel in de C02-uitstoot van het vliegtuig te compenseren. De luchtvaartmaatschappij gaat reizigers een betaalverzoekje sturen.
-
PREMIUM
column ‘Politiek doet beschamend weinig om arme kinderen te helpen’
Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag. -
Gasvoordeeltje voor Noorden verdwijnt, één gastarief vanaf januari
Energiebedrijven mogen Nederlandse huishoudens die ver van de de gasbel in Groningen wonen niet langer een hogere toeslag voor hun gasverbruik in rekening brengen. Dankzij de ACM komt op 1 januari een einde aan deze al decennia geldende praktijk. -
PREMIUM
‘Waar blijft al m’n geld?’ Je huishoudboekje weet het
Zit je aan het einde van de maand regelmatig krap bij kas en heb je geen idee waar je zuurverdiende centen precies zijn gebleven? De oplossing is simpel: zorg dat je weet wat je uitgeeft.