Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
klachtenregenDoor de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea.
Delen per e-mail
Het regent al weken honderden klachten over de meubelgigant, ontdekte deze site vorige week. Het gaat onder meer om producten die niet of kapot worden geleverd, terugbetalingen die achterblijven en een klantenservice die van de aardbodem verdwenen lijkt. Op basis van ruim 10.000 recensies op Trustpilot scoort het woonwarenhuis een 1,6 op een schaal van 5, een bedroevend cijfer voor een internationaal bekende keten.
Disclaimer
De Consumentenbond is op de hoogte van de situatie rondom Ikea. Een woordvoerder vond het jammer dat het bedrijf zelf geen ruchtbaarheid gaf en dat klanten via de media moesten vernemen dat er problemen speelden. ,,Ikea geeft netjes uitleg aan het AD, maar daar zijn mensen niet mee geholpen”, concludeerde een woordvoerder. ,,Waar ze wel mee zijn geholpen, is met een waarschuwing dat Ikea de service niet kan leveren zoals gewoonlijk. Iets meer uitleg op de site zou veel frustratie van klanten weg kunnen nemen.”
Aan die oproep lijkt Ikea gehoor te geven. Op de website staat nu prominent een disclaimer over de huidige situatie. ‘Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen. We hopen op je geduld en begrip’, verontschuldigt Ikea zich. Klanten die de klantenservice niet kunnen bereiken, wordt geadviseerd de website en sociale mediakanalen te bezoeken voor antwoorden op veel gestelde vragen.
Winkels open?
Ikea kijkt ongetwijfeld uit naar de persconferentie van morgen, waarbij naar verluidt wordt aangekondigd dat winkels volgende week weer open mogen voor het afhalen van bestellingen. Een definitief besluit is er nog niet. Met name de vrees voor de Britse coronavariant, die een stuk besmettelijker is dan het oorspronkelijke virus, maakt elke mogelijke versoepeling nu nog erg onzeker.
Bekijk hier al onze video’s over de lockdown:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Beurs
Techinvesteerder Prosus onderuit op Damrak
Techinvesteerder Prosus was vandaag de sterkste daler op het Damrak met een verlies van 4,6 procent. Het bedrijf deed een deel van zijn belang in het Chinese internetbedrijf Tencent in de verkoop. Met de opbrengst wil Prosus meer financiële armslag hebben om in andere bedrijven te investeren. Sowieso was het een mindere dag voor technologiebedrijven. -
PREMIUM
Diederik Samsom: Nederland laat miljarden aan subsidies liggen voor energietransitie
Nederland laat miljarden Europees geld liggen omdat er te weinig plannen worden gemaakt voor de energietransitie, zegt Diederik Samsom. Volgens de kabinetschef van Frans Timmermans pakken bedrijven de handschoen wel op. -
Video
Gemengde reacties op afhaalloket winkels: ‘Druppel op gloeiende plaat’
Winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen. Het kabinet kijkt serieus naar die mogelijkheid. -
PREMIUMColumn
Wij hebben tweeverdieners keihard nodig
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
1200 kilo zwaarder
TUI-vlucht in problemen: vrouwen krijgen door softwarefout gewicht van kind
Een passagiersvliegtuig van reisorganisator TUI is afgelopen zomer op het vliegveld van het Britse Birmingham eventjes in de problemen gekomen. Door een softwareprobleem was de vlucht naar het Spaanse Mallorca 1200 kilo zwaarder beladen dan de piloot veronderstelde.
-
PREMIUM
Koper van Philips Senseo en airfryer pompte eerder ook geld in Tesla en Uber
EINDHOVEN - Er staat wel Philips op maar dat is het eigenlijk niet meer. Een hele lijst aan huishoudelijke apparaten gaat naar een nieuwe Chinese eigenaar, inclusief personeel en fabrieken. Philips haalt er drie miljard euro mee op. -
PREMIUM
Ikea overladen met klachten over slechte service: ‘Het frustreert en spijt ons’
Producten die niet of kapot worden geleverd, het achterblijven van terugbetalingen en een klantenservice die van de aardbodem verdwenen lijkt. Het regent al weken honderden klachten over Ikea. Het woonwarenhuis herkent de geschetste situatie en wijst naar de ‘ongekend hoge vraag naar producten’. ,,De huidige coronasituatie vraagt ongekend veel van onze operatie en brengt grote uitdagingen met zich mee”, meldt een woordvoerder. -
Doek valt opnieuw voor Kijkshop: webwinkel failliet
Webwinkel Kijkshop.nl is door de rechtbank in Den Haag failliet verklaard. Daarmee valt opnieuw het doek voor Kijkshop, dat vroeger een bekende winkelketen was.