Heineken denkt bierprijzen te moeten verhogen vanwege inflatie
Bierbrouwer Heineken waarschuwt dat de prijs van de biertjes duurder wordt door de huidige inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal de bierbrouwer door gaan berekenen aan klanten, stelt het bedrijf bij de presentatie van zijn jaarcijfers.
De kroegen mogen weer langer open en evenementen kunnen weer worden georganiseerd, maar voor de bierliefhebbers dreigt een hogere rekening. Afgelopen tijd had Heineken de gevolgen van gestegen grondstofprijzen nog afgedekt door middel van langer lopende contracten. Nu graan duur blijft, zal de bierbrouwer ook die hogere prijzen moeten gaan betalen. De kosten per hectoliter bier zullen rond de 15 procent hoger uitkomen, waarschuwt de onderneming.
Eerder meldde de horeca in Nederland al de prijzen te zullen verhogen. Heineken zegt moeilijk te kunnen voorspellen wat dit voor de verkopen inhoudt. ,,Wij denken dat mensen echt veel zin hebben om weer met vrienden een drankje te doen”, zegt topman Dolf van den Brink. ,,En er speelt ook mee dat veel mensen het de horeca gunnen na de coronatijd.”
Duurdere biertjes
Die corona speelt nog altijd een rol. Heineken denkt dat de markten in Azië en Oceanië sterk terug zullen veren dit jaar. Het herstel van de horeca in Europa duurt mogelijk nog wat langer. Afgelopen jaar toonde Heineken al herstel ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Zo werd er qua volume 4,6 procent meer bier verkocht. Daarbij merkte het bedrijf dat klanten steeds vaker kiezen voor wat duurdere biertjes. Het volume van het merk Heineken groeide bijvoorbeeld met 17,4 procent en ligt nu hoger dan voor corona.
Ook andere zogeheten premiummerken scoorden goed. Het Italiaanse Birra Moretti werd bijvoorbeeld succesvol op nieuwe markten geïntroduceerd. Problemen waren er bij het Aziatische biermerk Tiger dat veel last had van de lockdowns in Vietnam en Cambodja.
Alcoholvrij
Ook de 0.0-trend blijft zich doorzetten. Heineken verkocht 10 procent meer alcoholvrij bier en maakt ook alcoholvrije varianten van meer verschillende biersoorten. Inmiddels is 0.0 goed voor 6,6 procent van al het bier dat Heineken maakt. Ook buiten de biermarkt groeit Heineken met bijvoorbeeld cider, al had het bedrijf bij de appeldrank last van de gesloten Engelse pubs. Heineken zet verder in op hard seltzer, een soort alcoholische limonade, die het in meerdere landen onder verschillende namen op de markt brengt.
Dat alles leidde tot een omzet van 26,6 miljard euro. Onder de streep hield Heineken 3,3 miljard euro winst over.
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baas Dick Benschop keert terug uit Davos na chaotisch weekend op Schiphol
Dick Benschop keert dinsdag terug uit Zwitserland vanwege de grote drukte en problemen op luchthaven Schiphol. Dat bevestigt een woordvoerder van de topman na berichtgeving van De Telegraaf. Benschop was in Davos bij het World Economic Forum, de top voor regeringsleiders en topbestuurders, die deze week wordt gehouden. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
PREMIUM
Halve vloot ligt aan wal door dure brandstof: ‘Dit is een ramp’
Door de hoge brandstofprijzen bevindt de Nederlandse visserijsector zich in zwaar weer. De helft van de vissersvloot vaart niet uit vanwege te hoge kosten. Voor 50 man van de visveiling in Urk is arbeidstijdverkorting aangevraagd. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
PREMIUMVIDEO
Bier van krekels en bananen vindt gretig aftrek bij supermarkt: ‘Productie is omhoog geschoten’
Bier gemaakt van ananas en banaan. Van koffie en oesterzwammen. Ja, zelfs van krekels en regenwater. Bij Vet&Lazy zijn ze niet vies van een experiment. En de Rotterdamse brouwers oogsten nog succes ook: hun gekke biertjes vinden gretig aftrek via Albert Heijn.
-
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
Euro-ministers zijn het eens: Kroaten mogen volgend jaar betalen met de euro
Hoogstwaarschijnlijk stapt Kroatië in januari volgend jaar over naar de euro. Daar hebben de ministers van Financiën in de eurozone toestemming voor gegeven. Hiermee zou het land aan de Adriatische Zee het twintigste lid van de eurozone worden. -
PREMIUM
Coronaschulden duwen 50.000 in kern gezonde bedrijven naar afgrond
Zo'n 50.000 in de kern gezonde bedrijven dreigen de komende jaren onnodig failliet te gaan omdat ze geen lening kunnen krijgen. Het Instituut voor Midden en Kleinbedrijf (IMK) denkt een methode te hebben gevonden om dat te voorkomen.