Voetbalplaatjes.
Volledig scherm
Voetbalplaatjes. © AH/KNVB

Gratis voetbalplaatjes Albert Heijn nu voor paar euro te koop op Marktplaats

Geen nood voor wie naarstig op zoek is naar voetbalplaatjes van Albert Heijn. Sinds de spaaractie afgelopen zondag afliep, worden ze volop aangeboden op Marktplaats. In een paar dagen tijd zijn al duizenden advertenties verschenen op de online verkoopsite.

Sommige adverteerders bieden hun kaartjes gratis of ter ruiling aan, maar veruit de meeste verkopers willen er geld voor zien, signaleert Marktplaats. De vraagprijzen variëren van een paar euro tot een paar tientjes voor een vol voetbalboekje. Niet alleen het aanbod van de voetbalplaatjes groeit dagelijks, ook de vraag stijgt volgens de handelssite enorm. 

De afgelopen dagen werd gemiddeld 3500 keer per dag het woordje ‘voetbalplaatjes’ ingetypt. ,,Hoe schaarser of populairder het product, hoe geliefder het meestal wordt”, weet Jan Willem te Gussinklo van Marktplaats. Wat mensen daadwerkelijk voor een voetbalplaatje betalen, kan hij niet zeggen. Die informatie houdt de site niet bij. 

Dat een spaaractie een tweede leven op Marktplaats krijgt, is overigens niet voor het eerst. Dat gold ook voor de actie met de Winterdorp-mini’s, de bestekset van AH en de miniatuurauto van Max Verstappen van Jumbo. ,,Nederlanders zijn echte verzamelaars. Als zij beginnen met het verzamelen van actieproducten of het aanleggen van een collectie, dan willen ze deze zo snel mogelijk compleet hebben’’, reageert Te Gussinklo. 

Leeuwinnen

Al met al kijkt Albert Heijn tevreden terug op de spaaractie. Die begon vorige maand en liep deze zondag af. Bij iedere 10 euro aan boodschappen kregen klanten een setje van vier plaatjes. Hoeveel plaatjes de Zaanse grutter precies in omloop heeft gebracht, wil het bedrijf niet kwijt, behalve dat het om ‘miljoenen exemplaren’ gaat. 

Dat sommige mensen nu nog naarstig op zoek zijn naar dat ene plaatje, merken ze ook bij Albert Heijn, waar regelmatig vragen of verzoeken binnenkomen. Daarover zegt woordvoerder Ronald van Aart: ,,We hebben geen nabestelservice. Als het voetbalplaatje er niet is, dan is het er niet.” Op sociale media verwijst de supermarktketen zoekende klanten door naar Marktplaats en Facebook. 

De supermarktketen juicht het initiatief van onderling ruilen toe maar dat er geld mee wordt verdiend, daar is het minder gelukkig mee. ,,Het is natuurlijk ieders goed recht om geld te vragen maar je kunt je afvragen of mensen hier echt geld voor moeten willen neertellen. Er zijn overigens ook mooie initiatieven van mensen die de opbrengst schenken aan een goed doel als Kika of het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam.”

  1. Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten
    PREMIUM

    Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten

    De Bijenkorf, ’s lands laatste volledige warenhuis, bestaat dit jaar 150 jaar. Wat een groot winkelfeest had moeten worden, lijkt door de coronacrisis uit te draaien op een deceptie. Ga maar na: in de 150-jarige historie van de Bijenkorf is het nooit eerder voorgekomen dat de winkels zo lang dicht waren. ,,We zijn één keer een halve dag gesloten geweest tijdens de februaristaking in 1941’’, aldus een woordvoerder.