Volledig scherm
© AP

Gestrande TUI-reizigers kunnen fluiten naar compensatie voor vertraging

De ruim driehonderd Nederlandse reizigers van TUI die vanwege de Europese ban van toestellen van het type Boeing 737 MAX noodgedwongen langer in het buitenland moesten verblijven, kunnen een vergoeding voor vertraging op hun buik schrijven. De reisorganisator beroept zich op overmacht.

De passagiers zaten in twee vliegtuigen, die dinsdag onderweg naar Schiphol moesten uitwijken naar Gran Canaria en Bulgarije. ,,Deze omstandigheden liggen volledig buiten de invloedssfeer van TUI fly’’, staat in een brief die de passagiers na aankomst op Schiphol kregen.

Een groep van 172 Nederlandse vakantiegangers was dinsdag vertrokken uit Hurghada in Egypte en keerden pas vanmiddag, na twee dagen te hebben vastgezeten in Sofia in Bulgarije, terug op Schiphol. Eigenlijk zouden ze gisteren al vanuit Sofia terugvliegen naar Nederland, maar op het allerlaatste moment werd hun vlucht gecanceld. Volgens één van de passagiers, een 34-jarige man uit Hoogeveen, leidde dat tot veel wrevel. 

‘Flink gaar’

,,Enkele tientallen mensen waren bij de gate al in een bus naar het vliegtuig gestapt, toen de mededeling kwam. Toen was het wel even mis. Ze werden boos op het Bulgaarse personeel, dat ook niets wist’’, aldus de Drent, die met zijn vrouw en hun jonge zoontje op vakantie was. ,,Iedereen is nu flink gaar’’, voegde hij er aan toe.

Ook een andere Boeing 737 Max van TUI moest dinsdag uitwijken. Dat toestel was onderweg van het West-Afrikaanse land Gambia naar Schiphol, maar landde op Gran Canaria, een van de Canarische eilanden. Die 160 passagiers kwamen een dag later, gisteravond in Nederland. Hun toestel landde gisteravond even na 21.00 uur op Schiphol.

TUI benadrukt dat het de kosten voor eten en drinken, taxi-ritten naar het hotel en telefoongesprekken tijdens de vertraging wel voor zijn rekening neemt. ,,Wij hebben de hotelovernachting en het eten in het hotel betaald, en het busvervoer van het hotel naar het vliegveld’’, aldus de reisorganisatie. Normaliter kunnen reizigers in aanmerking komen voor een vergoeding als ze tenminste drie uur later dan gepland aankomen op hun bestemming.