Europarlement wil betere huishoudapparatuur en is gemanipuleer met levensduur beu
Wasmachines, vaatwassers en in principe alle apparaten met een snoer en stekker eraan moeten goedkoper en veel makkelijker te repareren worden. Brussel moet dat met wetgeving afdwingen. Dat zegt het Europese Parlement, dat het gemanipuleer van fabrikanten met ontwerp en levensduur van hun producten kots- en kotsbeu is.
In een resolutie die vandaag is aangenomen, dringt de Parlementscommissie Interne markt en consumentenzaken er bij de Europese Commissie op aan fabrikanten te verplichten om toestellen te maken die langer meegaan en in geval van een defect ook door andere dan de eigen monteurs te repareren zijn. Dat betekent ook dat er op een veel grotere schaal en makkelijker dan nu reserve-onderdelen beschikbaar moeten zijn, apparaten makkelijker demonteerbaar moeten zijn en derden toegang moeten hebben tot de benodigde technische informatie. Brussel moet dat allemaal vastleggen in een aangepaste en veel strakkere Ecodesign richtlijn.
Het initiatief voor de resolutie komt van de Duitse Groene Anna Cavazzini, die ook voorzitter is van de betrokken EP-commissie. Zij hoopt daarmee de Europese Commissie, die later dit jaar hoe dan ook met voorstellen komt, een stuk verder in de goede richting te duwen. Hoewel de Commissievoorstellen breder zijn dan alleen apparaten met een snoer en stekker – het gaat ook om bijvoorbeeld kleding en fietsen – zijn elektrische apparaten het belangrijkste doelwit.
Soms is het zelfs goedkoper om een nieuw apparaat te kopen dan het te laten repareren. Dat is te gek voor woorden
Cavazzini wijst op de snel groeiende berg elektronisch afval, meer dan 53 miljoen ton per jaar momenteel, die haaks staat op de steeds vuriger gepropageerde kringloopeconomie, en op consumentenonderzoeken die uitwijzen dat meer dan drie op elke vier Europeanen kapotte apparaten veel liever laten repareren dan ze te vervangen. Ze ziet het ook als een mooie opdracht aan het, na corona weer opkrabbelende, midden- en kleinbedrijf.
Oneerlijke handelspraktijken
Brussel kan volgens de Duitse veel meer doen dan het de afgelopen jaren heeft gedaan om de consument tegemoet te komen. Fabrikanten die bewust de levensduur van hun artikelen beperken of reparatie bemoeilijken, kunnen worden aangeklaagd voor oneerlijke handelspraktijken, zo merkt ze op. Consumenten zouden verder gebaat zijn bij betrouwbare, duidelijke en gemakkelijk te begrijpen informatie over duurzaamheid en repareerbaarheid bij aankoop van elk product, zodat ze alvorens tot aankoop over te gaan een eigen productvergelijking kunnen maken.
Frankrijk introduceerde vorig jaar al zo’n ‘repareerbaarheidsindex’ voor smartphones en laptops. De Commissie kan dat Europa-breed aanmoedigen met standaardregels voor productinformatie, inclusief verplichte informatie over de geschatte levensduur, beschikbaarheid van reserve-onderdelen en reparatiediensten, en als het om digitale elementen gaat de beschikbaarheid van software-updates. Wat zeker ook kan helpen bij de vormgeving van een fatsoenlijk ‘recht op reparatie’ zijn regels voor standaardisering en interoperabiliteit. Het mes in de wildgroei aan snoertjes en stekkertjes, na tien jaar aandrang uit het Parlement, is daarvan een bescheiden begin.
Kim van Sparrentak (GroenLinks), Europees fractiegenote van Cavazzini, juicht de resolutie toe: ,,We moeten de gekte van onze wegwerpsamenleving repareren. Mensen moeten nu nog perfect werkende telefoons of tablets weggooien omdat de batterij of het scherm te lastig te repareren is. Soms is het zelfs goedkoper om een nieuw apparaat te kopen dan het te laten repareren. Dat is te gek voor woorden.”
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KLM krijgt boete van 40.000 euro om niet terugbetalen geannuleerde tickets
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt aan drie airlines, waaronder KLM, boetes op voor de slechte naleving van passagiersrechten. Klanten die via het failliete D-reizen hadden geboekt, kregen hun geannuleerde tickets niet terugbetaald. Er is ook een last onder dwangsom opgelegd aan KLM die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
PREMIUMBespaartips/video
‘Even bukken of strekken kan interessante besparingen opleveren’
De stijgende prijzen van energie, benzine en boodschappen voelen steeds meer huishoudens in de portemonnee. Waar kan je op bezuinigen? -
Schoonmaaktip van de week
Do's en don'ts voor de wasmachine: 'Gebruik liever geen vloeibare wasmiddelen’
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: de wasmachine en de droger schoon houden. -
PREMIUM
Economie draait als een tierelier, maar consument sombert
Nog nooit was de werkloosheid zo laag als nu. De kans om je baan kwijt te raken is klein. Hoe kan het dan dat consumenten niet eerder zo somber waren als in deze tijd?
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUM
Slechte omstandigheden voor flitsbezorgers: ‘Manager stelde voor te doen alsof ongeluk nooit was gebeurd’
Radical Riders is nu een half jaar in de lucht. De vakbond zet zich in voor koeriers en flitsbezorgers. En dat blijkt hard nodig. In korte tijd zijn er al meerdere inzamelingsacties gehouden voor koeriers die na een fietsongeluk grotendeels hun inkomen verloren hebben. ,,De rode draad: het recht om ziek zijn wordt geschonden.’’