Economische schade winkels na drie weken lockdown al ruim 2 miljard euro
VIDEODe omzetschade voor winkeliers ligt na bijna drie weken sluiting op ruim twee miljard euro. Dat heeft brancheorganisatie INretail berekend. Extra onlinebestellingen en click&collect-mogelijkheden zorgen bij lange na niet voor voldoende compensatie. Daarnaast komt maar een beperkt aantal ondernemers in aanmerking voor tegemoetkoming in de vaste lasten (TVL).
INretail, MBK-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) pleiten alle drie voor heropening van de winkels na 14 januari. Volgens de ondernemersclubs is de nood nog veel hoger dan tijdens de vorige lockdown en zijn versoepelingen hard nodig.
INretail-directeur Jan Meerman: ,,Winkeliers kampen met forse belastingschulden van de vorige lange sluiting. Om vervolgens tijdens de drukste tijd van het jaar weer dicht te moeten. Om moedeloos van te worden. We hebben nu al met een miljardenstrop te maken, reken maar uit wat de schadepost is als de lockdown nog langer duurt dan half januari. Gooi die winkels dan ook alsjeblieft weer open. Desnoods met invoering van een QR-check bij binnenkomst.’’
RND-directeur Eus Peters wil volgende week al om de tafel met het nieuwe kabinet om te bespreken onder welke voorwaarden de winkels weer klanten mogen ontvangen. ,,Het is zo pijnlijk om te zien dat een stad als Antwerpen zoveel Nederlandse shoppers ontvangt. Want veilig winkelen ís mogelijk. Door onder meer minder klanten per vierkante meter toe te laten.’’
Te strikt
MKB-Nederland stelt via een woordvoerder dat te strenge maatregelen niet goed zijn. Zowel op economisch als sociaal vlak. ,,We hebben ervaring met wat er wel mogelijk is in de winkels.’’ INretail heeft deze week een enquête gehouden onder consumenten over de winkelsluiting. Die strikte benadering zorgt er volgens Jan Meerman voor dat het draagvlak voor de lockdown als sneeuw voor de zon verdwijnt. ,,We hebben straatinterviews gehouden en consumenten gevraagd wat ze van de sluiting vinden. Tachtig procent zegt er helemaal klaar mee te zijn en wil versoepeling.’’
Als het gaat om de steunpakketten van de overheid hopen de brancheorganisaties dat ze het voor elkaar krijgen dat de TVL (tegemoetkoming vaste lasten) niet langer op basis van kwartaalomzet, maar op basis van maandomzet wordt uitgekeerd. Meerman: ,,Wie van 1 oktober tot en met eind november goed boerde, kan dus mogelijk met lege handen staan, ook al werd in de laatste maand van 2021 geen cent meer verdiend. Pas bij 20 procent omzetverlies ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 is er recht op TVL. Tot nu toe komt slechts 10 procent van de ondernemers daarvoor in aanmerking. Dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.’’
Uit onze straatinterviews blijkt dat 80 procent van de consumenten helemaal klaar is met de sluiting van winkels. Het draagvlak verdwijnt als sneeuw voor de zon
Het kabinet heeft altijd gezegd dat het te complex is om de regeling aan te passen, maar volgens Meerman is dat onzin. ,,Bij de eerste lockdown kan ik me dat voorstellen, maar we zijn bijna 2 jaar verder. Dan is er echt wel ruimte om iets aan te passen. En als ze extra mensen nodig hebben om het te regelen, dan kunnen wij die ook nog leveren.’’
Ook in de horeca zijn de druiven zuur. Net als in de detailhandel lopen ondernemers tegen regelgeving op die niet flexibel is. Arjen Schrama - baas van Wagamama - een restaurantketen die Aziatische gerechten serveert, kan erover meepraten. ,,Wij hebben in Nederland acht restaurants en hebben door de sluiting recht op TVL. Alleen, het maximum bedrag per bedrijf is vastgesteld op 2,3 miljoen euro. Dat krijg je als je één restaurant hebt, maar ook als je er acht hebt. Zoals bij ons. Dat bedrag is voor ons volstrekt onvoldoende. Het is een weeffout in de regelgeving en samen met collega's van andere bedrijven proberen we dat duidelijk te maken bij de nieuwe regering.’’
Juridische stappen
Als ze opnieuw nul op rekest krijgen, overwegen de ondernemers juridische stappen. ,,In de afgelopen weken heeft ons bedrijf al een paar miljoen schade geleden. Dat zou royaler gecompenseerd moeten worden.’’
Demissionair minister Stef Blok van Economische Zaken heeft beloofd dat in januari nog wordt gekeken of er meer kan worden gedaan. Maar daar moet het nieuwe kabinet, dat maandag aantreedt, dus over beslissen. Er is in ieder geval een speciale werkgroep aan het werk die naar de meest schrijnende gevallen kijkt. Maar perfect wordt het nooit, zei Blok in het laatste coronadebat. ,,We doen echt ons best om zo veel mogelijk schade te voorkomen, maar het zal nooit 100 procent lukken.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
PREMIUM
Pieter Elbers neemt afscheid van KLM: ‘Een klus is in de luchtvaart eigenlijk nooit af’
Pieter Elbers is aan zijn laatste dagen bij KLM bezig, de maatschappij die hij de afgelopen acht jaar leidde. Zijn vertrek komt op een pikant moment, nu de toekomst van KLM en de Nederlandse luchtvaart van alle kanten onder vuur ligt. ,,Waar willen we met onze samenleving en economie naar toe?’’ -
PREMIUMMet video
Het Britse feest rond de brexit valt in het water: ‘Van de voordelen merkt bijna niemand iets’
De Britten wachten zes jaar na het EU-referendum nog altijd op de beloofde voordelen van de brexit. Inflatie, economische stagnatie en stakingen kleuren het Britse landschap. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.
-
Reacties op nieuwe lockdown: Ondernemers in de rats, onderwijssector heeft begrip
Dat Nederland vanaf morgen weer grotendeels op slot gaat, is voor honderdduizenden ondernemers een nieuwe klap. Zowel financieel als mentaal. Brancheorganisaties pleiten voor een royale vergoeding om de pijn te verlichten. ,,Geef ons 100 procent.’’ -
Winkeliers zijn lockdown zat en sluiten coronatoegangsbewijs niet uit
Winkels zijn bereid om extra maatregelen te nemen, als ze maar open kunnen. Het steekt winkeliers nu dat we het enige land in Europa zijn waar niet geshopt kan worden, stelt brancheorganisatie INretail. -
Personeel van Amerikaanse klusketen mag geen Black Lives Matter-teksten op schort
Home Depot hoeft niet toe te staan dat winkelpersoneel met Black Lives Matter-boodschappen op hun schort werkt. Dat heeft een rechter bepaald van het Amerikaanse federale agentschap dat de arbeidsrechten beschermt. Aanklagers van datzelfde agentschap hadden een zaak aangespannen tegen de doe-het-zelfketen.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer