Medewerksters van het Jeroen Bosch ziekenhuis krijgen een knipbeurt in de salon van Mari van de Ven.
Volledig scherm
Medewerksters van het Jeroen Bosch ziekenhuis krijgen een knipbeurt in de salon van Mari van de Ven. © ANP

Deze ondernemers draaien overuren maar niet iedereen is even blij

Kappers, rijschoolhouders en nagelstudio’s kunnen vol aan de bak nu ze weer open zijn. Maar lang niet alle ondernemers en klanten blijken even enthousiast.

Quote

Hij wilde gewoon even horen of alles goed was. Zo'n telefoon­tje maakt alles goed

Danielle van Bockel, kapster

Voor kapster Danielle van Bockel van kapsalon Betty Boop in Almere kan deze dag niet meer stuk. Vanochtend belde een vaste klant naar de salon: een man van 86 jaar die zij al bijna vijftien jaar knipt. Hij begon te huilen toen hij haar stem hoorde. ,,Hij vroeg of ik gezond was en hoe het met mijn dochter ging. Hij belde niet om een afspraak te maken, nee dat kwam later wel. Hij wilde gewoon even horen of alles goed was. Zo’n telefoontje maakt alles goed.”

Niet alle telefoontjes waren namelijk zo vriendelijk als deze, vertelt ze. Een aantal klanten eiste snel geholpen te worden of gaat anders bij de thuiskapper of concurrent. Volgens de brancheorganisatie van kappers, de ANKO, laat het zien hoezeer mensen de kapper gemist hebben. ,,Kappers zeggen vaak ‘ach… ik ben maar een kapper’ maar de coronacrisis bewijst dat zij meer zijn dan dat", denkt ANKO-woordvoerster Gonny Eussen.

Signalen

Quote

We gaan ervan uit dat mensen zich aan de regels houden. Dit is gebaseerd op vertrouwen

Gonny Eussen, ANKO

Volgens haar zijn kappers allemaal even enthousiast om weer aan het werk gegaan. Signalen dat er kapsalons zijn die gesloten blijven vanwege corona of medewerkers die niet aan het werk willen, heeft ze niet gezien. Volgens haar heeft de sector er alles aan gedaan om het werken zo veilig mogelijk te maken. ,,Als medewerkers zich toch zorgen maken, kunnen ze mondkapjes dragen”, vult ze aan. 

Die medewerkers dragen een grote verantwoordelijkheid: zij moeten de klant vragen naar eventuele gezondheidsklachten en hem of haar wegsturen als daar sprake van is. Gaat dat wel gebeuren? En wat is als de klant toch komt ondanks klachten óf klachten verzwijgt? Eussen: ,,We zijn natuurlijk geen medici. We gaan ervan uit dat mensen zich aan de regels houden. Dit is gebaseerd op vertrouwen.” 

Tekst loopt door onder de foto

Rijschoolhoudster Lieke de Ridder uit Waalwijk is voorzichtig en kijkt het eerst nog een paar weekjes aan.
Volledig scherm
Rijschoolhoudster Lieke de Ridder uit Waalwijk is voorzichtig en kijkt het eerst nog een paar weekjes aan. © Roel van der Aa

Niet gerust 

Quote

Laat anderen maar even proefko­nijn zijn

Lieke de Ridder, rijschoolhouder

Dat vertrouwen lijkt bij rijschoolhouders minder aanwezig. Verschillende ondernemers houden de deuren dicht, omdat ze er niet gerust op zijn dat jongeren de maatregelen zo serieus nemen. Zoals Lieke de Ridder (39) van de Waalwijkse Rijschool Lieke: ,,Laat anderen maar even het proefkonijn zijn”, zegt zij. Paul de Waal, woordvoerder van de brancheorganisatie Bovag, vindt het ieders eigen keuze maar benadrukt dat het ‘veilig kan’. 

Ook bij rijschoolhouders geldt dat de instructeurs voor de les moeten checken of leerlingen coronagerelateerde klachten hebben. In dat geval mag de les niet doorgaan. ,,Wie het niet vertrouwt, kan extra maatregelen nemen, zoals een mondkapje", zegt De Waal. Hoewel veel leerlingen volgens hem staan te popelen om te beginnen, krijgen sommige scholen ook boze reacties van leerlingen die het te lang vinden duren of die tegen het afrijden aan zaten en die balen dat ze nu extra rijlessen moeten nemen. 

Risico’s

Bij nagelsalons is er weliswaar geen gemor van klanten maar sommige ondernemers zijn wel wat huiverig, constateert Pieter de Vries. De Vries werkte samen met een aantal partijen aan de richtlijnen voor de nagelstudiosector. Volgens hem is er voor nagelstudio's qua werkzaamheden weinig veranderd, maar hebben sommige uit voorzorg wat extra maatregelen genomen, zoals het plaatsen van schermen in de studio's. 

Enkele ondernemers wachten met opengaan. ,,Het ligt er maar net aan hoe hard je de inkomsten nodig hebt en hoe angstig je aangelegd bent. Kijk, iedereen weet dat met al die maatregelen het risico op verspreiding erg klein is geworden, máár hiermee is het risico niet weg.”

Bekijk hier onze video’s rond de coronacrisis:

  1. TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestemmingen te vliegen

    TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestem­min­gen te vliegen

    Nu het coronavirus in Europa minder agressief om zich heen grijpt, proberen reisorganisaties in allerijl voor het zomerseizoen te redden wat er te redden valt. TUI, de grootste touroperator van Nederland, hoopt vanaf 1 juli weer toeristen naar zonbestemmingen te brengen. Dinsdag moet duidelijk worden of de reisadviezen voor het buitenland versoepeld worden. ,,We beginnen met twee vluchten per week, vanuit daar gaan we verder werken.”