Buschauffeurs blijven staken tegen hoge werkdruk, conflict zit muurvast
De reizigers zijn de dupe van de stakingen in het streekvervoer. Bonden en werkgevers vechten keihard om loon en aanpak van de werkdruk.
Een week lang staken de chauffeurs in het streekvervoer. Dat betekent een week lang nauwelijks tot geen bussen of regionale treinen. Tenminste dat roepen de vakbonden FNV en CNV. Volgens werkgeversvereniging WVOV rijdt de helft van de bussen gewoon door.
De werkdruk is een belangrijk onderwerp voor de bonden. ,,Elke keer wordt er een minuutje van de dienstregeling afgehaald. Die rijtijden haal je niet in de praktijk, zeker niet bij druk verkeer. Aan het einde loop je dan achter en haal je de verloren tijd in door zelf minder pauze te nemen’’, zegt Erwin Kuiper, bestuurder bij vakbond FNV.
Sanitaire stop
Chauffeurs kaarten deze werkdruk, waarbij er bijvoorbeeld ook nauwelijks tijd is voor een sanitaire stop al jaren aan. Maar de werkgevers doen er helemaal niets aan, zeggen de bonden. ,,De chauffeurs kunnen er niets aan doen als de bus te laat is. Maar ze krijgen wel de boze passagiers over zich heen’’, zegt Evert Jan van de Mheen van CNV.
De opstelling van de werkgevers heeft de onderlinge verhoudingen behoorlijk verzuurd, ziet Van de Mheen. ,,Het vertrouwen in de werkgevers is heel laag. Werkgevers zeggen ‘we doen ons best’, maar wij zien dat niet.’’ Kuiper bevestigt dat. ,,Er zit veel chagrijn over de werkdruk bij de chauffeurs.’’
Wat is jouw verhaal? Wie redde jou uit de brand tijdens de staking van het streekvervoer?
De bus moet ook betaalbaar blijven
De werkgevers hebben op hun beurt hun eindbod ingetrokken nu de bonden staken. Ze boden acht procent loonsverhoging en drie procent loonruimte voor een ouderenregeling. ,,Vakbond FNV vraag in totaal 16,9 procent loonsverhoging. Dat kunnen we echt niet betalen. Die in totaal elf procent is echt het maximale’’, aldus een woordvoerder van de werkgevers. ,,De bus moet ook betaalbaar blijven.’’
Vooralsnog zit het conflict muurvast en zijn beide partijen niet van zins als eerste met de ogen te knipperen. En daar is de passagier de dupe van. ,,De reizigers begrijpen het niet’’, ziet Van de Mheen. ,,Dat begrijpen wij, maar wij zien geen andere mogelijkheid dan actievoeren.’’
Rollebollend
Misschien moeten bonden en werkgevers eens naar de metaalsector kijken. Daar werd jarenlang met verhitte koppen onderhandeld en veel gestaakt. Maar twee jaar geleden kwamen sociale partners tot de conclusie dat rollebollend over straat gaan niet gezond was. Daar is geïnvesteerd in onderlinge verhoudingen en vertrouwen. Dat leidde ertoe dat vorig jaar de cao in een week geregeld was.
Dat is voor nu geen oplossing voor het conflict in het streekvervoer, denkt hoogleraar sociaal recht Barend Barentsen. ,,Je kunt ook vooraf bepalen een mediator of een arbiter in te schakelen. Maar soms zijn de belangentegenstellingen zo groot dat het uitgevochten moet worden.’’
En daar lijkt het op, tot verdriet van de reizigers, die afhankelijk zijn van het streekvervoer. Maar reizigers kunnen wel degelijk wat doen aldus Barentsen. ,,Passagiers die in hun belangen worden geschaad, kunnen naar de rechter stappen. Het duperen van reizigers is juridisch relevant. Dat kan ook via reizigersorganisatie Rover of bijvoorbeeld de Consumentenbond. Werkgevers kunnen ook naar de rechter stappen om de staking te laten verbieden als de schade onevenredig groot is. Het is wel aan de rechter te bepalen wat onevenredig is.’’
Bekijk al onze nieuwsvideo's in onderstaande playlist:
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Streekvervoer ligt vijf dagen plat: ‘Helft van alle bussen rijdt’
In het streekvervoer wordt vanaf vandaag vijf dagen gestaakt. Toch rijden veel bussen en treinen wel. De helft van de bussen van vervoerders waar medewerkers meedoen aan de staking rijdt wel. Dat schat een woordvoerder van de VWOV in, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven. ,,Het aantal stakers wisselt per regio.” -
update
Klanten ING kunnen na urenlange storing weer internetbankieren
ING kampte vrijdag urenlang met een landelijke storing met internetbankieren en de app voor bankieren. Pas begin van de avond kon de bank melden dat alle Nederlandse klanten weer betalingen zouden moeten kunnen doen. ,,Maar we blijven het wel monitoren”, benadrukte een woordvoerster daarbij. -
PREMIUM
Morgen is het Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
ING en ABN Amro herstellen zich op beurs na 50 miljard euro steun voor Credit Suisse
ING en ABN Amro zijn donderdag net als andere Europese banken omhooggegaan op de beurzen. De grootste Nederlandse banken kelderden woensdag nog bijna 10 procent door de zorgen over Credit Suisse.
-
Horecagasten blijven naar sterrenrestaurants gaan, ondanks hoge inflatie
Sterrenrestaurants hebben niet te klagen over de animo. Ondanks de hoge inflatie en economische onzekerheid blijven de gasten komen, blijkt uit een rondgang langs verschillende restaurants die zijn bekroond met Michelinsterren. -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
PREMIUM
Volksbank wil ‘bankieren met de menselijke maat’
Het is een drukte van belang in de Regiobank in het Zuid Hollandse Moordrecht. Klanten lopen binnen voor bankzaken, advies of een kort praatje.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer