Werk van Leni van den Berge
Volledig scherm
Werk van Leni van den Berge © Nico Out

Leni van den Berge met nieuw werk: in lichtheid de wereld bezien

KunstrecensieMIDDELBURG - Het leven is niet altijd licht, zeker niet in deze virus-gestuurde periode. Daarom is het fijn dat er kunstenaars zijn als Leni van den Berge.

Op een intelligente, speelse en visueel verrassende manier presenteert zij een frisse kijk op de werkelijkheid. Ik bezoek Bellinkstraat 25, Middelburg, waar haar ‘Roofprintpers’ is gevestigd vanwege de nieuwe uitgave ‘Zo gepiept. Handleiding poezenmondkapjes’. De kat komt nogal eens in het werk van Van den Berge voor, als metafoor voor een menstype dat wat haar betreft wel wat vaker zou mogen voorkomen: onafhankelijk, eigenzinnig, zelfredzaam, kortom in staat om het bestaan vorm te geven en in optima forma van te genieten. ‘Zo gepiept’ begint met een citaat uit ‘Josefine de zangeres of het volk der muizen’ van Franz Kafka. De verteller beschrijft het effect van het zingen van Josefine. De muizen die gewoonlijk piepen als ze zich prettig voelen, zwijgen nu. Josefine haalt haar publiek dus uit hun gewone doen. En dat is ook wat Van den Berge wat mij betreft doet. De 16 op A6 geprinte pagina’s bestaan uit rake tekeningetjes in fragiele lijnen, afgewisseld met geschreven tekst. Van den Berge refereert onder andere aan de schijnzekerheid van het poezenmondkapje. Althans voor de muis, die nu niet goed meer ziet wanneer de poes kwaad in de zin heeft….

In de expositieruimte annex het atelier van de Berge zijn nog tientallen uitgaven te zien. Bijvoorbeeld het afgebeelde leporello, 26 kattenportretjes in alfabetische volgorde. Ze kregen elk een passende naam. Aan de achterzijde kom je dezelfde koppen nog een keer tegen, nu met een andere naam. Een speelse benadering van het fenomeen beeldvorming en identiteit. Hoeveel kans heb je als sollicitant met een Noord-Afrikaanse naam?

Beeldvorming komt ook naar voren in één van de nieuwe collages die Van den Berge toont. Zij nam een bladzijde uit een 19de-eeuws handboek waarin typen geesteszieken worden gepresenteerd: drie keer een foto van dezelfde ‘hysterisch gapende’ vrouw. Van den Berge geeft op elke foto de vrouw een nieuw gezicht. Alsof zij zich afvraagt: ,,Wat zit er achter die geeuw verborgen? Is het een wereld van geteisterd zijn of juist een wereld van intense vreugde?”. Anders gezegd: in hoeverre komt wat wij zien en vinden van de ander overeen met wie zij of hij in werkelijkheid is? Deze en andere vragen stelt Van den Berge op subtiele en verfrissende wijze. Zonder mondkapje en corona-angst kun je in de Roofprintpers er met z’n vieren prima van genieten. En mocht er een wachtrij ontstaan, neem dan vooral de kans om op nummer 9 het ‘Departement voor alternatieve feiten’ te bekijken: twee etalages waarin kunst, corona en politiek op een hilarische wijze worden gecombineerd.

T/m 25 mei. Roofprintpers, Bellinkstraat 25, Middelburg. Vr t/m ma 12.00-16.00 uur.

Leni van den Berge
Volledig scherm
Leni van den Berge © Nico Out
  1. Inger zag na maanden gehandicapte Rosan weer: ‘Ik moest mijn eigen dochter ontlopen’
    PREMIUM
    video

    Inger zag na maanden gehandicap­te Rosan weer: ‘Ik moest mijn eigen dochter ontlopen’

    HEINKENSZAND - Dan lacht ze, dan weer huilt ze, dan wordt ze 's nachts wakker en schreeuwt om mama en papa. Rosan Ouwerkerk uit Heinkenszand is 27 jaar maar heeft het ontwikkelingsniveau van een peuter en kan niet praten. Leg dan maar eens uit waarom papa en mama al maanden niet meer op bezoek mogen komen vanwege een sluimerend virus dat rondwaart in de samenleving. ,,Ik moest de tas met ijsthee en chips voor haar aan het hek hangen, want ze mocht ons echt niet zien", vertelt moeder Inger.