Volledig scherm
PREMIUM
© Aart-Jan Venema

Kom in opstand, lees een boek!

Best bijzonder: in deze digitale tijden organiseert een burgerbeweging als Extinction Rebellion read-ins. En van het handboek dat ze uitgaven werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Boeken blijken een protestmiddel bij uitstek. ‘Gelukkig zijn de radicale ideeën nog niet op.’

Om een groot en succesvol protest te organiseren heb je tegenwoordig alleen een smartphone nodig. Zo lijkt het tenminste. De jongeren die vorig jaar in Hong Kong maandenlang demonstreerden tegen de invloed van China deden alles via hun telefoon: als de politie een blokkade opwierp, zagen de tienduizenden demonstranten dat dankzij een handige app real time gebeuren en konden ze massaal van richting veranderen. Hetzelfde geldt voor zo’n beetje alle protestbewegingen van de laatste jaren, of het nu gaat om klimaatmarsen of lerarenprotesten, demonstranten in Chili of in Nederland: Facebook wordt gebruikt om protesten te plannen, WhatsApp om te communiceren, en Instagram en YouTube om verslag te doen. Heel veel behoefte aan boeken lijken smartphonedemonstranten dus niet te hebben.

  1. Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Kasteelpark Born in Limburg is een reddingsoperatie begonnen. Zonder acute financiële steun stevent het dierenpark, dat al sinds maart noodgedwongen gesloten is als gevolg van de coronacrisis, rechtstreeks af op een faillissement. Meest opvallende actie is de uitgifte van ‘adoptie-aandelen’ waarmee mensen een of meer dieren in het park - van kwartels tot kamelen - een jaar lang kunnen adopteren.
  2. ‘Snelle pc zonder coronavirus’: Marktplaats grijpt in bij ‘smakeloze’ advertenties

    ‘Snelle pc zonder coronavi­rus’: Markt­plaats grijpt in bij ‘smakeloze’ adverten­ties

    Marktplaats heeft de handen vol aan particuliere verkopers en bedrijven die de naam van het coronavirus misbruiken om meer aandacht te krijgen voor hun advertenties. Op de koop-en verkoopsite wemelt het van de advertenties waarin volgens Marktplaats op een ‘smakeloze manier’ een link wordt gelegd met het coronavirus. ,,Wij gaan hier met onze experts kritisch naar kijken”, meldt een woordvoerder aan deze nieuwssite.