Volledig scherm
PREMIUM
© Koen Verheijden

Leraren geven zichzelf rapportcijfers

Terug naar schoolAls je jezelf een rapportcijfer mag geven voor je prestaties voor de klas, wat kunnen we dan noteren? We vroegen het vier kersverse leraren. En ook aan welke punten ze nog moeten werken.

‘Leerlingen vonden dat ik best wat strenger mocht zijn’

Volledig scherm
Stan Peters © Koen Verheijden

Naam: Stan Peters (23)
Beroep: leraar economie
School: Romboutscollege Brunssum / Grotiuscollege Heerlen (mavo, havo, vwo)
Geeft zichzelf een: 7,5

,,De school waar ik de eerste helft van het jaar lesgaf, het Romboutscollege, zou aan het einde van het schooljaar sluiten wegens een leerlingentekort. Dat bepaalde de sfeer, het was chaotisch. Iedereen was met één ding bezig: waar plaatsen we straks onze leerlingen? Niemand lette op mij. Dat had als voordeel dat ik de vrijheid had om van alles uit te proberen. Geleidelijk kreeg ik meer zelfvertrouwen.

De leerlingen waren niet de makkelijkste. Een van de eerste weken ontstond een vechtpartij, waarbij het meubilair door de klas vloog. Heel heftig voor iemand als ik, die beschermd is opgegroeid. Gelukkig sprongen er een paar collega’s tussen. In het begin stuurde ik niemand de klas uit. Ik vond dat een teken van machteloosheid. Maar één leerling kan de sfeer in een klas verpesten. Als je die wegstuurt, zie je de hele klas opgelucht ademhalen. Leerlingen willen heldere regels. Ik dacht dat ik best streng was, maar uit een enquête bleek dat mijn leerlingen vonden dat ik strenger mocht zijn.