Volledig scherm
© Marieke Mandemaker

Hoe combineer je school en sport? Ruiter Jasmijn (12) wil met Spike geen stapje terug doen

SchoolkeuzeVeel huiswerk, en elke dag met Spike in de weer. Voor brugklasser en paardenmeisje Jasmijn Willemse (12) is het zoeken naar een goede balans. Volgend schooljaar maar een niveautje lager dan? De sport geeft ze niet op.

Jasmijn groeide op in Zonnemaire, een rustig dorp op Schouwen-Duiveland. Ze werd dan wel geboren in het ziekenhuis van Dirksland, een dorp op het Zuid-Hollandse Goeree- Overflakkee, maar voelt zich een echte Zeeuwse. Haar moeder Marjolein Schell volgde voortgezet onderwijs (VO) op de Pieter Zeeman in Zierikzee. Haar dochter maakte diezelfde keuze nu een half jaar geleden. Ze zit in een klas met 31 kinderen.

Wel wat anders dan de afgelopen jaren. Op de Christelijke Basisschool Zonnewijzer in Zonnemaire vormde Jasmijn drie jaar lang een klas met z’n tweetjes. In groep 7 was ze zelfs het enige kind. ,,Ik werd toen bij groep 8 gevoegd. De laatste periode van mijn basisschooltijd bracht ik in Dreischor door. Ik vond het wel fijn dat het op de basisschool niet druk was. Ik heb er een gezellige tijd gehad. Ik hield van voetballen op het schoolplein. Alleen tegen de grote jongens was het iets minder leuk.’’

Het gezin verhuisde uit Zonnemaire naar het verderop gelegen dorp Noordgouwe. Toen kwam de keuze voor de middelbare school aan de orde. ,,Toen ik in Zierikzee ging speeddaten met toenmalige brugpiepers kreeg ik een goed beeld van deze school. Andere paardenmeisjes binnen de stal van Jeske Bouwman in Schuddebeurs zitten of zaten er ook. Dat gaf de doorslag.’’

Schoolkeuzegids
Dit verhaal is onderdeel van onze special. Alle verhalen vind je in de bijlage van de krant van 14 januari 2020 of in ons online dossier.       

Uitmesten

Quote

Ik ben enig kind thuis en zie Spike als mijn beste vriend

Jasmijn

Jasmijn combineert school en veel huiswerk met heel veel paardrijden. ,,Elke dag ga ik naar school met de fiets, een afstand van zo’n 7 kilometer. Na de lessen ga ik naar de stal om mijn wei en stal uit te mesten, mijn paard Spike, een ruin, te verzorgen en met hem te trainen. Ik ben er elke dag. Gelukkig is het vijf minuten fietsen naar huis.’’

Al acht keer werd Jasmijn Zeeuws kampioen in verschillende dressuurklassen. En twee keer Nederlands kampioen met zestal, dus in een team. Ze rijdt nu net M1-niveau en wil graag doorgroeien naar de M2, het hoogst haalbare niveau met deze B-klasse pony. Haar droom is om ooit Grand Prix te rijden.

,,Ik ben enig kind thuis en zie Spike als mijn beste vriend. Hij zit altijd in mijn hoofd. Het is een bijzondere liefde. In mijn vwo-klas zitten drie kinderen die ook paardrijden. Die snappen de liefde voor paarden en de bijkomende drukte wel. Al begrijpt mijn beste maatje, die niets met paarden heeft, het ook, hoor.’’

Plenda

Mentor Jacqueline Wierstra hoort het glimlachend aan. Ze noemt haar kinderen liefkozend ‘schatjes’ of ‘kuikentjes’. Behalve mentor is Wierstra ook docente Frans en coördinator brugklassen 2HV. Ze spreekt Jasmijn, net als elke brugpieper in haar mentorklas, sowieso om de drie weken een kwartier lang. ,,Daarop moeten ze zich echt voorbereiden. Het gaat voornamelijk over school en de belasting die erbij komt. In persoonlijke coachgesprekken, met een pedagogische gedachte erachter, nemen we ook het privéleven erbij en dan komen we tot de kern. Het scheelt dat we allebei makkelijk praten.’’

Wierstra ziet de worsteling van Jasmijn. ,,Ze is, mag ik wel zeggen, perfectionistisch. Wil alles heel goed doen. Ze werkt zich ook thuis te pletter. Het kan misschien wel ergens een tandje minder. Elke leerling heeft een ‘plenda’. Een soort agenda waarin ook het privéleven wordt vermeld.’’ Jasmijn showt haar plenda, met op de voorkant een foto van haarzelf met Spike. Verschillende kleuren geven verschillende vakken en toetsen aan. Elke dag is volgeschreven.

,,Elk weekend heb ik wel een wedstrijd met de paarden’’, zegt ze. ,,We moeten vaak naar Brabant en Zuid-Holland. Het is tot nu toe twee keer voorgekomen dat ik mijn wiskundesommen niet heb kunnen maken, omdat ik echt te moe was. Het komt vaak voor dat ik ’s avonds helemaal kapot ben. Moet ik de volgende dag weer toetsen maken. Ik begrijp heel goed dat leraren geen uitzondering voor huiswerk kunnen maken, alleen maar omdat ik nu eenmaal altijd met paarden bezig ben.’’

Quote

Ik begrijp heel goed dat leraren geen uitzonde­ring voor huiswerk kunnen maken, alleen maar omdat ik nu eenmaal altijd met paarden bezig ben

Jasmijn

,,Jasmijn loopt er niet mee te koop. Niet al mijn collega’s weten er ook van’’, valt Wierstra bij. ,,Ze haalt heel goede cijfers.’’ ,,Op één vak na’’, corrigeert Jasmijn, ,,Engels’’.

Jacqueline Wierstra prijst haar leerlinge. ,,Ze is een echt paardenmeisje. Sportief.’’ Gamen vindt Jasmijn maar niks, ze zit amper op haar telefoon of achter de iPad. ,,Ik ben liever in de weer op de manege. Met mijn ouders heb ik het gehad over volgend schooljaar. In de tweede klas komt er nog meer huiswerk aan. We denken erover na om havo-niveau te doen. Een stapje terug is misschien slim. Want met Spike doe ik géén stapje terug.’’

  1. Veroorzaker dodelijk motorongeluk Schuddebeurs moet terug naar de gevangenis
    PREMIUM

    Veroorza­ker dodelijk motoronge­luk Schudde­beurs moet terug naar de gevangenis

    NOORDGOUWE - Een 47-jarige man uit Middelburg is door het gerechtshof in Den Bosch veroordeeld tot vier jaar en drie maanden gevangenisstraf en een rijontzegging van tien jaar. De man kroop in 2016 dronken en zonder geldig rijbewijs achter het stuur van zijn bestelauto en veroorzaakte bij Schuddebeurs een botsing. Daarbij kwam de 29-jarige motorrijdster Kirsten van den Oever om het leven. Haar vriend, die achterop zat, raakte zwaargewond.