Verplicht binnen blijven? Deze filmserie duurt 60.000 uur, oftewel dertig jaar
Voel je je bezwaard om de natuur in te trekken, of heb je geen zin om de hele dag op je balkon door te brengen vandaag? Autofabrikant Lexus heeft de oplossing. In een tv-serie wordt uitgelegd wat ervoor nodig is om een zogenoemde Takumi Master te worden. De video duurt 60.000 uur.
Delen per e-mail
Ben je het ook zo zat dat je favoriete serie op Netflix al na een paar seizoenen is afgelopen? De echte Lexus-fan kan even vooruit met deze nieuwe videoserie over het bouwen van auto’s. Om de film helemaal af te kijken moet je acht uur per dag kijken en dat 30 jaar lang gedurende 250 dagen per jaar.
Het Japanse merk zweert bij absoluut vakmanschap. Om dat extra te onderstrepen heeft het een documentaire gelanceerd van maar liefst 60.000 uur, waarin vier Takumi-meesters worden gevolgd. De documentaire is gemaakt door filmmaker Clay Jeter en heeft als titel: Takumi: A 60,000-Hour Story on the Survival of Human Craft.
Deze 60.000 uur is exact de tijd die je volgens de Japanse cultuur nodig hebt om van expert door te groeien naar meester. In de video worden vier van zulke ‘meesters’ gevolgd: een timmerman, een kirigami meester (papierknipkunst), een Michelin-kok met twee sterren en een (Lexus) autobewerker. De video is online te zien in een videoplayer, waar je naar believen een paar jaar kunt vooruit spoelen.
Met de film wil Lexus aantonen dat er plek is voor handarbeid in een digitale wereld. Gelukkig is er ook een afgeslankte versie van 54 minuten. De film is te bekijken via Lexus, Amazon Prime Video, Google Play en iTunes. Eerder al kwam Lexus met een brochure van de ES 300h die 54 centimeter hoog is, 26 kilo weegt en 236 pagina’s telt. Hierin worden alle 101 standaard uitrustingsdetails van de auto toegelicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Meest extreme autofolder ooit is halve meter dik en weegt 26 kilo
Autofolders zijn op hun retour, maar toch heeft Lexus voor de nieuwe ES300h een papieren brochure laten maken in een gelimiteerde oplage van 15 stuks. Het werd een bijzonder project. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
Dief treft kleuter aan in gestolen auto, rijdt terug om moeder standje te geven
Het was flink schrikken voor een autodief afgelopen zaterdag, toen hij een kleuter aantrof in de auto die hij had gestolen in de Amerikaanse staat Oregon. Hij besloot terug te rijden naar de moeder van het kind om haar eens even de les te lezen over haar ouderschap. De dief dreigde zelfs de politie te bellen, zo boos was hij dat het kind onbeheerd in de auto zat. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.