Volledig scherm
De pijlerdam gezien vanaf de Oosterschelde. © Ziggy Marlissa

Oorzaak bootdrama waarbij sportvissers uit Heeze omkwamen nog raadsel

VLISSINGEN/HEEZE - Hoe kon het gebeuren dat de tocht van drie sportvissers uit Heeze zo dramatisch afliep? Een van de theorieën is dat de boot van de vissers onder de Oosterscheldekering beland is. 

Hoe het drama zaterdag op de Oosterschelde kon gebeuren is de vraag die momenteel iedereen bezighoudt. Het blijft vooralsnog gissen. Inmiddels heeft de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) de veiligheidslijnen langs de Oosterscheldekering gecontroleerd. Geen van de lijnen is kapot gevaren. ,,We denken dat het bootje onder de lijnen en onder de kering doorgegaan is'', zegt KNRM-schipper Johannes Post.

Evenwijdig aan de pijlerdam liggen zowel aan de kant van de Noordzee als aan de kant van de Oosterschelde veiligheidslijnen. Ze dienen als laatste redmiddel voor jachten, zwemmers en surfers die in problemen raken en niet zelf tegen de stroming op kunnen. De lijnen liggen op flinke afstand van de kering, tussen duidelijk zichtbare boeien en op het wateroppervlak.

Quote

We denken dat het bootje onder de lijnen en onder de kering doorgegaan is.

KNRM-schipper Johannes Post

,,Dat ze er niet voor niets liggen, realiseren mensen zich kennelijk'', constateert Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat. ,,Want niemand gaat er overheen. Als er grotere schepen vissen tussen de Oosterscheldekering en de veiligheidslijnen hebben die er ontheffing voor. Die weten wat ze mogen en moeten doen en wanneer.''

Ook bij de KNRM vragen ze zich af wat er zaterdag gebeurd kan zijn. ,,We hebben alle lijnen gecontroleerd, maar er is geen lijn beschadigd'', zegt KNRM-schipper Johannes Post van het KNRM-station Neeltje Jans. ,,Het lijkt erop dat het bootje onder de lijn moet zijn gegaan. Want anders zou de buitenboordmotor erin verstrikt zijn geraakt."

Jets

Er zijn wel enkele 'corridors' zodat Rijkswaterstaat bij de pijlerdam kan komen voor onderhoud. ,,Maar die moet je precies weten te vinden. Onze schepen scheren over de lijnen heen, omdat ze geen buitenboordmotoren maar jets hebben. Vanaf zee kun je op twee manieren op de Oosterschelde komen: via de sluis op Neeltje Jans of onder de kering door. We denken dat het bootje onder de kering doorgegaan moet zijn. Maar dat moet het onderzoek uitwijzen." De politie bevestigt dat de beelden van de Roompotsluis op Neeltje Jans worden bekeken.

Radar

Het bootje waarmee de drie sportvissers zaterdag de zee op gingen, is een 'gangbaar model', zegt KNRM-schipper Post. ,,Veel sportvissers gaan met soortgelijke bootjes de zee op."

Of het bootje radar had, weet Post niet. Wel weet hij uit gesprekken met schoonfamilie dat de mannen vaker voor de kust tussen Westkapelle en Domburg visten op wijting. ,,Als je goede apparatuur hebt, is het op zich geen probleem om met mist het water op te gaan. Al zijn het niet de meest fijne momenten, weet ik uit ervaring. Maar ook als je radar hebt, moet je weten wat de beperkingen van de apparatuur zijn."

Sportvissers

In de wereld van de sportvissers is geschokt op het ongeval gereageerd. ,,Het leeft niet alleen bij onszelf'', reageert Harry van de Vis van Waterrecreatie Hector in Zierikzee. Het bedrijf organiseert onder meer trips voor sportvissers op de Oosterschelde. ,,Ik word omringd door sportvissers en mensen die vaak op de Oosterschelde varen. Iedereen vraagt zich af: hoe heeft dit kunnen gebeuren?"

De meeste vissers azen op kabeljauw, wijting en zeebaars, weet Van de Vis. ,,Die soorten zwemmen natuurlijk ook in de Oosterschelde. Maar zodra je de zee op gaat, kun je er veel meer vangen."