Volledig scherm
© Thinkstock

Monnikenwerk: Gelukkig niet in Kruiningen

blogGisteren hebben heel veel meesters en juffen in het basisonderwijs hun werk een dag stilgelegd. Ze hebben aandacht gevraagd voor de enorme werkdruk waarmee zij te kampen hebben en de hoogte van hun salarissen. Bij de Comrieschool in Kruiningen gingen de deuren echter gewoon open. Staken is geen machtsmiddel waar mensen binnen het reformatorisch onderwijs naar grijpen. Daar ben ik voor Kruiningen betreft blij om. 

Het rommelt namelijk in Kruiningen. Om een lang verhaal kort te maken, het botert er niet tussen een predikant van de gereformeerde gemeente en een inmiddels 'oud' lid van de kerkenraad. Partijen treffen elkaar met enige regelmaat voor de rechter. De situatie doordesemt de bevindelijk gereformeerde samenleving ter plekke. Zozeer dat ouders van gezin A liever niet hebben dat de kinderen spelen met die uit gezin B. De leerkrachten van de basisschool zetten de kinderen echter fijn samen aan het werk of in de zandbak. Ongeacht de partij die hun ouders in het conflict kiezen. Misschien geeft deze 'bijkomende taak' inzicht in alledaagse strubbels waardoor de werkdruk in het onderwijs toeneemt: docenten zijn geroepen tot het oplossen van talloze maatschappelijke problemen. De juf in Kruiningen is vredestichter die de kinderen leert dat God de zon doet opgaan over alle mensen.

Ernstige gevolgen

Wanneer in reformatorische kring dingen uit de hand lopen, kan dat ernstige gevolgen hebben. Generaties lang zelfs. Een voorbeeld: in 1927 is er in Yerseke een moord gepleegd op een Bartel Marinus Biersteker. Het was in de tijd dat dominee Kersten (jawel, de bekende grondlegger van de SGP) naar Rotterdam werd beroepen, maar nog wel bij de gereformeerde gemeente in Yerseke betrokken was. Hij heeft ook de uitvaartdienst van Biersteker verzorgd. Voor de moord is nooit iemand veroordeeld, maar er was wel een verdachte. Die verdachte, Andries R., werd een half jaar in Middelburg in voorarrest gehouden en bij gebrek aan bewijs vrijgesproken. De kerkenraad van de gereformeerde gemeente wilde met hem in gesprek en vond dat het van wijsheid zou getuigen als hij berouw betoonde. Of dat is gebeurd vertelt de historie niet. Wel is bekend dat toen hij na dat gesprek naar buiten kwam hem een menigte wachtte die hem wilde lynchen. De man ontkwam door bij (schoon-)familie binnen te vluchten. De politie bracht hem vervolgens naar verwanten in Brabant. De gemeenschap was en bleef verdeeld. Tot ver in de vorige eeuw was het ondenkbaar dat leden van de families van de vermoorde en verdachte elkaar maar de hand zouden schudden.

In Kruiningen is er geen sprake van moord- en doodslag, maar er zijn wel scheuren in de bevindelijk gereformeerde samenleving te ontwaren. Er wordt gedacht in wij en zij en over gelijk hebben en gelijk krijgen. Laat ik maar duidelijk zijn. Ik kies partij: voor de juf die doorwerkt. Wat mij betreft mag haar salaris omhoog en haar werkdruk omlaag.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. We doen het zelf wel
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    We doen het zelf wel

    In de Tweede Kamer zijn algemene politieke beschouwingen. De plannen van kabinet Rutte III worden in vervolg op Prinsjesdag besproken. Wie wil geeft zijn mening over hoe het anders kan of moet. Het is een serieuze zaak, maar het lijkt soms een rituele dans, waarbij politici elkaar proberen te overtreffen in spitsvondigheid en elkaar vliegen afvangen, op slakken zout leggen en van muggen olifanten maken. Ze drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was. Het vertrouwen in de Tweede Kamer ligt volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2017 op 41 procent. Zo langzaamaan geloof ik dáár niks meer van. Het veroorzaakt rommel in mijn hoofd.
  2. Zalig zijn de radicalen
    PREMIUM
    Monnikenwerk

    Zalig zijn de radicalen

    Op woensdag 5 september kopte dagblad Trouw 'Nike knielt mee met Kaepernick'. De football-speler maakte een politiek statement door twee jaar geleden bij het spelen van het Amerikaanse volkslied op één knie te gaan zitten. Hij protesteerde daarmee tegen de vele dodelijke slachtoffers onder zwarte mannen door politiegeweld. Nu siert zijn hoofd de nieuwe Nike-poster met de tekst 'Geloof in iets, ook al betekent het dat je alles opoffert. Doe het gewoon'.
  3. Monnikenwerk: Wie is de bisschop van Middelburg?
    PREMIUM
    Monnikenwerk

    Monniken­werk: Wie is de bisschop van Middelburg?

    Sinds de dag waarop de Zuid-Soedanese bisschop Paride Taban in Middelburg de award kreeg uitgereikt voor godsdienstvrijheid, wordt er gefluisterd: ,,Weet jij wie de bisschop is?” Opvallend is dat vooral in protestantse kring de vraag niet zelden door vrolijk gelach wordt gevolgd. Het gaat niet over de aard of staat van dienst van de man die in mei van dit jaar een van de Four Freedom Awards ontving, maar over de bisschop van Middelburg.
  4. Monnikenwerk: 'Yes, godsdienst op de openbare school'
    PREMIUM

    Monniken­werk: 'Yes, godsdienst op de openbare school'

    Het blijft bijzonder als je een school binnenloopt en een kind hoort zeggen “Yes, godsdienst”. Thijs van Wijk geeft protestants godsdienstig vormingsonderwijs bij zes openbare basisscholen in Zeeland. Hij had zelf weleens wat meer moeite met godsdienstlessen in het christelijk onderwijs. “De open houding van leerlingen in het openbaar onderwijs is verrassend.” Ruben Keijts is het daar van harte mee eens. “De kinderen zijn nieuwsgierig en verwonderen zich.” Hij coördineert samen met Thijs het godsdienstig vormingsonderwijs in Zeeland en op Goeree-Overflakkee en staat zelf twee dagen voor de klas.
  5. Iconen schilderen is mediteren voor Ilona Schmit uit Kattendijke
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Iconen schilderen is mediteren voor Ilona Schmit uit Kattendij­ke

    Ilona Schmit (1943) uit Kattendijke is als schilder van naïeve kunst internationaal bekend. Nog dagelijks is zij te vinden in haar atelier annex galerie. Ilona brak in 1973 door met haar werk toen zij, met het oog op het gezinsinkomen, in Goes op de trein stapte en haar werk aanbood bij Galerie Hamer in Amsterdam. Haar tweede echtgenoot overleed kort na hun verhuizing naar Zeeland en zij bleef met drie dochters achter.

blogs