Volledig scherm
De verkiezingswinkel van de VVD. © Johan Van Der Heijden

Drie verkiezingswinkels geopend in Goes

VERKIEZINGENGOES - De eerste verscheen in 1998 al in het Goese straatbeeld. Sindsdien opent het CDA steevast een tijdelijke verkiezingswinkel in de verkiezingstijd. Dit jaar hebben ze navolging van D66 en de VVD. Alle drie hebben ze een verschillende benadering, maar de invulling lijkt veel op elkaar. Koffie, ballonnen en folders.

VVD

Voor kinderen lijkt de verkiezingswinkel aan de Lange Kerkstraat de grootste aantrekkingskracht te hebben. Dat heeft een doodsimpele reden: ze kunnen er geschminkt worden. Als de ouders binnen zijn, heeft de VVD haar doel bereikt. Anders dan de andere partijen hopen de liberalen de mensen juist naar binnen te krijgen voor een 'bakkie' en een praatje. Veruit het kleinste pand van de drie heeft daarom wat zitjes en tafels, en is twee dagen in de week open: op donderdag en zaterdag. ,,Want we moeten ook werken'', zegt lijsttrekker Loes Meeuwisse.

CDA

Volledig scherm
Frans van der Knaap voor de verkiezingswinkel van het CDA. © Johan Van Der Heijden

Het CDA zweert al twintig jaar bij een verkiezingswinkel. Ideetje van toenmalig wethouder Charles Linssen, die uitvoering gaf aan zijn Masterplan Binnenstad en vond dat zijn partij dan ook daar maar moest zitten. Nou ja, zitten... De raads- en Statenleden staan vooral. Op straat. Ze gebruiken de winkelruimte aan de Lange Vorststraat vooral als uitvalsbasis waar koffie en een toilet is. Ze proberen zes dagen in de week open te zijn, tot de dag van de verkiezingen. Felgroene ballonnen op een stokje liggen al gereed. ,,Ouders zijn niet altijd blij met die ballonnen'', lacht raadslid Frans van der Knaap.

D66

Volledig scherm
Ook de D66'ers gaan vooral de straat op. © Johan Van Der Heijden

Op de Grote Markt heeft D66 een winkel ingericht. Het pand is diep, maar het gedeelte dat gebruikt wordt is een meter of tien. Ook hier wordt de ruimte gebruikt als uitvalsbasis. Liever gaan ze in een groepje de straat op om mensen aan te spreken en folders uit te delen. ,,We hebben juist géén ballonnen'', zegt lijsttrekker Pieter Romijn. Dat is opgedragen vanuit de landelijke top, uit milieu-oogpunt. Wat opvalt: veel promotiemateriaal. Paraplu's, bierviltjes, ijskrabbers en bad-eendjes. Als een groepje de straten in gaat, blijft er eentje achter. Het fort bewaken.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement