Volledig scherm
Sinds 1 maart 2019 moeten groepen vanaf 15 personen verplicht reserveren voor een bezoek aan de wereldberoemde molens. © ANP

Weer meer kaartjes verkocht voor Kinderdijk, tientallen groepen geweigerd

Het aantal betalende bezoekers aan de molens van Kinderdijk blijft toenemen. In 2019 kochten ruim 363.000 mensen een kaartje voor het werelderfgoedgebied, een stijging van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De toename is volgens de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) te verklaren door de invoering van de nieuwe ‘groepsentree’ vorig jaar. Terwijl het aantal betalende ‘individuele bezoekers’ met 167.000 nagenoeg gelijk bleef met vorig jaar, steeg het aantal verkochte kaartjes voor groepsleden naar 196.000, zo blijkt uit cijfers.

Groepen geweigerd

Sinds 1 maart 2019 moeten groepen vanaf 15 personen verplicht reserveren voor een bezoek aan de wereldberoemde molens. Ze krijgen een tijdslot, en kopen daarbij automatisch een kaartje. ,,Zo is het mogelijk om op drukke dagen te spreiden of ‘maximeren’. Groepen die niet hebben gereserveerd worden in principe geweigerd’’, stelt de SWEK.

Quote

Vooral in het begin van de nieuwe werkwijze kwam het regelmatig voor dat er toch groepen onaangekon­digd voor het hek stonden

Jan-Dirk Verheij

Volgens woordvoerder Jan-Dirk Verheij kwam het het afgelopen jaar ‘tientallen keren’ voor dat groepen daadwerkelijk de toegang werd ontzegd. ,,Vooral in het begin van de nieuwe werkwijze kwam het regelmatig voor dat er toch groepen onaangekondigd voor het hek stonden’’, stelt hij. 

,,Op rustige dagen is het dan soms alsnog mogelijk om een kaartje te kopen, maar op een drukke dag geldt: ‘geen groep meer erbij’. Dat is de lijn die we aanhouden. Je ziet wel dat die werkwijze inmiddels wel bekend is onder bijvoorbeeld touroperators. En dat er ook begrip voor is.’’

Openbaar gebied

Het aantal bezoekers aan Kinderdijk neemt al jaren toe. Onduidelijk is hoeveel mensen het openbaar toegankelijke molengebied jaarlijks precies bezoeken. Schattingen gaan uit van zo’n 600.000 tot 700.000 bezoekers.

Het SWEK zet al langere tijd in op het beter spreiden van die toeristenstromen, bijvoorbeeld met de ‘Kinderdijk app’. Die verwijst bezoekers ook naar een parkeerplek, om overlast voor omwonenden te voorkomen.

Prijsverschil online en kassa

Met ingang van dit jaar is het prijsverschil tussen een online ticket en een kaartje aan de kassa vergroot naar 2 euro. Een e-ticket kost voor een volwassene kost nu 9 euro, aan de kassa is dat 11 euro. ,,We hopen zo meer bezoekers te verleiden om een online ticket te kopen’’, aldus de SWEK. ,,Hoe meer er online wordt verkocht, hoe meer grip er komt op de bezoekersstroom.’’

Met een entreekaartje hebben bezoekers toegang tot twee museummolens, de filmzaal en het historische Wisboomgemaal. Op 1 april opent bovendien de museummolen Overwaard. De museummolens zijn dit jaar voor het eerst ook ‘s winters open.

Volledig scherm
De molens van Kinderdijk tijdens zonsopgang. © Qphoto