Volledig scherm
Het Waterschap Hollandse Delta © Google Streetview

Waterschap Hollandse Delta laks met de veiligheid

Waterschap Hollandse Delta heeft de laatste jaren een potje gemaakt van de veiligheid en het onderhoud van installaties. Dat leverde risico's op voor het personeel.

Dat blijkt uit rapporten van bureaus IV Infra en BMC over het waterschap, dat actief is op de Zuid-Hollandse eilanden, waaronder het Eiland van Dordrecht. Zo voldeed de installatie van slibverwerkingsbedrijf Sluisjesdijk in Rotterdam-Zuid, die slib omzet in biogas, meermaals niet aan de veiligheidseisen. Bij het waterschap stapte dijkgraaf Ingrid de Bondt vorige week op, onder meer omdat de vernieuwingen in haar ogen niet snel genoeg gaan.

Quote

Problemen werden tot mijn verbazing gebagatel­li­seerd

Piet Blom

Crisis 

Hoe diep de crisis is bij het waterschap, blijkt uit de onderzoeken van IV Infra en BMC. Het bestuur van het waterschap was volgens deze bureaus de afgelopen jaren meer bezig met het laag houden van de belasting, dan met de veiligheid. 

BMC trekt de conclusie dat er van bestuur tot werkvloer geen discipline is op het gebied van veiligheid. Vele tientallen revisies zijn simpelweg niet uitgevoerd. Het aantal storingen in installaties van het waterschap en de ernst ervan is daardoor snel toegenomen.

Door het beperken van de kosten is het achterstallig onderhoud alleen maar opgelopen. Het waterschap moet nu miljoenen euro's extra investeren in het onderhoud.

Geschrokken

Binnen het waterschap is geschokt gereageerd op de rapporten. Leden van waterschapsbestuur vergelijken Hollandse Delta met ‘een piepende en krakende wagen’. Heemraad Cok Sas liet tijdens de laatste verenigde vergadering van Hollandse Delta weten ‘zelden zo’n schrobbering te hebben gehad’.

Piet Blom, lid van de verenigde vergadering, zag de ellende aankomen, maar zegt zich een roepende in de woestijn te hebben gevoeld. ,,De problemen werden tot mijn verbazing gebagatelliseerd'', zegt Blom, van huis uit civiel ingenieur. ,,Bij rioolzuiveringsinstallatie Dokhaven waren geen reserveonderdelen meer te krijgen. Tekeningen en elektrische schema's van installaties zijn niet bijgehouden. Die zijn essentieel voor monteurs. Ook elders gaat het mis. In Goedereede staat bijvoorbeeld een installatie waarvan de betonnen wanden zijn aangevreten door zwavelzuur.’’

Het bestuur heeft laten weten meteen maatregelen te hebben genomen om de ergste problemen aan te pakken. Na de waterschapsverkiezingen van 20 maart moet het nieuwe bestuur aan de slag.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!